پایان رقابت برای معامله سهام عمده «فوکا»

گفته‌ها و شنیده‌های بازار

گروه بورس - علیرضا باغانی: بازگشایی نماد دومین شرکت بزرگ بورس تهران افت ۹۱واحدی شاخص کل بورس را در روز گذشته به دنبال داشت. هر چند مسوولان بورس با عرضه سهام ارزنده گروه معدنی، ساختمانی و خودرویی سعی کردند تا از تبعات منفی بازگشایی نماد غدیر بکاهند. بازگشایی نماد غدیر پس از ماه‌ها توقف موجب شد که بهای سهام این شرکت تا ۲۸۰۰ریال تنزل پیدا کند و حتی این شرکت عنوان دومین شرکت بورس از نظر بازار را نیز از دست بدهد.

بر اساس معاملاتی که روز گذشته غدیر در بازار داشت و با توجه به تاثیرات منفی آن، ارزش بازاری این شرکت از بیش از

دو هزار میلیارد تومان به یک‌هزار و ۷۰۰میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.در روز یکشنبه رقابت بر سر خرید سهام مدیریتی فولاد کاویان سرانجام پس از سه روز رقابت پایان یافت.طی این رقابت فشرده در نهایت یک شرکت فولادسازی در شمال کشور موفق شد تا ۳/۷۳درصد از سهام «فوکا» را با قیمت ۶هزار و ۵۴۴ریال خریداری کرده و رقیب خود را که مشتمل بر یک کنسرسیوم بازاری بود، کنار زند.روز گذشته ۱۴میلیون برگه سهم شرکت مارگارین معادل ۴/۱۲درصد از سهام این شرکت به صورت یکجا و نقد و با قیمت پایه هر سهم ۲۳۰۰ریال از سوی سرمایه‌گذاری توسعه ملی عرضه شد.

این میزان سهم از شرکت مارگارین از سوی یک شرکت فعال در صنایع غذایی مورد استقبال قرار گرفت.

در بازار از شرکت صافولا بهشهر (هلدینگ روغنی صنایع بهشهر) به عنوان خریدار بلوک ۴/۱۲درصدی مارگارین یاد می‌شود. روز گذشته در بازار نماد و حق‌تقدم ۱۳شرکت شامل روز دارو، داروسازی کوثر، نورد و لوله اهواز، تولید مواد اولیه داروپخش، سیمان فارس و خوزستان، بین‌المللی توسعه ساختمان، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری شاهد و حق‌تقدم شرکت‌های چینی ایران، پتروشیمی اراک، چادرملو، دوده صنعتی پارس و کاشی اصفهان بازگشایی و آماده انجام معامله شدند. در پایان معاملات دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های نورد قطعات فولادی جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه و بهنوش ایران به منظور برگزاری مجمع عادی فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شدند.

افزایش فروش «کطبس»

گفته‌های بازار: درباره نگین طبس گفته می‌شود که فروش ذغال‌سنگ شرکت، ۷۵۰۰ تن افزایش پیدا کرده و از این محل افزایش EPS تا یک‌هزار و ۲۵۰ ریال مورد انتظار است.

شنیده‌های ما: به گفته شرکت نگین طبس ارقام یاد شده در هیچ سندی درج نشده است، اگرچه «کطبس» در تلاش است تا به سود بیشتری دست یابد و سهامداران نیز به تبع این افزایش سود بیشتری کسب کنند. این شرکت همچنین یادآور شد که مطابق اطلاعات دوره مالی ۹ ماه سال جاری تعدیل لازم صورت گرفته است و خارج از چارچوب مزبور اتفاق خاصی نیفتاده است.

«خپارس» با دو تعدیل

گفته‌های بازار: پس از انتشار شایعاتی مبنی بر اعلام EPS ا۸۵ تومانی از سوی پارس‌خودرو، روز گذشته در تالار شیشه‌ای شنیده شد که این شرکت در سال جاری ۷۷ تومان سود ساخته است، اما از محل سود مونتاژکاری خودروی ال-۹۰ اعلام سود ۸۵ تومانی برای سال آینده شرکت مورد انتظار است.

شنیده‌های ما: اما طبق روال گذشته به‌رغم تماس‌های مکرر ما با شرکت، پاسخی درخور توجه درباره صحت و سقم شایعه مزبور دریافت نشد.

EPS ا۷۷ تومانی «ومعادن»

گفته‌های بازار: پس از انجام معامله بزرگ فولادکاویان با قیمت ۶۵۴۴ ریال، روز گذشته شایع شده بود که انجام معامله «فوکا» با قیمت مزبور، EPS معادن و فلزات را تا ۸۰۰ ریال افزایش خواهد داد.

شنیده‌های ما: شنیده می‌شود که احتمال تعدیل EPS تا ۷۷۰ ریال بعید نیست و شاید بخشی از سود ناشی از معامله بزرگ فولادکاویان جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید در نظر گرفته شود.

EPS ا۱۸۰تومانی برای «تکنو»

گفته‌های بازار: با توجه به نهایی شدن قرارداد تکنوتار برای احداث ۳۰۰جایگاه سوخت سیار، شایع شده که این شرکت EPS سال آینده خود را هزار و ۸۰۰ریال اعلام کرده است.

شنیده‌های ما: شرکت تکنوتار اظهار کرده است که قراردادهای شرکت در حال نهایی شدن است، اما EPS جدیدی هنوز اعلام نکرده است.