سنا- رییس‌سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: در همه عرضه‌ها و به‌ویژه عرضه مجدد سهام شرکت تجهیزات سنگین «هپکو»، همچنان بر اجرای شرایط قانونی تاکید می‌کنیم. به گزارش روابط‌عمومی‌سازمان بورس و اوراق بهادار، «علی صالح‌آبادی» افزود: شرایط قبل و بعد از معامله نباید تغییر کند و در عرضه‌های عمده، همه شروط موجود در آگهی باید اجرا شود تا عدالت در رقابت رعایت شده باشد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، اگر کسی نتواند در مهلت مقرر به تعهداتش عمل کند، ۵درصد از ارزش معامله به قیمت پایه، به عنوان خسارت ضبط می‌شود.

صالح‌آبادی در پاسخ به این سوال که «آیا در بورس نقدینگی کافی برای پاسخ به عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی وجود دارد؟»، گفت: به اعتقاد من، نقدینگی کافی وجود دارد، اما بخشی از آن متوقف شده است که اگر فرصت و توانمندی مناسب ایجاد شود، به سمت خرید سهام می‌آید و ۶۰میلیون صف خرید برای سهام شرکت مس، تاییدی بر این مطلب است.

وی در مورد بحث ارزان فروشی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران یادآور شد: ۵درصد از سهام برای کشف قیمت در بازار بورس عرضه می‌شود و بنابر این عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. او افزود: در حالی که در روز نخست ۳درصد از سهام عرضه و قیمت آن بر اساس راهکار بازار تعیین شد و تقاضاهای مشخصی وجود داشت، اعتقادی به ارزان فروشی سهام مس ندارم.

صالح‌آبادی گفت: سیاست‌های اصل ۴۴قانون اساسی روشن و صریح است و با توجه به عزم جدی‌سازمان خصوصی‌سازی برای اجرای این اصل و ادامه روند خصوصی‌سازی، از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم که نهایت همکاری و همراهی را با‌سازمان خصوصی‌سازی در عمل و اجرا داشته باشند. وی درباره عرضه شرکت‌های دولتی در مدت باقی‌مانده از سال ۸۵نیز اظهار داشت: سهام شرکت‌هایی که آمادگی بیشتری داشته باشند، تا پایان سال عرضه می‌شود و طبیعی است که عرضه سهام برخی از شرکت‌ها به آینده موکول شود، هر چند که با توجه به وضعیت و تجربه عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران، بازار سرمایه برای عرضه سهام، توانمندی و آمادگی دارد.

قیمت‌گذاری ۱۴ شرکت دولتی در جلسه هیات عالی واگذاری

پس از این‌که ۲۰۱‌میلیون و ۲۹۶‌هزار سهم از مجموع ۳۳۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم شرکت هپکو معادل ۷۲/۶۰‌درصد سهام این شرکت در تاریخ ۲۲ آذرماه در قیمت پایه ۱۶۰۳ریال از طرف‌سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از شرکت مادر تخصصی‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عرضه شد، به دلیل واریز نشدن الباقی ثمن معامله از سوی خریدار، معامله باطل اعلام شد.

در روز عرضه رقابت چهار خریدار ظرف سه ساعت و نیم منجر به افزایش قیمت بلوک به ۳۵۰۰‌ریال شد و در نهایت کارگزاری مفید برای یک شرکت واگن‌سازی موفق به خرید بلوک مدیریتی هپکو شد که بر این اساس ارزش معامله انجام شده به بیش از ۷۰۴میلیارد‌ ریال رسید.

براساس شرایط اعلام شده خریدار در صورت تمایل به خرید اقساطی باید ۲۱۱‌میلیارد و ۳۶۱‌میلیون‌ ریال معادل ۳۰‌درصد بهای معامله را حداکثر تا ۱۶ بهمن ۸۵ (معادل ۱۵ روز کاری) پرداخت می‌کرد که در ظاهر این کار انجام نشده و در نهایت معامله مزبور باطل اعلام شد.

اما پس از آن حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد که معامله‌ای قطعی نشده بود که پس از انجام آن باطل اعلام شود و یا اعضای شورای بورس بر خلاف تصمیم رییس شورای بورس اقدام به ابطال م عامله هپکو کردند، حال باید دید سرنوشت معامله‌ای که از آن به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌سازمان خصوصی‌سازی در سال ۸۵ از طریق بورس یاد شده، آیا فردا در عرضه مجدد خریداری خواهد داشت یا خیر؟

در همین ‌زمینه سیدمهدی عقدایی، معاون واگذاری ‌سازمان خصوصی‌سازی، در گفت‌وگو با ایسنا، از معامله مجدد سهام هپکو به میزان ۷۲/۶۰‌درصد از طریق بورس خبر داد و افزود: عرضه این سهام نیز پس از آگهی، امروز از طریق بورس صورت می‌گیرد. خریداران با قیمت برنده اولیه یعنی ۳۵۰تومان به خرید این سهام خواهند پرادخت.

به گفته وی، ‌سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت مادر تخصصی‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این سهام را عرضه می‌کند و شرایط واگذاری آن یکجا و نقد یا طبق شرایط اعلامی با قیمت پایه سه‌هزار و پانصد‌ریال برای هر سهم عنوان شده است.

همچنین اگر قیمت در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت مبنای ارزش پایه تعیین شده بیش‌تر باشد، آن قیمت مبنای قیمت پایه مورد عمل قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که قاعدتا این سهم خریدار خواهد داشت، گفت: اگر هم خریداری نباشد، دوباره بازاریابی برای سهام صورت می‌گیرد تا خریداری برای آن پیدا شود. همچنین کارگزار متقاضی خرید در صورتی حق شرکت در رقابت را خواهد داشت که ۵درصد از ارزش معامله را براساس قیمت پایه، قبل از آغاز جلسه معاملاتی از متقاضی دریافت و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کند. درصورت انصراف خریدار از ایفای تعهدات خود به هر علت، این مبلغ برای جبران خسارت ضبط می‌شود و مسترد نخواهد شد.

عقدایی همچنین به جلسه هیات عالی واگذاری در روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه و این که قیمت‌های چند شرکت دولتی در این جلسه مصوب خواهد شد اشاره کرد و ادامه داد: ۴ تا ۵ شرکت برای سهام عدالت و ۹ شرکت هم برای واگذاری به بخش‌خصوصی قیمت‌گذاری خواهند شد.