گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد فزونی قابل ملاحظه عرضه‌های سهام در بازار بود. در معاملات دیروز بازار سهام عرضه‌های قابل ملاحظه معامله‌گران را شاهد بود که تقریبا تمامی نماد‌های دارای صف خرید، به جز نماد پارسیان را در چنبره خود گرفت.

با توجه به این عرضه‌ها چرخه یک روند کامل بازار شامل ۴ مرحله جمع‌آوری سهام، رشد قیمت‌ها، بازتوزیع سهام و اصلاح قیمت‌ها، به مرحله بازتوزیعی خود رسید. با توجه به طی مراحل اولیه می‌توان انتظار داشت بازار در روز‌های آینده فاز اصلاح قیمتی را در پیش بگیرد.

با توجه به جلسه گروه ۱+۵ و آغاز به کار کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد به نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران اتخاذ رفتار احتیاطی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در بازار دیروز در گروه فلزی رقابت ۳روزه بر سر بلوک فولاد کاویان به نفع سرمایه‌گذاری معادن و فلزات پایان یافت. معامله بلوک مدیریتی فولاد کاویان در نرخ ۶هزار و ۵۵۴ریال امری کمتر قابل پیش‌بینی بود که بیش از هرچیز سهامداران «ومعادن» را خوشحال ساخته است.

در این گروه نماد ملی سرب و روی عرضه‌های سنگینی را تجربه کرد.

در گروه معدنی چادرملو عرضه‌های سنگینی را تجربه کرد. در این گروه نماد حق تقدم چادرملو دیروز بازگشایی شد.

در گروه خودرویی اکثر نماد‌ها روند رو به رشد خود را ادامه دادند. این روند به ویژه با تقویت گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال معامله عمده سهام پارسیان توسط گروه ایران‌خودرو پیش از پایان سال مالی جاری این گروه توجیه‌پذیر می‌نماید.

گروه واسطه‌گری مالی دیروز شاهد بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر بود. این بازگشایی که با بازارگردانی شرکت به میزان تعهد خرید روزانه یک‌میلیون سهم به صورت هرکد ۲هزار و ۵۰۰سهم بود، به دلیل تجمیع دستورات فروش در کارگزاری‌ها پس از اتمام سهمیه یک‌میلیون سهمی بازارگردان برای خرید به معاملات زیر بازارگردان نیز کشیده شود که این امر ضمن کاهش میانگین قیمت غدیر از ۳هزار و ۷۰۰ریال به ۳هزار و ۳۹۷ریال موجب افت ۷۱واحدی شاخص نیز شد.

به نظر می‌رسد ‌بازارگردان غدیر که در گذشته نیز مدیریت موثر بر روند قیمت سهم نداشته است بار دیگر تنها به بازارگردانی تئوریک بدون ابتکاراتی نظیر آنچه گروه سرمایه‌گذاری سمند در هفته گذشته در مورد سهام مهر کام پارس صورت داد و شوک عرضه ۱۰میلیون سهمی مهرکام را به راحتی تحت کنترل خود درآورده است، به فعالیت خود تداوم بخشد. انتظار می‌رود با توجه به عدم معامله حجم قابل ملاحظه‌ای از سهام غدیر در بازار دیروز، بازارگردانی غدیر تنها برای معدودی از سهامداران این شرکت فرصت فروش سهام را فراهم آورد.

در بازار دیروز نمادهای خودرو، نورد قطعات فولادی و بهنوش متوقف شد و نمادهای تولید مواد اولیه ‌داروپخش، ‌نودر و لوله اهواز،‌ شاهد، روز دارو، داروسازی کوثر و غدیر بازگشایی شدند. نمادهای حق تقدم افزایش سرمایه، ‌شرکت‌های چادرملو، پتروشیمی اراک، چینی ایران،

کاشی اصفهان و دوده صنعتی نیز در تالار بازگشایی شدند.

حجم معاملات دیروز بالغ بر ۲/۶۴میلیارد تومان بود که ۹/۴۷میلیارد تومان آن به معامله بلوک مدیریتی فولاد کاویان و ۴/۳میلیارد تومان آن به بلوک ۸/۱۴میلیون سهمی مارگارین تعلق داشت.

بلوک مارگارین بدون رقابت احتمالا از سوی شرکت صافولابهشهر سهامدار عمده مارگارین خریداری شد.

شاخص دیروز ۵/۷۱واحد افت را ثبت کرده و از ۱۳۲نماد مورد معامله تعداد نمادها شاهد رشد و افت قیمت برابر و معادل ۴۹نماد بود.