گروه بورس- یکی از نهادهای مالی که راه‌اندازی آن در قانون جدید بازار اوراق بهادار تصریح شده است، بانک‌های سرمایه‌‌گذاری یا شرکت‌های تامین سرمایه است. معاون وزیر اقتصاد اوایل هفته جاری از را‌ه‌اندازی این نهاد مکمل در بازار سرمایه خبر داد. دیروز نیز افشین فتح‌اللهی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بر این موضوع تصریح کرد که باید برای ایمن‌سازی بازار، ساز وکارهای قانونی جدید از جمله تولد بانک‌های سرمایه‌گذاری در سال آینده باید صورت گیرد. در همین باره، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» نحوه فعالیت این موسسات را تشریح کرد.

سیدعلی حسینی، ‌معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو هیات مدیره سازمان بورس، درباره تشکیل بانک سرمایه‌گذاری و اینکه در چارچوب الزامات اجرایی سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی در آینده نزدیک این شرکت تاسیس خواهد شد، گفت: راه‌اندازی این گونه نهاد‌ها در قانون بازار اوراق دیده شده است و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز نحوه عملکرد و نحوه نظارت بر عملکرد آنها را بررسی می‌کند و با نهایی شدن این مجموعه سازمان می‌تواند درخواست شرکت را مورد رسیدگی قرار داده و در صورت احراز شرایط مجوز لازم را برای فعالیت به آنها بدهد. وی بانک سرمایه‌گذاری (شرکت تامین سرمایه) را یک نهاد واسطه‌ای خواند و افزود: این شرکت به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عامه سرمایه‌گذاران فعالیت خواهد کرد، همچنین خدمات متنوعی از جمله فعالیت‌های کارگزاری، معامله‌گری، بازارگردانی، مشاوره سبد گردانی، پذیره‌نویسی، تعهد پذیره‌نویسی و فعالیت‌های مشابه را با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌دهد.

حسینی از شرکت تامین سرمایه به عنوان یک نهاد مالی با سبد متنوع خدمات مالی یاد کرد و افزود: این شرکت سبب جلب اطمینان خریداران و سرمایه‌گذاران و در نتیجه سریع‌تر شدن روند اجرایی سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های مشمول صدر اصل ۴۴ قانون اساسی برای پذیرش در بورس به نوعی به این شرکت وابسته نخواهند شد؟ گفت: این شرکت‌ها می‌توانند شرایط حضورشان در بورس را از طریق این شرکت تسهیل کنند، این شرکت می‌تواند به عنوان واسطه مراحلی که باید شرکت‌هایی که وارد بورس شوند را سرعت ببخشند.