فارس- بررسی عملکرد بازار سهام در بهمن ماه حکایت از آن دارد که در نتیجه خرید و فروش سهام ۲۳۴ شرکت، میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری ۹۵/۱درصد بوده و ارزش جاری بازار سهام به بیش از ۴۱میلیارد دلار بالغ شده است. افزایش ارزش جاری بازار

به گزارش فارس، در نتیجه عرضه سهام ملی مس در بورس، ارزش بازار سهام ایران با افزایش مواجه شد و ارزش جاری ( که از فرمول تعداد سهام ضرب در قیمت روز سهام شرکت‌ها به دست می‌آید) کلیه شرکت‌های حاضر در بورس از حدود ۳۷میلیارد دلار دی ماه به بیش از ۴۱میلیارد دلار در بهمن بالغ شده است. ارتقای ۸/۵درصدی ارزش بازار سهام کشور ناشی از رشد ۳۳درصدی ارزش جاری شرکت‌های حاضر در تابلوی فرعی است که دلیل اصلی افزایش ارزش‌ این تابلو به حضور شرکت ملی مس در این تابلو مربوط است. اما در مقابل، ارزش جاری تابلوی اصلی به دلیل کاهش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ این تابلو مانند سهام شرکت‌های پتروشیمی، سیمان، سرمایه‌گذاری، معدنی و ... نسبت به دی ماه با افت ۶/۱درصدی روبه‌رو شده است. آمار معاملات بهمن ماه نشان می‌دهد که دو متغیر از سه متغیر اصلی معاملات نسبت به دی ماه با کاهش مواجه شده‌اند که این دو متغیر مربوط به ارزش معاملات و تعداد خریداران است و فقط تعداد سهام معامله شده با رشد به ثبت رسیده است. طی ۱۹ روز کاری در مجموع یک‌میلیارد و ۱۳۶میلیون و ۱۱هزار و ۶۹۰ برگ سهم عادی و حق تقدم به ارزش ۳۵۶میلیارد و ۴۲۶میلیون تومان دادوستد شد که در این حجم از معاملات ۶۴هزار و ۳۴۸ خریدار حقوقی و حقیقی از تهران و دیگر شهرستان‌ها حضور داشتند. در دی ماه ۷۱هزار و ۲۲۴ خریدار اقدام به معامله بیش از ۹۹۴میلیون برگ سهم به ارزش بیش از ۴۹۷میلیارد تومان کرده است.

افت شاخص‌ها

براساس این گزارش، شاخص کل بورس طی ماه گذشته به دلیل افت نرخ سهام برخی از شرکت‌ها و همچنین بازگشایی منفی تعدادی از نمادها با کاهش ۷۲ صد واحدی به ثبت رسیده و عدد ۱۰هزار و ۱۲ واحدی دماسنج بورس در پایان دی ماه به ۹هزار و ۹۴۰ واحد در پایان بهمن تغییر کرد. این در حالی است که در میان ۴ شاخص مهم دیگر بورس به جز افزایش ۵/۳درصدی شاخص تابلوی فرعی (باز هم به دلیل حضور شرکت ملی مس) دیگر شاخص‌ها با روند نزولی مواجه شدند.