گروه بورس - علیرضا باغانی:‌ به دنبال انتشار اطلاعیه‌های قبلی، بانک صادرات اصفهان دیروز اقدام به عرضه ۷۵/۳درصد از سهام سرمایه‌گذاری غدیر کرد. طی این عرضه ۱۹۰میلیون برگه سهم غدیر با قیمت پایه ۴هزار و ۸۹ریال عرضه شد. در ظاهر این بلوک به صورت داخلی و از سوی یکی از سهامداران غدیر خریداری شده است.

همچنین بورس روز گذشته اعلام کرد که بر اساس توافقات حاصل شده، سهام مپنا ۱۴ اسفندماه عرضه خواهد شد. درآمد هر سهم این شرکت در پایان سال‌مالی منتهی به پایان اسفند ۷۹۵ریال اعلام شده است. بر اساس اطلاعات رسیده سود انباشته شرکت مپنا با توجه به صورت‌های مالی برای سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به ترتیب مبالغ ۳۹۲میلیون و ۹۰هزار و ۴۸۳دلار و ۳۰۱میلیون و ۴۳۷هزار و ۱۷۲دلار اعلام شده بود که با توجه به ارسال مصوبات، مجمع عمومی عادی سال‌های مالی ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به ترتیب مبلغ ۲۰۲میلیون و ۹۰هزار و ۴۸۳دلار و ۲۰۰میلیون و ۴۳۷هزار و ۱۷۲دلار است.

دیروز بورس تهران شاهد یک اتفاق دیگر نیز بود. در این روز معاملاتی نماد فولاد مبارکه اصفهان در تابلوی فرعی بورس تهران درج شد. با این وصف پس از گذراندن فرآیند قیمت‌گذاری، سهام فولاد مبارکه آماده عرضه در بورس خواهد بود. دیروز همچنین نماد شرکت‌‌های سیمان شمال پس از ارائه آخرین اطلاعات و سیمان خزر پس از برگزاری مجمع عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بازگشایی شدند.نماد نیرو کلر و خاک چینی ایران نیز به ترتیب پس از ارائه آخرین اطلاعات مربوط به EPS و پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده بازگشایی شدند.نماد مهرکام پارس نیز دیروز جهت تعدیل مثبت EPS متوقف شد.

تعدیل «ومعادن» تا ۵۵۰ ریال

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از محل معامله عمده فولاد کاویان، EPS خود را ۳۵۰ ریال افزایش داده است.

شنیده‌های ما: آخرین اخبار رسیده از «ومعادن» حاکی است که این شرکت EPS خود را به میزان حدود ۵۵۰ ریال به بورس اعلام کرده است. براساس این اخبار، معامله فولاد کاویان با قیمت ۶۵۴۴ ریال EPS شرکت را تا ۷۸۰ ریال افزایش داده ولی شرکت ۲۳۰ ریال از این سود را به عنوان ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت در نظر گرفته و مابقی آن را در پیش‌بینی درآمد هر سهم خود لحاظ می‌کند.

با این حساب، EPS معادن و فلزات با یک تعدیل ۱۱درصدی از محل معامله عمده سهام فولادکاویان به ۵۵۰ ریال خواهد رسید.

خبری از «شاراک»

گفته‌های بازار: پتروشیمی اراک با این شایعه مواجه است که واحد طرح اکسیداتیلن خود را به‌زودی راه‌اندازی خواهد کرد. راه‌اندازی طرح تولید بنزین پیرولیز این شرکت چندی پیش توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده بود.

شنیده‌های ما: پتروشیمی اراک در این‌باره اظهار داشت: طرح توسعه شرکت در سال ۸۶ راه‌اندازی می‌شود و در سال آینده شرکت با ۴۵ روز کاهش تولید همراه خواهد بود که به این دلیل، EPS شرکت رقم ۱۱۳۰ ریال اعلام شده است. زمان راه‌اندازی طرح اکسیداتیلن نیز مشخص نیست.

رقابت برای خرید بلوک «فسرب»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود که در صورت افزایش قیمت هر سهم بلوک ۲۵درصدی سرب و روی و رقابت برای به‌دست آوردن بلوک مزبور احتمال واگذاری این شرکت به شرکتی غیر از کالیسمین وجود دارد.

شنیده‌های ما: اخبار رسیده حاکی از آن است که شرکت کالسیمین در خرید سهام ۲۵درصدی «فسرب» جدی است و معادن روی نیز بلوک مزبور را جهت تامین خاک سرب و روی قرار است به کالسیمین واگذار کند.