گروه بورس- روز گذشته بازار فرابورس ایران شاهد معامله 20 میلیون و 626 هزار و 824 سهم به ارزش 154 میلیارد و 393 میلیون ریال بود.
روز گذشته همزمان با قطعی شدن معامله بلوک ۱۵ درصدی ذوب‌آهن اصفهان با ارزش ۲۰۸۰میلیارد ریال، نماد این شرکت در فرابورس از بیشترین حجم معاملات برخوردار بود.

اگرچه بالاترین ارزش معاملات را اوراق اجاره سامان به نام خود ثبت کرد. اما در این میان بیمه پاسارگاد هم مورد توجه فعالان حقیقی قرار گرفت، به طوری که از بیشترین دفعه در معاملات نسبت به نمادهای موجود در بازار سرمایه برخوردار شد.
این در حالی است که اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در بازار از عرضه و تقاضای خرید بالایی برخوردار بود و قیمت این اوراق با افزایش حدود ۲ تا ۳ درصدی روز گذشته در مرز ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان معامله ‌شد. در ادامه معاملات روز گذشته فرابورس سهام شرکت‌های قند شیروان قوچان و بجنورد و پتروشیمی مارون بیشترین رشد را در قیمت‌های خود شاهد بودند.
این گزارش می‌افزاید: روز گذشته نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی فروردین که به منظور تامین مالی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید منتشر شده بود، برای پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق متوقف شد.
۵۸درصد از سهام ذوب‌آهن قیمت‌گذاری شد
در همین حال هیات واگذاری قیمت فروش 58 درصد سهام ذوب آهن را بیش 2/1 هزار میلیارد تومان تعیین کرد و قیمت 5/17 درصد سهام سایپا را نیز به جلسه بعد موکول کرد.
بنابر این گزارش، در پی فروش۲۰۷ میلیارد تومانی ۱۵ درصد از سهام ذوب‌آهن در ۲۵ تیرماه (که به صندوق ذخیره فرهنگیان بابت رد دیون دولت رسید)، هیات‌ واگذاری تصمیم به فروش و قیمت گذاری ۵۸ درصد دیگر از سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ گرفت تا زمینه خصوصی شدن یک شرکت دولتی حاضر در فرابورس فراهم شود.
براساس این گزارش، طبق آخرین مصوبات این هیات‌، مقرر شده 58 درصد از سهام ذوب‌آهن پس از کسر سهام ترجیحی روی میز فروش گذاشته شود. قیمت پایه هر سهم هم به قیمت تابلوی روز قبل از عرضه در فرابورس به علاوه 100 درصد به شرطی که از 2 هزار و 682 ریال کمتر نباشد، تعیین شده است. به عبارت دیگر ارزش این بلوک حدود یک هزار و 224 میلیارد تومان خواهد بود که به صورت یکجا و 25 درصد نقد و مابقی اقساط 4 ساله واگذار خواهد شد.
قیمت هر سهم بلوک ۱۵ درصدی این شرکت که معادل یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۹۰۰ سهم بود، ۱۷۶۳ ریال بود که البته به همین قیمت هم به فروش رسید.
بر پایه این گزارش، هیات‌ واگذاری در آخرین جلسه خود تصمیم به قیمت‌گذاری 5/17 درصد سهام سایپا متعلق به سازمان گسترش را هم داشت، اما مقرر شد این اقدام در جلسه بعدی و پس از بررسی مسائل این شرکت انجام شود.
رشد اوراق تسهیلات مسکن دلیل خاصی ندارد
در پی افزایش بیش از سه درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس و معامله این اوراق با قیمت بیش از 63 هزار تومان، مدیر‌عامل کارگزاری بانک مسکن دلیل خاصی برای این وضعیت اعلام نکرد و گفت: پیش‌بینی چنین رشدی را نداشتیم.
پس از اینکه چند روزی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن فرابورس در رنج قیمتی ۵۹ و ۶۰ هزار تومان معامله ‌شد، کلیه قرارداد‌ها دیروز برای ماه‌های مختلف با رشد بیش از سه درصد روبه‌رو شدند. بر اساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت به اوراق تسهیلات آبان ماه ۹۰ که ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان خرید و فروش می‌شوند، اختصاص یافت. همچنین اوراق تسهیلات فروردین ۹۰ نیز با کمترین افزایش یعنی با ۱۹/۳ درصد افزایش معامله شد.
محمد کفاش مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: دلیل خاصی برای این افزایش وجود ندارد و اتفاق خاصی نیز در بازار رخ نداده که این رشد قیمت حدود 4 درصدی براساس آن باشد.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی چنین رشدی را نداشتیم، افزود: معمولا وقتی نماد جدید باز می‌شود، قیمت‌ها افت می‌کند و پس از مدتی مجدد بازار به روند قبلی خود برمی‌گردد، ولی چنین افزایشی پیش‌بینی نمی‌شد.
مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در پایان گفت: ممکن است این رشد به دلیل سفته‌بازی باشد.