دنیای اقتصاد - بازار سرمایه در انتظار دومین عرضه عمده سهام بزرگترین تولید کننده ماشین‌آلات راهسازی است. طبق اعلام سازمان خصوصی سازی روز شنبه ۲۸بهمن ماه ۷۲/۶۰درصد از سهام شرکت هپکو برای دومین بار طی سال‌جاری و سومین بار طی دوسال اخیر در بورس تهران عرضه خواهد شد. گفته‌ها و شنیده‌های بازار

شمارش معکوس برای انجام معاملات بزرگ

گروه بورس- علیرضا باغانی: بازار سرمایه در انتظار دومین عرضه عمده سهام بزرگترین تولید کننده ماشین‌آلات راهسازی است. طبق اعلام سازمان خصوصی سازی روز شنبه ۲۸بهمن ماه ۷۲/۶۰درصد از سهام شرکت هپکو برای دومین بار طی سال‌جاری و سومین بار طی دوسال اخیر در بورس تهران عرضه خواهد شد.

سهام مدیریتی هپکو در شرایطی دوباره عرضه می‌شود که در عرضه اول یک شرکت واگن‌سازی موفق به خرید سهام این شرکت شده بود، اما این بار مجری واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، خود مانع از انجام این معامله بزرگ به‌دلیل پرداخت نکردن بخش اندکی از ثمن معامله شد. وکیل واگن سازی کوثر (خریدار بلوک مدیریتی) هپکو اعلام کرد، که تا کنون ۲۰۲میلیارد و ۷۹۰میلیون و ۸۰۰هزار ریال به فروشنده پرداخت شده است و این معامله تنها به‌دلیل پرداخت نشدن بخش اندکی از ثمن معامله ابطال شده است. حال آنکه شخص وزیر اقتصاد در رابطه با پرداخت مابقی ثمن به خریدار بلوک مدیریتی هپکو مهلت می‌دهد، اما مسوولان ذی‌ربط بدون توجه به دستور وزیر اقتصاد و رییس شورای عالی بورس این معامله را باطل می‌کنند. گفته می‌شود بخش اعظمی از سهام واگن سازی کوثر متعلق به ایثارگران و خانواده‌های آنان است و این افراد طی ملاقات حضوری با وزیر اقتصاد موفق به گرفتن مهلت برای پرداخت بخشی از ثمن معامله شده بودند.

معامله اول بلوک مدیریتی هپکو در حالی باطل شده است که مسوولان امر خصوصی سازی پیش از این از انعطاف در واگذاری شرکت‌های دولتی به عنوان راهکاری برای پیشبرد خصوصی سازی یاد کرده بودند. همین انعطاف در ارائه مهلت از سوی وزیر به خریدار بلوک مدیریتی هپکو به وضوح قابل مشاهده است.

همچنین ابطال معامله بزرگ هپکو این واقعیت را نشان داد که هنوز فاصله زیادی تا اجرای کامل خصوصی سازی در کشور وجود دارد و حتی مقاومت‌هایی نیز در برابر خصوصی سازی صورت می‌گیرد. همین مقاومت را در اعتراض دولت به ارزان فروشی سهام شرکت ملی مس می‌تواند لمس کرد. با همه این تفاسیر، نوبت دوم معامله هپکو روز شنبه آینده برگزار می‌شود و شرکت واگن سازی کوثر نیز قصد دارد تنها به خاطر یک اقدام احتیاطی و با حفظ حقوق خود نسبت به معامله اول در مزایده دوم شرکت کند و این حضور به معنای چشم‌پوشی از شکایت نیست.

تحلیلگران بازار سرمایه ایجاد رقابت بر سر خرید سهام مدیریتی هپکو با واگن سازی کوثر را بعید می‌دانند ، چرا که از نظر آنان در مزایده اول تنها شرکت مزبور خواستار خرید هر سهم هپکو به مبلغ ۳۵۰۰ ریال شده است و رقبای واگن سازی کوثر هم تمایلی به ادامه رقابت با افزایش قیمت سهم تا میزان مزبور را نداشتند.

در روز شنبه همچنین ۲۴/۲درصد از سهام بانک پارسیان نیز در دو بخش عر ضه می‌شود که شرکت کنز اینوستمنت ۶۱میلیون و ۹۷۷هزار و ۲۹۸ سهم معادل ۲۴/۱درصد و عبدالوهاب قاضی ۵۰میلیون و ده هزار سهم معادل یک درصد از مجموع سهام بانک پارسیان را به طور عمده عرضه می‌کنند و شرایط واگذاری هر دو عرضه یکجا و نقد با قیمت پایه یک‌هزار و هشتصد ریال برای هر سهم اعلام شده است.

همچنین سازمان خصوصی‌سازی در این روز به وکالت از شرکت‌های هزاره جدید تجارت و سحرخیزان تجارت نوین، دو میلیون و ۱۵۴هزار و ۳۴۶ سهم( در مجموع چهار میلیون و ۳۰۸هزار و ۶۹۲ سهم ) معادل ۷۲/۶درصد از سهام شرکت لاستیک البرز را عرضه خواهد کرد که شرایط واگذاری یکجا و نقد و قیمت پایه هر سهم یک‌هزار و ۱۳۳ ریال اعلام شده و مجموع سهام منتشر شده شرکت لاستیک البرز ۶۴میلیون سهم است.

عرضه سهام لاستیک البرز بر اساس دستورالعمل نحوه اجرای معاملات در تابلوی غیررسمی بین ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۹ دیروز انجام می‌شود. نماد شرکت بین‌الملل محصولات پارس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و ارائه آخرین اطلاعات بازگشایی شد. نماد شرکت سیمان مازندران هم با توجه به ارائه آخرین اطلاعات بازگشایی شد.

همچنین در پایان معاملات روز چهارشنبه نماد معاملاتی گسترش صنایع خدمات کشاورزی به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده جهت انتخاب بازرس قانونی متوقف شد.

EPS ر۵۴۰۰ ریالی برای «فاسمین»

گفته‌های بازار: کالسیمین نیز در روز گذشته با شایعه تعدیل EPS تا سطح ۵۱۰۰ریال مواجه بود. اما گروهی دیگر از معامله‌گران می‌گویند: EPS کالسیمین تا ۵۴۰۰ریال باید افزایش یابد تا «کروی» نیز بتواند پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد.

شنیده‌های ما: کارشناسان صنعت معتقدند کالسیمین EPS جدید خود را بین ارقام ۵۱۰۰ تا ۵۴۰۰ریال به بورس اعلام می‌کند.

EPS «دپارس» تعدیل می‌شود

گفته‌های بازار: گفته می‌شود پارس‌دارو از محل تولیدات و همچنین تعدیل ۱۷۰ریالی EPS داروسازی فارابی، توان افزایش پیش‌بینی درآمد هر سهم خود تا سطح ده درصد را دارا است.

پارس‌دارو ۵۲میلیون برگه سهم داروسازی فارابی را در اختیار دارد.

شنیده‌های ما: در تماس خبرنگار ما با شرکت هلدینگ پارس‌دارو (سرمایه‌گذاری دارویی تامین) چنین تعدیلی در EPS شرکت تایید نشد.

افزایش قیمت مواداولیه «خاذین»

گفته‌های بازار: درباره سایپا آذین گفته می‌شود که در گذشته مواد اولیه اصلی و موردنیاز خود یعنی «فوم» را به قیمت هر کیلو زیر یک دلار خریداری کرده و اکنون بهای این ماده که شامل مجموعه‌ای از ابرهای فشرده است به نزدیک ۶دلار رسیده است.

شنیده‌های ما: در رابطه با صحت و سقم شایعه مزبور خبرنگار ما به رغم پیگیری‌های مکرر موفق به صحبت با مسوولان شرکت نشد.