گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت تاثیر بازگشایی همزمان ۱۳ نماد معاملاتی روز پرتلاطمی را پشت‌سر گذاشت. معامله‌گران در معاملات دیروز بازار سرمایه، تحت تاثیر صدور بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاهد ضعف معاملات بودند. این ضعف در یک ساعت اول معاملات سبب فزونی نسبی عرضه‌ها در بازار شد. معامله‌گران با توجه به این عرضه که در حالی که منتظر رقم خوردن یک روز بالنسبه ضعیف در بازار بودند با بازگشایی گسترده نمادهای معاملاتی مواجه شدند. بازگشایی همزمان ۱۳ نماد معاملاتی در بازار دیروز نخستین سری از بازگشایی نمادها، پس از تحویل عملیات به شرکت بورس اوراق بهادار ارزیابی می‌شود. در شرایط کنونی توقف و بازگشایی نمادها با اعلام صاحبان از سوی سازمان ناظر معاملات که تحت پوشش شرکت بورس قرار گرفته است، صورت می‌گیرد. انتظار می‌رود شرکت بورس در چند روز آینده تمرکز بیشتری بر بازگشایی نمادها صورت دهد، امری که مدیرعامل شرکت بورس، دکتر رحمانی در چند روز گذشته بر تحقق آن در مورد شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها تاکید کرده است.

در معاملات دیروز کارشناسان بازار با توجه به تاخیر سنتی بازار در مواجهه با اخبار نامساعد و انتظار ضعف نسبی معاملات در چند روز آتی، (به ویژه با آغاز مجدد نشست‌های گروه ۱+۵) در خصوص بازگشایی نمادها، با احتیاط قابل ملاحظه‌ای برخورد کردند.

در بازار دیروز گروه دارویی شاهد بازگشایی تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمادها از جمله حق تقدم داروسازی امین بود. حق تقدم داروسازی امین در شرایطی بازگشایی شد که تنها یک روز از مدت پذیره‌نویسی آن باقی مانده و به همین دلیل در پایان معاملات دیروز بار دیگر متوقف شد. روز چهارشنبه نیز نماد سیمان غرب با شرایط مشابهی بازگشایی شد و در همان روز نیز به دلیل پایان مهلت قانونی ۶۰روزه متوقف شد. وقوع مکرر بازگشایی نمادهای حق تقدم در انتهای مدت قانونی ۶۰روزه که در مورد شرکت صدرا نیز تکرار شده بود، سبب شده است سهامداران عملا در مورد دادوستد حق تقدم از حقوق خود باز بمانند. این مساله ضمن کاهش نقش تامین سرمایه بازار بورس برای شرکت‌های پذیرفته شده، موجب بروز ضرر و زیان برای سرمایه‌گذاران به دلیل عدم برخورداری از مهلت مناسب دادوستد می‌شود. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد جا دارد مسوولان بازار در مورد گشایش نمادهای حق تقدم نیز مانند نماد سهام اهتمام بیشتری را نشان دهند، امری که در مورد نمادهایی نظیر حق تقدم چادرملو و پتروشیمی اراک به دلیل تعداد بیشتر سهامداران از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در معاملات روز گذشته در گروه معدنی نماد چادرملو با توجه به رشد EPS سال آینده با اقبال معامله‌گران مواجه شد. در این گروه رشد قابل ملاحظه بهای فلزات به ویژه مس و روی سبب بهبود شرایط شرکت‌های این گروه که البته شمار قابل ملاحظه‌ای از آنها با توقف نماد مواجهند شده است.

در گروه پتروشیمی نماد پتروشیمی اراک دیروز در شرایط ضعیفی بازگشایی شد. در گروه فلزی رقابت برسر بلوک مدیریتی فولاد کاویان دیروز همچنان ادامه یافت. در این گروه نمادهای مس باهنر پس از تعدیل منفی EPS و لوله و ماشین‌سازی پس از تعدیل مثبت سود بازگشایی شدند.

در گروه تجهیزات نماد تکنوتار دیروز بازگشایی شد. در بازار دیروز همچنین اعلام شد نماد سرمایه‌گذاری غدیر یکشنبه توام با حضور بازارگردان مجددا بازگشایی خواهد شد. باید به انتظار نشست و دید ‌آیا بار دیگر نماد غدیر شاهد بازارگردانی در نرخ‌های بالنسبه بالاتر از ارزش دارایی‌های شرکت خواهد بود یا نه؟

در مجموع بازار دیروز بازار پرتلاطمی بود که انتظار می‌رود با اتمام موج بازگشایی نمادها امروز شاهد آرامش نسبی باشد. حجم معاملات دیروز ۴/۷میلیارد تومان بوده و شاخص ۴/۳ واحد ترقی یافت. از ۱۲۷ نماد مورد معامله ۵۲ نماد با رشد قیمت و ۴۶ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.