گروه بورس- از امروز نماد «هکرما ۲۰۲» در بورس تهران بازگشایی می‌شود و به این ترتیب طرح بیمه سهام در بازار سهام ایران به طور رسمی کلید می‌خورد. به گزارش خبرنگار ما، قیمت اعمال این اوراق ۴۸۰۰ ریال تعیین شده و سررسید این اوراق هم روز بیستم اردیبهشت ماه سال آینده است، این در حالی است که دوره معاملاتی این نماد از امروز تا روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۹۲ خواهد بود. معاون نظارت بر عملیات بازار بورس تهران اعلام کرد: در راستای پوشش ریسک و حمایت از سرمایه‌گذاران از امروز عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت پتروشیمی کرمانشاه در بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود. افزون بر این در اطلاعیه عرضه این اوراق آمده است: سقف خرید این اوراق ۵۰ هزار اختیار فروش برای هر کد معاملاتی است. (در صورت خرید بیش از این تعداد مازاد آن در تعهد عرضه‌کننده نیست) همچنین حداقل حجم عرضه روزانه، ۵۰۰ هزار اختیار فروش تا زمان اتمام کل حجم عرضه تعیین شده است و کل حجم عرضه سهم ۵۲.۹۳۸.۰۰۰ اختیار فروش است. عرضه‌کننده این اوراق شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان است و کلیه فرآیند آن از طریق شرکت کارگزاری بانک صادرات انجام می‌شود. اما شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال هم این گونه است: پرداخت مابه‌التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیار فروش تبعی به صورت نقدی یا انتقال سهام با قیمت اعمال از دارنده اختیار فروش تبعی به عرضه‌کننده. این نکات در عرضه اوراق اختیار کرمانشاه مهم و کلیدی است:

۱- این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند.

۲- ساعت معاملات ۱۲ الی ۱۲:۳۰ و به صورت حراج پیوسته است و فقط عرضه‌کننده مجاز به فروش است.

۳- کارمزد کارگزاران خریدار و فروشنده هر کدام ۴/۰ درصد بوده و از حق نظارت سازمان و سایر هزینه‌های معاملاتی معاف است.

۴- خریدار نمی‌تواند بیش از تعداد سهام پایه‌ای که در اختیار دارد، این اوراق را خریداری کند، لذا تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می‌تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه باشد. در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان روز بیشتر شود، اوراق اختیار فروش تبعی مازاد، باطل شده و عرضه‌کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت.

۵- ارائه درخواست اعمال از سوی سهامدار و از طریق کارگزار وی به بورس حداکثر تا ساعت ۱۳ روز اعمال است. در این رابطه معاون شرکت بورس با اعلام عملیاتی شدن اوراق اختیار فروش تبعی سهام از امروز، جزئیات این ابزار جدید که چهارمین محصول بورس است را تشریح کرد. به گفته علی صحرایی، اوراق اختیار فروش تبعی سهام بازار ثانویه نداشته و تنها صادرکننده این اوراق می‌تواند نسبت به خرید آن اقدام کند. همچنین چنانچه قیمت سهام در تاریخ فروش بیش از قیمت اعمال باشد، دارنده اوراق می‌تواند به هر صورتی که تمایل دارد تصمیم‌گیری کند، اما چنانچه قیمت سهم شرکت بورسی در تاریخ مورد توافق کمتر از قیمت اعمال باشد، دارنده اوراق اختیار فروش می‌تواند از طریق دریافت مابه‌التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم در بازار یا واگذاری سهام پایه به قیمت اعمال به عرضه‌کننده اوراق اختیار فروش تبعی منتفع شود.