ایسنا- دبیرکانون سهامداران حقیقی می‌گوید: شرکت بورس باید در جهت بالا بردن حجم معاملات، رفع توقف نمادها، صف‌های فروش و افزایش حجم معاملات شرکت‌های بورسی و پذیرش شرکت‌های جدید تلاش کند تا شاهد سود بیشتری برای سهامداران شرکت بورس باشیم. ابوالفضل متین، دبیر کانون سهامداران حقیقی، نکته مهم در انتقال عملیات بازار به شرکت بورس را ایجاد تغییرات ماهوی در نحوه اداره بورس عنوان کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد باید از فرصت این انتقال در مهندسی مجدد بازار سرمایه سود جست. روند ظاهری و فیزیکی این تغییرات باید شامل بعضی تغییرات جدی و ماهیتی در راستای ایجاد بازاری کارا و شفاف و منصفانه شود.

وی ادامه داد: بازار کارا و شفاف و منصفانه، تعابیری است که قانون گذار در قانون بازار اوراق بهادار بدان تاکید کرده است. قطعا مدیران شرکت بورس توجه دارند که در بازار کارا نباید شاهد توقف طولانی مدت نمادها و یا صف‌های فروش چندین ماهه بود. شفافیت بازار یعنی گردش سریع اطلاعات میان شرکت‌ها و بازار سرمایه، بدون نشت اطلااعات در بین راه و قطعا نشت هر‌گونه اطلاعات در هر مرحله‌ای قبل از اعلان عمومی، از بازار منصفانه و شفاف به‌ دور است.

متین در ادامه با اشاره به این‌که در بورس‌های موفق، اطلاع‌رسانی شرکت‌ها بوسیله نرم‌افزارهایی مانند «ادگار» و یا نرم‌افزارهای مشابه به صورت آنلاین و همزمان بوده و همه فعالیت بازار سرمایه در یک لحظه با اطلاعات شرکت‌ها مواجه می‌شوند گفت: باید شرکت بورس هم در این جهت حرکت کند و تا آن زمان و تهیه چنین نرم‌افزارهایی می‌توان با روش‌های دیگری از نشت اطلاعات به مقدار وسیعی جلوگیری کرد که ما هم در کانون سهامداران حقیقی طرحی در این مورد داریم که در حال رایزنی هستیم و امیدواریم با این پیشنهاد بخش زیادی از نشت اطلاعات که هم به کارایی و شفافیت بازار لطمه می‌زند و بازار را هم از رقابت منصفانه دور می‌کند، جلوگیری شود.

دبیر کانون سهامداران حقیقی ادامه داد: به‌ هرحال امیدواریم انتقال عملیات به شرکت بورس باعث آن شود که تابوی شاخص و حفظ آن از بین برود و شاهد بازاری روان و کارا باشیم و توجه داشته باشیم که بعد از این، توقف هر یک روز هر نماد و محروم کردن آن نماد از معاملات، به زیان سهامداران شرکت بورس است و از آن‌جا که سود سهامداران شرکت بورس از کارمزد معاملات تامین می‌شود، لذا شرکت بورس باید در جهت بالا بردن حجم معاملات و رفع توقف نمادها تلاش کند تا شاهد سود بیشتری برای سهامداران شرکت بورس باشیم.

به گفته وی انتقال عملیات بازار سرمایه به شرکت بورس را باید به فال نیک گرفت، به‌ هرحال هر مقدار از قانون بازار اوراق بهادار که اجرایی شود، یک گام به پیش در بازار سرمایه است، اما باید به سرعت اجزای دیگر بازار سرمایه ایجاد و تغییرات لازم انجام شود و توجه داشته باشیم که بازار سرمایه در اجرای بند ج اصل ۴۴ نقشی کلیدی و پر‌رنگ دارد‌.