سرنوشت «مبارکه» پس از 3روز عرضه

گروه بورس- علیرضا باغانی: بیمه فردا دیروز اقدام به عرضه عمده ۸۷میلیون برگه سهم معادل ۷۴/۱درصد از سهام بانک پارسیان کرد. در ظاهر، گروه ایران‌خودرو در خرید بلوک ۷۴/۱درصدی بانک پارسیان سرمایه‌‌گذاری تدبیر را به عنوان رقیب در کنار خود داشته است، اما در نهایت هر سهم این شرکت با قیمت ۲۰۴تومان به گروه ایران‌خودرو فروخته شده است، در حالی که قیمت پایه تعیین شده بلوک مزبور ۱۹۹ تومان بوده است.

بیمه فردا شرکتی ۱۰۰درصد متعلق به «خگستر» است. به نظر می‌رسد این شرکت بتواند سود ۱۱میلیارد تومانی پیش‌بینی شده خود در سال‌جاری را از محل معامله مزبور محقق کند. پیش از این گروه ایران‌‌خودرو دو بلوک عرضه شده از سوی ایران‌خودرو دیزل و شرکت گواه را خریداری کرده بود.

فولاد مبارکه نیز دیروز در سومین روز عرضه شاهد عرضه ۸۰میلیون سهم خود از سوی دولت بود. این میزان عرضه مبارکه در حالی از سوی بازار جمع‌آوری شد که در دقایق پایانی معاملات بیمه مرکزی و سرمایه‌گذاری سایپا اقدام به عرضه بیش از ۴۰میلیون برگه سهم این نماد معاملاتی نمودند.

این عرضه غیرمنتظره صف خرید ۴۷میلیونی مبارکه را در هم شکست و حتی فولاد را در آستانه صف فروش قرار داد. در ظاهر این اقدام به دلیل شناسایی سود قرار گرفته‌ است، در پی این اقدام نماد مبارکه ۲۳ریال کاهش قیمت را شاهد بود.

نماد «فملی» هم دیروز از عرضه‌های بیمه مرکزی بی‌نصیب نبود. گفته می‌شود یک‌میلیون از عرضه یک‌میلیونی و ۷۰۰هزار سهمی فملی از سوی بیمه مرکزی صورت گرفته است. با این وصف دولت ۱۴۰میلیون دیگر از سهام مبارکه را باید در روزهای آینده عرضه کند.

در روز سه‌شنبه همچنین ۲۷۰میلیون برگه سهم ۵ شرکت به ارزش ۹۷۶میلیارد ریال در قالب سهام عدالت عرضه و به کارگزاری سهام عدالت واگذار شد.

شرکت‌های سیمان داراب در قالب این واگذاری عرضه ۲۴میلیون سهمی، گل گهر عرضه ۴۷میلیون سهمی، صنایع مخابراتی ایران عرضه ۲۱میلیون سهمی، پارس سوئیچ عرضه ۳۶میلیون سهمی و نیرو ترانس عرضه ۴۱میلیون سهمی را شاهد بودند.

روز گذشته همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، کابل البرز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، نماد شرکت زامیاد با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، نماد معاملاتی نیروترانس با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی‌بر اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم، نماد شرکت صنایع ملی مس ایران پس از ارائه آخرین اطلاعات و نماد سینادارو بازگشایی شدند.

نماد شرکت سایپا نیز پس از افزایش سرمایه بازگشایی و همزمان شاهد آغاز عملیات بازارسازی بود.

حق تقدم پمپ پارس، شیرین دارو و معدنی املاح ایران نیز دیروز آماده انجام معامله شدند.

در پایان معاملات سه‌شنبه نماد شرکت هپکو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره و نماد معاملاتی نفت بهران جهت برگزاری جلسه هیات‌مدیره به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه با توقف رو به رو شدند.

حق تقدم سیمان تهران نیز به منظور عرضه ۱۱۶هزار و ۱۹۶ عدد حق تقدم استفاده نشده و ۲۶هزار و ۵۳۴ عدد پاره سهام ناشی از افزایش سرمایه با محدودیت هر دستور خرید ۱۰هزار عدد آماده انجام معامله شد.

همچنین امروز چهارشنبه قرار است تعداد ۹میلیون سهم معادل ۳/۱درصد از سهام شرکت بانک کارآفرین متعلق به شرکت تولیدی و صنعتی پرشیا به صورت نقد و یکجا به قیمت پایه هر سهم ۳۸۱۵ریال عرضه شود.

حرکت گول‌زننده «مبارکه»

گفته‌های بازار: دیروز شایع شده بود که نماد مبارکه به منظور پایان عرضه‌های دولت متوقف خواهد شد.

شنیده‌های ما: در پی بروز شایعه توقف نماد معاملاتی فولاد مبارکه، یک مقام آگاه در شرکت فولاد این شایعه را تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس با قرار دادن این مطلب روی خروجی خود از قول یک منبع آگاه نوشت: با توجه به حضور سه روزه شرکت فولاد مبارکه در بورس دلیلی ندارد که نماد معاملاتی شرکت در بورس متوقف شود.

وی افزود: یکی از سهامداران عمده فولاد مبارکه مقداری از سهام فولاد مبارکه را دیروز عرضه کرد تا با این اقدام شایعه توقف نماد معاملاتی قوت بیشتری یابد.

وی تاکید کرد: این شایعه به این دلیل منتشر شد تا با عرضه سهام فولاد توسط برخی از سهامداران مقدار بیشتری از سهام فولاد به وسیله برخی افراد فرصت طلب خریداری شود و این شایعه در یک کلام حرکتی گول‌زننده است.

این مقام آگاه در پاسخ به این سوال که قیمت ۱۰‌درصد از سهام فولاد که بابت رد دیون به برخی از نهادها و سازمان‌ها واگذار شده به چه مبلغی تعیین شده، ابراز داشت: یک‌میلیارد و ۵۸۰‌میلیون سهم فولاد به قیمت هر سهم ۳۰۰ تومان بابت رد دیون دولت به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و... واگذار شده است.

پوشش EPS «سفارود»

گفته‌های بازار: درباره فارسیت دورود گفته می‌شود که EPS ر۱۸۸ ریالی ۵ماه پایانی سال خود را پوشش داده است. همچنین می‌گویند که پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵ افزایش قابل توجهی یافته است.

شنیده‌‌های ما: انجام «سفارود» EPS، م۵ ماه پایانی سال خود را به طور کامل پوشش می‌دهد، EPS سال ۸۶ شرکت هم نسبت به سال‌جاری با رشدی ۵ یا ۶درصدی مواجه است. بودجه سال آینده شرکت هم در حال نهایی شدن و ارسال به سازمان بورس است.

حق تقدم «کچاد» را «ومعادن» خریده بود

گفته‌های بازار: دولت در بازار شایع شده که

حق تقدم ۳۷میلیون و ۵۰۰هزار سهمی چادرملو که در روز یکشنبه عرضه شده بوده، به ارزش بالغ بر ۲۰میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خریداری شده است. در ظاهر این معامله EPS «ومعادن» را با تعدیل مثبت مواجه خواهد ساخت.

معادن و فلزات این میزان حق تقدم «کچاد» را با قیمت ۴هزار و ۷۳۳ ریال از کارگزاری سهام عدالت خریداری کرده است.

شنیده‌های ما: از درون شرکت خبر می‌رسد که حق تقدم عرضه شده از سوی کارگزاری سهام عدالت از سوی «ومعادن» خریداری شده است، اما تاثیر آن بر روی EPS شرکت مشخص نیست و هر گونه تغییر در EPS از سوی بورس اعلام

خواهد شد.