گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد نوسان زود هنگام سهام فولادمبارکه سهم تازه وارد به بورس اوراق بهادار بود. در بازار دیروز حضور معامله‌گران کوتاه مدت در سهام فولادمبارکه همچنین این واقعیت که پایداری قیمتی فولادمبارکه به دلیل سهم ۴۲درصدی خرید سهام توسط معامله‌گران حقیقی بسیار کمتر از حد انتظار رقم خورده بود، سهام این شرکت دستخوش نوسان شد. به گونه‌ای که برخی از سهامداران این سهم را در صف فروش و در نرخ معادل خرید روز اول این سهم و با احتساب ضرر کارمزد عرضه کردند. با این عرضه به نظر نمی‌رسد فولادمبارکه تا یک دست شدن سهامداران شرکت و خروج معامله‌گران کوتاه‌مدت بتواند بار دیگر به مرز روانی ۲هزار ریال نزدیک شود. از سوی دیگر در صورت افت قیمت فولادمبارکه در روزکاری پیش‌رو، بهای این سهم کمتر از عرضه اولین رقم خواهد خورد که این امر مساله عرضه باقی سهام دولتی را با ابهام مواجه خواهد ساخت.

در بازار دیروز همان گونه که انتظار می‌رفت از سطح عرضه سهام به دلیل عدم امکان دریافت وجه فروش در سال جاری کاسته شد که این مساله باعث تقویت عمومی جو بازار در نمادهای مورد اقبال به ویژه گروه ساختمانی شد.

در کنار کاهش عرضه سهام به دلیل فاکتور تامین نقدینگی، سرعت یافتن مذاکرات سیاسی در شورای امنیت بار دیگر در بازار به خودنمایی می‌کند. در صورت تصویب قطعنامه دوم این شورای اقتصاد کشور در سطح کلان خود با فضای متفاوتی مواجه می‌شود.

در معاملات دیروز بازگشایی برخی از نمادهای متوقف نیز تاثیرات عمده‌ای را بر بازار گذاشت. بازگشایی نماد ملی مس توام با عرضه برخی از معامله‌گران نیازمند نقدینگی و دو نماد سایپا و زامیاد موجب شد شاخص تاثیر منفی قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشد.

در بازار دیروز دومین انتقال عمده سهام عدالت با جابه‌جایی یک بلوک ۹/۴۷میلیون سهمی این شرکت در نرخ ۱۱هزار و ۲۲۳ ریال صورت گرفت که این معامله دومین معامله سهام عدالت به شمار می‌رود.

پیش از این بلوک ۲۲۷میلیارد تومانی چادرملو در قالب این سهام منتقل شده بود. در بازار دیروز شاخص ۳۳/۰ واحد افت کرد، از ۱۱۴ نماد مورد معامله نیز ۳۴ نماد با افت قیمت و ۵۰ نماد با کاهش ارزش معامله شدند.