گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد دومین روز از اجرای مجدد ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود به گونه‌ای که ۷ نماد شامل اجرای این ضوابط بودند. دیروز در شرایطی که دلایل توقف چند هفته‌ای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی هنوز اعلام نشده است، نمادهای فولاد مبارکه به دلیل صف خرید و نمادهای بانک‌های سینا، کشتیرانی، ایران خودرو، مینو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سرمایه‌گذاری شاهد به دلیل صف فروش مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی اعلام شدند که به جز دو سهم ایران خودرو و کشتیرانی مابقی نمادها به تعادل رسیدند. انتظار می‌رود چند نماد باقی مانده با صف فروش از جمله توسعه صنایع بهشهر نیز در روزهای آینده با ضوابط رفع گره به تعادل برسند.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد آغاز اجلاس کارشناسان کشورهای عضو سازمان کشورهای غیر‌متعهد بودند که این امر به معنای نزدیکی تعطیلات بازار سرمایه است. براساس آن بازار از پایان معاملات امروز برای چند روز تعطیل خواهد بود که این امر تاثیرات خود را بر بازار داشته و انتظار می‌رود از تب و تاب بازار بکاهد.

در همین حال در مسائل اقتصادی معامله‌گران هفته گذشته شاهد سخنان مقام معظم رهبری در مورد لزوم کنترل نقدینگی بودند که امر موجب اعلام برنامه‌های از سوی بانک مرکزی برای تحقق این امر شده است. بانک مرکزی دیروز با اعلام آخرین رقم رشد نقدینگی از استفاده دو ابزار شامل «سپرده ویژه» و «فروش اوراق مشارکت بانک مرکزی» برای کنترل این رشد خبر داد.

بر این اساس سپرده ویژه به سپرده‌ای گفته می‌شود که بانک مرکزی علاوه بر سپرده قانونی از بانک‌ها دریافت و میان سایر بانک‌هایی که نیاز به آن دارند، توزیع می‌کند.در همین حال در صورت آنکه برنامه‌های بانک مرکزی به سیاست انقباضی منجر شود می‌تواند به مشکلات سرمایه در گردش شرکت‌ها منجر شود.

سنگ‌آهن نزولی شد

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه فلزی - معدنی شاهد انتشار گزارش‌هایی در مورد وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن بودند. در پی اعلام خبر کاهش نرخ رشد اقتصادی چین، بهای سنگ‌آهن در بازار معاملات آتی شانگهای به طرز عجیب و کم‌سابقه‌ای سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، در آخرین روز معاملاتی از هفته جاری میلادی قیمت سنگ‌آهن در بازار معاملات آتی شانگهای کاهش شدید ۹/۴ درصدی را تجربه کرد و به ۶/۹۹ دلار در هر تن رسید. به این ترتیب این محصول استراتژیک برای اولین بار از دسامبر ۲۰۰۹ تاکنون در قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار در هر تن خرید و فروش شد.کاهش مداوم نرخ رشد اقتصادی چین، بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده فولاد و سنگ‌آهن جهان، موجب افت شدید تقاضای این محصولات در بازارهای داخلی این کشور شده است. به طوری که اکنون فولادسازان چینی از خرید و دریافت محموله‌های جدید سنگ‌آهن خودداری می‌کنند و سعی دارند از موجودی انبار خود سنگ‌آهن مورد نیازشان را تامین کنند.گفتنی است بهای سنگ‌آهن در بازار معاملات آتی شانگهای از ابتدای ماه جولای تاکنون بیش از۲۶ درصد کاهش یافته است.در همین حال اما شرکت‌های سنگ‌آهنی در ایران از وضعیت بازار جهانی متاثر نخواهند شد. به‌دلیل رشد بهای شمش فولادی در کشورمان و فرمول محاسبه بهای سنگ‌آهن براساس شمش فولاد خوزستان، شرکت‌های سنگ‌آهنی با رشد قیمت فروش مواجه هستند. در همین حال دیروز در گروه فولادی مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان گفت: این شرکت با ده درصد رشد تولید در مرداد ماه سال جاری، رکورددار تولید شمش فولاد شد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو،‌ «عبدالمجید شریفی» با اعلام این مطلب اظهار داشت: این شرکت درمرداد ماه امسال موفق شد بالغ بر ۲۸۰ هزار و ۲۰۰ تن شمش فولادی تولید کند که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و رکورد جدیدی از تولید در این ماه محسوب می‌شود.

همچنین به‌رغم محدودیت‌های فصلی بیش از یک میلیون و ۴۳۳هزارتن شمش در این شرکت تولید شده است که چهار درصد بیش از برنامه تعیین شده محسوب می‌شود.

جزئیات عرضه ذوب‌آهن اعلام شد

در این گروه دیروز اعلام شد که بلوک ۵۸ درصدی شرکت ذوب‌آهن اصفهان بابت رد دیون واگذار می‌شود.

بعد از فروش بلوک ۱۵ درصدی ذوب‌آهن توسط سازمان خصوصی‌سازی و خریداری آن توسط یکی از زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، سازمان خصوصی سازی قصد دارد بلوک دوم این شرکت اصل چهل و چهار را بابت رد دیون واگذار کند.

محمود افضلی، معاون سازمان خصوصی سازی در این خصوص به ایسنا گفت: واگذاری بلوک ۵۸ درصدی ذوب‌آهن در جلسه هیات واگذاری تصویب شد و قرار است این بلوک بابت رد دیون واگذار شده و منابع حاصل از فروش آن به صاحب دین پرداخت شود.وی با بیان اینکه سهام این شرکت به زودی در فرابورس عرضه می‌شود، افزود: هنوز مشخص نشده است که بلوک ۵۸ درصدی ذوب آهن بابت رد دیون به کدام دستگاه طلبکار واگذار می‌شود.

در گروه تصفیه نفت دیروز معامله‌گران در شرایطی صف خرید پالایشگاه شیراز را شاهد بودند که این شرکت در اطلاعیه‌ای شفاف سازی تاثیر احتمال پرداخت یارانه حمل نفت خام بر این شرکت را معادل ۵۲ریال به ازای هر سهم اعلام کرد.در گروه حمل‌و‌نقل‌ دیروز معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع حمل‌و‌نقل خلیج فارس بودند که به دلیل زیان انباشته بدون تقسیم سود نقدی به پایان رسید.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل معادل ۲۹/۶۳ واحد رشد کرد و به عدد ۲۴هزار و ۵۸۶واحد رسید.ارزش معاملات نیز دیروز ۸/۴۱ میلیارد تومان بود که ۲۴درصد آن را معاملات سایپا تشکیل داد. از مجموع ۱۸۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۸۶نماد با کاهش قیمت و ۹۲نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی هم بدون تغییر روز معاملاتی خود را سپری کردند.