گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته برای سومین بار در دو سال اخیر شاهد فروش بلوک مدیریتی هپکو بود. بلوک مدیریتی هپکو در شرایطی دیروز در ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه در نرخ پایه ۳هزار و ۵۰۰ ریال و بدون رقابت به فروش رفت که پیش از این ۲ بار دیگر یک بار توسط یک گروه سرمایه‌گذاری ایرانی مقیم انگلیس و بار دیگر توسط شرکت واگن سازی کوثر خریداری شد اما معاملات صورت گرفته به دلیل عدم پرداخت وجه معامله ابطال شد.گفته می‌شود خریدار دیروز بلوک مدیریتی هپکو شرکت واگن سازی کوثر بوده است که برای بار دوم این بلوک را تصاحب کرده است. اینک باید به انتظار ماند و دید آیا طلسم خصوصی سازی هپکو در سومین معامله شکسته خواهد شد یا خیر؟در معاملات دیروز معامله‌گران تحت تاثیر عدم دریافت خبرهای جدید در زمینه تحولات هسته‌ای کشور و بروز برخی تحولات در حوزه اقتصادی از جمله اعلام برخی از محدودیت‌ها توسط ژاپن در مراودات این کشور با تهران قرار گرفته و احتیاط گسترده‌تر معامله‌گران را سبب شد. این احتیاط موجب شد تا بیشتر فعل و انفعالات بازار در محدوده نمادهای عمده بازار محدود شود.در بازار دیروز در گروه معدنی دو نماد ملی مس و حق تقدم افزایش سرمایه ‌چادرملو با عرضه‌های قابل ملاحظه مواجه شدند.

حق تقدم چادرملو که در خلال هفته گذشته با برخورداری از دامنه نوسان ۴درصدی و بدون حجم مبنا رشد قیمتی مناسبی را تجربه کرده بود با عرضه سنگین معامله‌گران کوتاه‌مدت با ریزش صف خرید مواجه شد اما بار دیگر و پس از دادوستد ۳/۲میلیون برگه معاملات حق تقدم متعادل شد. ملی مس نیز دیروز توسط معامله‌گران کوتاه مدت با عرضه‌های سنگینی مواجه شد، اما این عرضه‌ها نتوانست به غیر از چند دقیقه کوتاه نماد را منفی کند. انتظار می‌رود با توجه به رشد قابل ملاحظه بهای جهانی فلز مس این نماد پس از چند روز نوسان بار دیگر به تعادل برسد. در گروه خودرویی افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی ریخته‌گری تراکتورسازی دیروز به تصویب مجمع فوق‌العاده شرکت رسید. در گروه بانکداری رقابت بر سر دو بلوک ۶۱ و ۵۰میلیون سهمی بانک پارسیان دیروز بدون نتیجه به امروز(یکشنبه) موکول شد. در مورد این رقابت گفته می‌شود سرمایه‌گذاری تدبیر با توجه به تعیین یک عضو در هیات‌مدیره جای خود را به دو شرکت جدید خواهان کسب سهام درصدی در بانک پارسیان داده است.در مجموع بازار دیروز بازاری متوسط توام با احتیاط معامله‌گران بود که انتظار می‌رود این امر تا دریافت خبرهای جدید از تحولات سیاسی ادامه یابد.

حجم معاملات دیروز با توجه به دادوستد بلوک ۷۰میلیارد تومانی هپکو به ۸۹میلیارد تومان رسید. از ۱۱۸ نماد مورد معامله نیز ۴۲ نماد با رشد قیمت و ۳۸ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. معامله عمده لاستیک البرز نیز دیروز رقم نخورد.