تازه‌ترین برنامه‌های سیمان شمال تشریح شد

گروه بورس- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، تازه‌ترین برنامه‌های افزایش ۱۰۰درصدی ظرفیت تولید سیمان شمال را تشریح کرد. دکتر حافظ کمال هدایت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره برنامه‌های جدید شرکت سیمان شمال گفت: شرکت در سال آینده یک افزایش ظرفیت تولید ۱۰۰درصدی را پشت‌سر خواهد گذاشت که بدین‌ترتیب ظرفیت تولید آن از ۲هزار تن به ۴هزار تن خواهد رسید.

به گفته وی، برای اجرای این طرح توسعه بزرگ که در میان واحد‌های تولید سیمان کم‌نظیر است، خط تولید و کوره شرکت در سال آینده، مدتی متوقف خواهد شد تا طرح به پایان برسد. هم‌اکنون نیز طرح توسعه سیمان شمال حدود ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مراحل اجرای طرح توسعه به سرعت در حال اجرا است و توقف خط تولید در مقطعی صورت خواهد گرفت که طرح حدود ۸۳ تا ۸۴درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

«هدایت» با اشاره به اینکه گستره افزایش ظرفیت تولید در مجموعه سیمان شمال به این نقطه ختم نمی‌شود، گفت: در واقع سیمان شمال یک گروه صنعتی است و شرکت در دل خود چند طرح توسعه دارد یا به اصطلاح دو واحد تولید چهار هزار تنی در درون شرکت مستتر است.

وی در این باره توضیح داد که سیمان شمال به تنهایی ۲۶درصد سیمان مازندران، ۵۴درصد سیمان فیروزکوه و ۱۰درصد از سهام سیمان غرب را دارد. سیمان مازندران یک واحد ۲هزار تنی و سیمان غرب نیز یک واحد ۲هزار تنی است. حال با فرض اینکه سیمان شمال ۵۴درصد از سیمان فیروزکوه را نیز دارا است، امروز جمع ظرفیت تولید روزانه «مجموعه سیمان شمال» به ۴هزار و ۷۲۰تن می‌رسد. اما نباید فراموش کنیم که در سال آینده مجموع ظرفیت تولید روزانه مجموعه سیمان شمال به ۸هزار و ۱۰۰تن خواهد رسید.

وی اضافه کرد: بر این اساس، امروز مجموعه‌ای داریم که در سال یک‌میلیون و ۴۳۰هزار تن سیمان تولید می‌کند، اما در سال آینده ظرفیت تولید سالانه در شرکت سیمان شمال و شرکت‌هایی که سیمان شمال سهامدار آنها است‌ (متناسب با سهم سیمان شمال) به ۲میلیون و ۴۵۰هزار تن خواهد رسید. وی گفت: ما یک معیار متعارف برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سیمانی در اختیار داریم. به این ترتیب که کل ظرفیت سالانه را در میانگین ارزش سرمایه‌گذاری به ازای تولید یک تن کلینکر ضرب می‌کنیم.

امروز این میانگین سرمایه‌گذاری در ۲۴ شرکت حاضر در بورس تهران حدود ۱۶۵هزار تومان است. یعنی ارزش بازار یک شرکت با ظرفیت تولید یک میلیون تن کلینکر در سال، به صورت میانگین یکصد و ۶۵میلیارد تومان است.

بر این اساس امروز باید هر سهم سیمان شمال که در بهترین موقعیت در نوار سبز شمالی کشور قرار دارد، حداقل یک هزار و ۲۷۰تومان باشد و در سال آینده بر اساس رشد ظرفیت تولید به دوهزار و ۱۷۰تومان برسد.

وی درباره پیش‌بینی جدید سود شرکت گفت: ما باید بازار را نسبت به فرصت‌های آتی رشد و توسعه شرکت آماده کنیم.

شرکت اکنون EPS جدید برای یال آینده را ۶۱۶ریال اعلام کرده است. به این دلیل که سال آینده تولید سیمان در شرکت حدود پنج ماه متوقف خواهد شد تا طرح افزایش ۱۰۰درصدی ظرفیت تولید محقق شود.

بنابراین اعلام EPS سال آینده شرکت به دلیل ایجاد ارزش افزوده و رشد ظرفیت تولید و در نهایت رشد فزاینده فروش صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: از این رو اعلام EPS سیمان شمال با تعدیل EPS بسیاری از واحدهای بورسی متفاوت است. سیمان شمال نه مشکل فروش دارد و نه با کاهش ارزش دارایی روبه‌رو است.

وی گفت: سهامداران سیمان شمال نسبت به تعدیل پیش‌بینی سود شرکت کاملا واقف هستند و می‌دانند که نه باید به دید کوتاه‌مدت و آنی، به سهم نگاه کنند و در میان‌مدت، عایدی مطلوبی نصیبشان خواهد شد.

دکتر هدایت افزود: توجه به افزایش ۱۰۰درصدی تولید سیمان شمال و رشد فروش شرکت، این تصویر را برابر سهامداران سیمان شمال ترسیم کرده که سود شرکت در میان‌مدت به طور فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اظهارات وزیر محترم صنایع و معادن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موافقت اصولی شورای اقتصاد با افزایش قیمت سیمان صورت گرفته، واحدهایی که با افزایش ظرفیت تولید روبه‌رو هستند با توجه به رشد فروش، با پتانسیل سودآوری بیشتری روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به تنظیم بودجه سال آینده شرکت سیمان شمال گفت: بودجه سال آینده و شرکت بسیار انقباضی و محتاطانه تنظیم شده، به طوری که EPS سال ۸۷ حدود ۱۶۰۷ریال پیش‌بینی شده است.

همچنین شرکت با سرمایه ۳/۱۸میلیارد تومان بالغ‌بر ۸۰۰میلیارد تومان سود انباشته دارد که در صورت تصویب مجمع، سود انباشته به صورت سهام جایزه در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت.