پشت پرده یک معامله 3میلیون سهمی

گروه بورس- علیرضا باغانی: پس از اتمام معامله عمده سهام فولاد کاویان، دیروز بورس خبر از دو معامله عمده دیگر داد. بر این اساس، بورس یک‌ روز بعد از بازگشایی نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر پس از ۷ ماه توقف، اعلام کرد که بانک صادرات اصفهان و ایران تصمیم به فروش ۷۹۰‌میلیون برگه سهم «وغدیر» در دو تاریخ مجزا گرفته که در صورت انجام این معاملات بیش از ۳۳۶‌میلیارد و ۷۲۰‌میلیون تومان جا‌به‌جا خواهد شد.

در این عرضه‌های عمده بانک صادرات اصفهان، قرار است در روز سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۹۰‌میلیون برگه سهم (معادل ۷۵/۳‌درصد از کل سهام) سرمایه‌گذاری غدیر را به صورت یک‌جا و نقد عرضه کند. قیمت پایه این تعداد سهام ۴‌هزار و ۸۹‌ریال تعیین شده که در صورت فروش ۱۹۰‌میلیون سهم به قیمت تعیین شده‌، ارزش این معامله بیش از ۵/۷۷‌میلیارد تومان خواهد بود.

همچنین در روز شنبه مورخ ۱۲ اسفند ۸۵ بانک صادرات ایران دوباره اقدام به عرضه عمده سهام سرمایه‌گذاری غدیر خواهد کرد و طی آن ۶۰۰‌میلیون برگ سهم (معادل ۸۵/۱۱‌درصد از کل سهام) را به فروش خواهد رساند.

در این عرضه قیمت پایه بالاتر از قیمت پایه عرضه ۷۵/۳‌درصدی تعیین شده و بابت هر سهم ۴‌هزار و ۳۲۸‌ریال اعلام شده است که در صورت قطعی شدن این معامله ۲۵۹‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان جابه‌جا می‌شود. کارگزار عرضه‌کننده هر دو بلوک اعلامی غدیر کارگزاری بانک صادرات است.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر دارای ۵‌میلیارد و ۶۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار برگه سهم است که این تعداد سهام در اختیار ۷۷‌هزار و ۲۴۵ سهامدار حقوقی و حقیقی قرار دارد. توسعه معادن روی نیز روز گذشته اعلام کرده که ۲۵درصد از سهام سرب و روی روز۱۶ اسفندماه با قیمت پایه ۶۰۹۰ریال عرضه خواهد شد.خریدار احتمالی این بلوک ۲۵درصدی کالسیمین خواهد بود، چرا که «فاسمین» قرار است تامین خاک «فسرب» را برعهده گیرد، هرچند رقابت بر سر خرید بلوک مزبور بعید نیست.

از سویی دیگر، در روز گذشته شنیده شد که معامله عمده ۳/۷۳درصد از سهام فولاد کاویان با پرداخت ۵۰درصد از ثمن معامله از سوی خریدار قطعی شده است.

همچنین در روز دوشنبه، خبر‌هایی در رابطه با جابه‌جایی بلوک ۳میلیون سهمی بانک اقتصاد نوین که در روز یکشنبه عرضه شده بود، بین معامله‌گران رد و بدل می‌شد.در این باره شایع شده که شرکت پادذوب متعلق به یکی از سرمایه‌گذاران سرشناس بورس، وامی از بانک کارآفرین اخذ کرده و در قبال دریافت این وام، تعداد قابل توجهی برگه سهم بانک اقتصاد نوین را به وثیقه گذاشته است.

در ظاهر بانک کارآفرین به دلیل پرداخت نشدن اقساط یا عدم تادیه وام روز یکشنبه اقدام به عرضه ۳میلیون سهم از سهام وثیقه شده «ونوین» از طریق بورس می‌کند.

دیروز بازگشایی پی‌درپی نماد‌ها از سوی بورس ادامه یافت و شرکت بورس اقدام به بازگشایی ۷ نماد معاملاتی کرد.طی روز معاملاتی گذشته، نماد شرکت‌های درخشان تهران، نئوپان ۲۲بهمن، سایپا آذین، داملران، پتروشیمی فارابی، لعاب ایران و سیمان هرمزگان بازگشایی شد. همچنین دو نماد داروسازی زهراوی و سیمان اصفهان به منظور تعدیل EPS متوقف شد.

قرارداد‌های سایپادیزل

گفته‌های بازار: درباره سایپا دیزل گفته می‌شود که قراردادی با یکی از مراکز نظامی برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌های فرسوده منعقد کرده است.

شایع شده که براساس این قرارداد، سایپا دیزل ۷۰۰ اتوبوس به این مرکز نظامی می‌فروشد و از این بابت تعدیل عایدی مثبت EPS شرکت مزبور دور از انتظار نیست.

شنیده‌های ما: طبق روال شرکت‌های خودرویی، در رابطه با صحت و سقم شایعه مزبور، پاسخی از سایپادیزل دریافت نشد.

خروج آبفر از زیاندهی

گفته‌های بازار: پس از تصویب افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی آبفر، شایع شده که این شرکت EPS سال آینده خود را مثبت اعلام خواهد کرد.

دلیل اعلام سود در سال ۸۶ از سوی آبفر، انعقاد فروش بالغ بر ۴۰هزار دستگاه کنتور است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که به اندازه سال‌جاری برای سال آینده نیز سفارش تولید دارد، اما اتفاقی که به طور قطع در سال آینده رخ خواهد داد اعلام EPS مثبت از سوی شرکت است.

بر اساس اخبار رسیده، سرمایه‌‌گذاری نیرو ۱۶درصد از سهام آبفر را به سرمایه‌گذاری ایران‌ و فرانسه و سرمایه‌گذاری نواندیشان دو زیرمجموعه «وصنعت» واگذار کرده است. با این وصف سرمایه‌گذاری صنعت و معدن علاوه بر ۲۷درصد از سهام خود، ۱۶درصد از سهام سرمایه‌‌گذاری نیرو را به دست آورده و سهامدار عمده این شرکت به شمار می‌رود. با توجه به افزایش سرمایه شرکت از ۱۵میلیارد به ۳۳میلیارد ریال، آینده خوبی برای شرکت در تولید محصولات جدید مورد انتظار است.

افزایش نرخ و تعدیل EPS «بشهاب»

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که بهای محصولات لامپ پارس شهاب از ابتدای اسفند ماه جاری در بازار افزایش پیدا کرده و احتمال افزایش EPS شرکت تا ۵۵۰ ریال تا پایان سال جاری بعید نیست.

شنیده‌های ما: در تماس خبرنگار ما با امور سهام شرکت چنین خبری تایید نشد. براساس اعلام امور سهام «بشهاب» EPS شرکت همان ۴۷۶ ریال قبلی است و تغییری نکرده است.

ظاهرا قیمت محصولات لامپ پارس نیز در بازار تغییری نکرده و شاید برخی از فروشندگان به دلیل نزدیک شدن به سال جدید قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.