گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد عرضه‌های گسترده در اکثر نمادهای مورد اقبال بازار بود، به گونه‌ای که این عرضه‌ها بسیاری از صف‌های خرید موجود در بازار را درنوردید. معامله‌گران متعاقب تحولات روز شنبه در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان و احتمال طرح قطعنامه جدید شورای امنیت در صحن این شورا (که موجب احتیاط بیشتر معامله گران شده است) با فزونی نسبی عرضه‌ها مواجه شد. این مساله سبب افزایش شمار شرکت‌ها با افت قیمت بیشتر شد، به گونه ای که از ۱۳۸ نماد مورد معامله در بازار دیروز ۷۱ نماد با افت قیمت مواجه شدند. این امر در شرایطی نمود بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم تنها ۳۳ نماد در بازار دیروز رشد قیمت را تجربه کردند. انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی پایان سال، بازار، همچنان نوساناتی را در چرخه حرکتی خود شاهد باشد. نوساناتی که وابستگی تام به چرخه نقدینگی موجود در بازار دارد.در بازار دیروز همچنین اعلام رسمی عرضه اولیه سهام مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) در روز شنبه نیز موجب شد تا برخی از معامله‌گران عمده بازار اقدام به عرضه سهام جهت تامین نقدینگی لازم برای خرید سهام این شرکت کنند. این امر همچنین از سوی برخی از کارشناسان بازار دلیل افزایش نسبی عرضه‌ها در بازار دیروز بود.در معاملات دیروز در گروه خودرویی به عنوان صدرنشین بازار، عرضه‌های عمده‌ای را تجربه کرد. در کنار این عرضه‌ها اقدام بازارگردان‌های خودرویی در افزایش کف خرید سهام به سطح نزدیک ۲درصد مثبت دامنه نوسان نیز باعث شد تا به‌رغم عرضه‌های قابل ملاحظه، افت قیمت دامن‌گیر نمادهای دارای بازار گردان نشود. در گروه خودرویی اعلام فروش ۲درصد سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو دیزل و شرکت‌های زیرمجموعه آن، موجب شده است تا بازار نسبت به تحقق سود هر سهم ایران خودرو دیزل امیدوار شود. ایران خودرو دیزل به‌رغم وضعیت ناامیدکننده بازار فروش خودرو‌های سنگین در کشور، همچنان از پتانسیل سودسازی با اتکا به فروش دارایی‌های خود برخوردار است. در گروه معدنی، دیروز عرضه‌های عمده چادرملو را به صف فروش کشاند.

در گروه پتروشیمی، گزارش پتروشیمی اصفهان و پیش‌بینی کاهش سود هر سهم شرکت در سال آینده باعث انتظار معامله‌گران برای کاهش نرخ سهم این شرکت در بازگشایی نماد شده است. به غیر از پتروشیمی اصفهان، شرکت‌های پتروشیمی آبادان، خارک و اراک نیز گزارش‌های کمتر از حد انتظاری را در چند هفته اخیر منتشر کرده‌اند.

در گروه ساختمانی عرضه‌های عمده موجب در هم شکسته شدن صف خرید سرمایه‌گذاری ساختمان شد. در این گروه تنها آبادگران دیروز معاملات مناسبی را شاهد بود. در گروه تجهیزات، تلاش ناموفق برای کنترل عرضه‌ها در نماد تراکتور سازی ایران دیروز نیز ادامه یافت. در این گروه صف خرید تکنوتار نیز با توجه به انتشار گزارش‌های اولیه‌ای از احتمال تعدیل محدود این شرکت برای پیش‌بینی سود هر سهم در سال ۸۶ با عرضه اولیه ۲میلیون سهم از میان رفت. هر چند که در ادامه دو بار دیگر نیز روند تشکیل صف خرید و عرضه این سهم تا داد و ستد بیش از ۴ میلیون سهم معادل ۱۲درصد سهام این شرکت ۳۳میلیون سهمی ادامه یافت.