گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته از کمند تاثیر منفی بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری ملی نجات یافته و با ۴/۷ واحد رشد به کار خود پایان داد. در معاملات روز گذشته شاخص آغازی منفی داشت. سرمایه‌گذاری غدیر که در هفته گذشته بیشترین سهم را در افت شاخص به خود اختصاص داده بود، در دقایق اولیه بازار و با خرید یک میلیون سهم توسط بازارگردان از صف فروش شرکت که در مجموع ۳۱/۲ واحد تاثیر منفی با خود همراه داشت به همراه تاثیر منفی ۳۲/۰ واحدی خرید ۱۰۰هزار سهم از صف فروش سرمایه‌گذاری شاهد موجب شد شاخص در ۱۵ دقیقه اول ۷۵/۱ واحد افت کند.در ساعت ۹ و ۱۸ دقیقه نماد آبادگران شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۴۶/۲میلیون سهمی در نرخ ۲هزار و ۷۹۰ ریال بود.

شاخص در نیم ساعت بعدی معاملات تحت تاثیر رشد بهای سهام گروه خودرویی رشد مناسبی را تجربه کرد.

در ساعت ۹ و ۴۸ دقیقه ایران‌خودرو با تاثیر یک واحد مثبت، چادرملو با تاثیر مثبت ۶۱/۱ واحد، ایران‌خودرو دیزل با تاثیر ۴۱/۰ واحد و بانک پارسیان با تاثیر ۹۴/۰ واحد شاخص را به ثبت ۴۸/۲ واحد رشد رهنمون شدند. با تشکیل صف خرید برای دو نماد سایپا و پارس خودرو این دو نماد نیز به کمک شاخص آمدند تا در ساعت ۱۰ و ۴۷ دقیقه شاخص به ۹/۶ واحد رشد برسد. عرضه سهام سایپا و چادرملو و ایران‌خودرو موجب افزایش تاثیر این سه نماد بر شاخص شد، به گونه‌ای که چادرملو ۱/۵واحد، سایپا ۹۳/۵واحد و ایران‌خودرو ۵۱/۳واحد بر شاخص تاثیر مثبت گذاشته این تاثیر مثبت موجب شد تا به‌رغم تاثیر منفی ۸۲/۰واحدی خرید ۲۰۰هزار سهم از صف فروش تراکتورسازی ایران شاخص ۲۵/۱۶واحد رشد را در ساعت ۱۲ تجربه کند.

در ساعت ۱۲ و ۶دقیقه یک بلوک ۳/۱میلیون سهمی تولی‌پرس در نرخ ۹هزار و ۱۵۳ریال در بازار دادوستد شد.

بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری ملی و افت این نماد موجب شد تا شاخص ۹۴/۱۲واحد از این نماد تاثیر منفی بگیرد. این تاثیر اما در برابر عرضه ۱/۴میلیونی سایپا که ۱۶/۱۰واحد تاثیر مثبت بر شاخص داشت راه به جایی نبرد تا شاخص در پایان معاملات ۴/۷واحد رشد را ثبت کند رشدی که البته در کارنامه کلی هفته گذشته تاثیرگذار نبود و شاخص در کارنامه هفتگی خود ۶/۶۶واحد افت را که بخش عمده آن ناشی از بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر بود برجای گذاشت.