روز بازگشایی غدیر

گروه بورس - علیرضا باغانی: روز دوم رقابت دو خریدار برای به دست آوردن ۷۳درصد از سهام مدیریتی فولاد کاویان بدون نتیجه پایان یافت و رقابت همچنان ادامه دارد. در نخستین روز معاملاتی هفته برای دومین روز پیاپی، دو خریدار بلوک مدیریتی «فولاد کاویان» بار دیگر به رقابت پرداختند و در این رقابت فشرده، هر کدام از خریداران یک ریال بالاتر از قیمت پیشنهاد شده رقیب خود اعلام می‌کردند. براساس رقابت دو خریدار بلوک ۷۳درصدی «فوکا» قیمت تعادل هر سهم شرکت مزبور به ۶هزار و ۵۴۳ ریال افزایش پیدا کرد، از این رو امروز رقابت برای خرید سهام فولاد کاویان با آخرین قیمت روز شنبه ادامه پیدا خواهد کرد.از نظر برخی از معامله‌گران بازار رقابت بر سر خرید سهام مدیریتی یک شرکت تاکنون به فشردگی معامله فولاد کاویان نبوده است.

براساس شنیده‌های ما از بازار، در صورت ادامه رقابت برای معامله سهام فولاد کاویان شاید زمان انجام این معامله محدود یا حتی به زمانی دیگر موکول شود. گرچه در قانون، در ا ین رابطه پیش‌بینی خاصی صورت نگرفته است.روز گذشته به دنبال بازگشایی ۱۳ نماد بورسی، شایعاتی از بازگشایی نماد سرمایه‌گذار غدیر پس از ۶ ماه توقف به گوش می‌رسید.به دنبال بروز این شایعه «علی صحرایی» ناظر بازار خبر بازگشایی نماد «وغدیر» را تایید کرد و گفت: نماد سرمایه‌گذار غدیر امروز در بورس تهران بازگشایی خواهد شد.

به گفته وی، همزمان با بازگشایی نماد «وغدیر»، عملیات بازارسازی سهم مزبور نیز آغاز خواهد شد که بازارساز آن، بانک صادرات و کارگزار بازار ساز این سهم نیز کارگزاری بانک صادرات خواهد بود. آخرین قیمت معامله شده سهام سرمایه‌گذاری غدیر ۴هزار و ۷۳ ریال و EPS اعلام شده این شرکت ۳۷۳ ریال اعلام شده است. به نظر می‌رسد قیمت بازارگردانی سهام غدیر باید کمتر از قیمت معامله شده قبلی یعنی ۴هزار و ۷۳ ریال باشد.

«غدیر» بعد از «ملی مس»، از نظر ارزش بازار دومین شرکت بورس است که در آخرین EPS خود برای سال ۸۵ حدود ۴۵ درصد تعدیل منفی دارد. «غدیر» هنوز EPS سال مالی ۸۶ خود را تا لحظه نگارش خبر اعلام نکرده است. این در حالی است که دو ماه از تاریخ پایان سال مالی این نماد می‌گذرد. برای بازگشایی نماد «غدیر» امروز EPS جدید آن باید اعلام شود.

نماد شرکت مزبور ماه‌های متوالی به دلیل مسائلی همچون اطلاع رسانی، شفاف سازی و از همه مهم‌تر قفل شدن معاملات بسته بود. در پی این توقف طولانی مدت، سهامداران حقیقی بسیاری متضرر و حتی ناچار به خروج از بازار سرمایه شدند.

معامله‌گران حقیقی بازگشایی نماد «وغدیر» از سوی شرکت سهامی بورس که اقدامی موثر و قابل توجه عنوان می‌کنند و می‌گویند جای بسی خوشحالی که شرکت بورس که خود شرکتی مردمی است به درخواست حقیقی‌های بازار توجه کرده است و یکی از نمادهای بحث‌برانگیز سال ۸۵ را بازگشایی می‌کند.

در روز شنبه نماد شرکت‌های داروسازی امین، فرآورده‌های تزریقی ایران، کارخانجات داروپخش، البرزدارو، چادرملو، کاشی اصفهان، چینی ایران، دوده صنعتی پارس، تکنوتار، کاربراتور ایران و لوله و ماشین سازی ایران، مس شهید باهنر و پتروشیمی اراک پس از ارائه آخرین اطلاعات مربوط به EPS بازگشایی شدند. همچنین دیروز نماد شرکت‌های بین‌المللی توسعه ساختمان و فارسیت دورود نیز به دلیل تعدیل EPS متوقف شدند.

یک‌ریالی‌هایی که سود می‌سازند

گفته‌های بازار: با ادامه رقابت بر سر خرید ۷۳‌درصد از سهام فولاد کاویان، پیش‌بینی می‌شود در صورت فروش هر سهم بلوک مزبور با قیمت نزدیک به ۷هزار ریال، EPS «ومعادن» ۷۰درصد رشد پیدا کند.براین اساس، بازگشایی نماد معادن و فلزات با قیمت بیش از ۵هزار ریال بعید نیست.

شنیده‌های ما: اخبار رسیده از شرکت حاکی از آن است که افزایش هر یک ریال بلوک ۷۳درصدی سهام «فوکا»، ۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان برای معادن و فلزات سود، به همراه دارد.همچنین براساس آخرین قیمت هرسهم بلوک مدیریتی «فولاد کاویان» یعنی ۶۵۴۳ریال، EPS معادن و فلزات نزدیک به ۶۰درصد می‌تواند افزایش پیدا کند و طبیعی است که با افزایش قیمت بلوک مزبور و ادامه رقابت،‌ تعدیل مثبت EPS «ومعادن» هم بیشتر شود.روز دوم رقابت بر سر خرید سهام مدیریتی «فوکا» با افزایش قیمت‌هایی یک‌ریالی و مقطع همراه بود که در پی این رقابت‌ها قیمت هرسهم بلوک مزبور به ۶هزار و ۵۴۳ریال رسید.

خبر‌هایی از «‌قهگمت»

گفته‌های بازار: درباره «قند هگمتان» گفته می‌شود که قرارداد فروش ۱۱هزار تن شکر خود را با وزارت بازرگانی منعقد کرده است. برداشت چغندر قند نیز با رسیدن به عدد ۲۵۰هزار تن، ۱۵۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. با این وصف افزایش EPS «قهگمت» تا ۱۳۰۰ریال بعید نیست.

شنیده‌های ما: در زمینه صحت و سقم شایعه مزبور پاسخی از مسوولان شرکت دریافت نشد.