سه پیشنهاد برای قیمت سهام «مپنا»

گروه بورس- علیرضا باغانی: «مپنا با یک روز تاخیر، عرضه می‌شود» این خبری بود که دیروز در صدر اخبار تالار شیشه‌ای قرار داشت. این تاخیر در شرایطی اتفاق ‌افتاد که همه بازیگران بازار صبح دوشنبه خود را برای خرید سهام دومین شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی آماده کرده بودند.

حتی از بازار خبر می‌رسد که برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صورت عرضه مپنا روی قیمت یک‌هزار و ۷۵۰ تا دوهزار ریال درخواست خرید خود را تقدیم کارگزاری‌های خود کرده بودند.

مپنا اعلام کرد که عرضه سهامش به دلیل طی نشدن تشریفات لازم ۲۴ ساعت به تاخیر افتاده است، اما آخرین خبرهای رسیده حاکی از تعویق عرضه سهام مپنا به دلیل اختلاف نظر بر روی قیمت روز عرضه است.

گفته می‌شود که تمایل مدیران مپنا، عرضه سهام با قیمتی بیش از دوهزار و ۵۰۰ریال است. سهامداران جز نیز در ظاهر بیکار ننشسته و با تحلیل صورت‌های مالی این شرکت قیمت یک‌هزار و ۶۰۰ریالی را برای هر سهم مپنا پیشنهاد می‌دهند.

از سویی دیگر خبرگزاری فارس از قول سعید چاووشی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با قیمت‌گذاری‌ سهام مپنا آورده است: سود سال ۸۵ در حالی ۷۹۵ریال اعلام شده که می‌توان به این شرکت نسبت P/E حدود ۳ و حداکثر ۴مرتبه داد، در این صورت قیمت سهام مپنا بین ۲۴۰ تومان تا ۳۲۰تومان خواهد بود.

به گفته وی، در صورت تزریق نقدینگی جدید و ثبت قیمت مناسب از این سهم استقبال خواهد شد.

محمدعلی شهیدی کاویانی، نیز دیگر کارشناس بازار سهام است که قیمت ۳۰۰تومان سهام مپنا را مناسب ارزیابی می‌کند.

در ظاهر کارگزاران هم بر روی عرضه سهام شرکت از دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ریال اتفاق‌نظر دارند.

با این وصف می‌توان این گونه تحلیل کرد که عرضه سهام از این جهت با سهام ملی مس در بازار تفاوت دارد که قیمت‌های پیشنهادی شرکت با قیمت‌های پیشنهادی بازیگران بازار تفاوت زیادی ندارد، در حالی اتفاقی که در سهام «فملی» رخ داد عرضه آن با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت مورد انتظار شرکت بود.

روز سه‌شنبه هم قرار است جلسه توجیهی عرضه سهام فولاد مبارکه با حضور بازیگران بازار سرمایه در تهران برگزار شود.

سهام «فولاد» قرار است ۲۰ اسفندماه جاری در بورس تهران عرضه شود.

پس از عرضه ۲۴/۲درصد از سهام بانک پارسیان، دیروز بورس با انتشار اطلاعیه‌ای از عرضه عمده دو درصد دیگر از سهام این شرکت خبر داد.

براساس این اطلاعیه، روز پانزدهم اسفندماه دو بلوک ۵۰میلیون برگه سهمی معادل ۲درصد از سهام «وپارس» از سوی شرکت ایران‌خودرو دیزل و شرکت گواه با قیمت هزار و ۹۲۷ریال عرضه خواهد شد. کارگزار عرضه‌کننده بلوک یک‌درصدی متعلق به شرکت گواه، بانک کشاورزی و کارگزار عرضه‌کننده بلوک یک‌درصدی متعلق به «خاور» کارگزاری نهایت‌نگر است.

مجموع برگه سهام‌ منتشر شده بانک پارسیان ۵میلیارد اعلام شده است.

درباره عرضه عمده ۴درصد از سهام شکر شاهرود و ۵درصد از سهام قند هگمتان گفته می‌شود که این دو عرضه عمده داخلی است و ممکن است که شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنایع بهشهر دو بلوک مزبور را از شرکت هلدینگ خریداری کنند.

در پایان معاملات دیروز نماد شرکت‌های سیمان اردبیل و آهک آذرشهر جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره و لنت ترمز ایران جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه و شرکت‌های سینادارو، سیمان صوفیان جهت تعدیل EPS و ایران‌ارقام برای اصلاح اساسنامه متوقف شدند.

نماد معاملاتی شرکت‌های کمک‌فنر ایندامین سایپا و داروسازی اکسیر نیز با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۶ بازگشایی شدند.

تکذیب تعدیل منفی EPS تایدواتر

گفته‌های بازار: درباره تایدواتر شایع شده که به دلیل عرضه‌های پی‌درپی در روزهای گذشته تعدیل منفی ۲۰درصدی از سوی شرکت مورد انتظار است.

شنیده‌های ما: تایدواتر در گزارش ۹ ماه خود تعدیل منفی را در پیش‌بینی درآمد هر سهم اعمال کرده است. اما مسوولان شرکت احتمال تعدیل منفی EPS را در عملکرد یک ساله تایدواتر تکذیب کردند.