پذیره‌نویسی «کوثر» دو برابر عرضه تقاضا داشت
گروه بورس- بازار فرابورس ایران اولین روز کاری هفته را در سایه معاملات ذوب‌آهن اصفهان و قند شیروان با رونق سپری کرد، به طوری که ارزش کل مبادلات این بازار با جابه‌جایی بیش از ۲۰ میلیون سهم به ۶/۱۲ میلیارد تومان رسید.

در بازار دیروز ذوب‌آهن معاملات پرحجمی را تجربه کرد، به طوری که نه تنها 3/7 میلیون سهم مزبور به ارزش یک میلیارد تومان خرید و فروش شد، بلکه در پایان صف خریدی معادل 2/1 میلیون سهم برای آن باقی ماند. قند شیروان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بود و با معامله 6/3 میلیون سهم به ارزش 4/2 میلیارد تومان به عنوان باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد. حال آنکه اوراق اجاره ماهان1، اجاره مپنا، اجاره ماهان2، اجاره سامان و اجاره جوپار نیز در مجموع معاملات 2/5 میلیارد تومانی را شاهد بودند و به این ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. در بازار پایه نیز بیمه نوین با دادوستد 475 هزار سهم به ارزش 60 هزار تومان در صدر معاملات قرار گرفت. در شرایطی که بیمه آرمان، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، پتروشیمی زنجان و فن‌آوا به همراه 4 نماد دیگر از جمله نمادهای معامله شده در این بازار بودند. بازار دیروز در مجموع بازار مثبتی بود، به طوری که از 69 نماد معامله شده در این بازار 34 نماد با افزایش قیمت، 16 نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند. در این میان اوراق امتیاز تسهیلات بانک مسکن نیز با نوسان قیمتی در محدوده یک درصد به میانگین نرخ 60 هزار تومان رسید.
انجام پذیره‌نویسی ۴۵ میلیارد تومانی «کوثر»
مدیر بازار فرابورس با اشاره به تقاضای بالا برای پذیره‌نویسی کوثر گفت: تقاضای سرمایه‌گذاران تسهیم به نسبت می‌شود. امیر هامونی با اعلام این خبر گفت: پذیره‌نویسی450 میلیارد ریالی شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی به قیمت هر سهم هزار ریال از روز گذشته آغاز شد که در روز اول پذیره‌نویسی با توجه به وجود تقاضا به میزانی بیش از تعداد قابل عرضه، معاملات این سهام در روز دوشنبه جاری به نسبت سهام تقاضا شده انجام خواهد شد. همچنین با توجه به تقاضای بالا برای سهام مزبور، تسهیم به نسبت با رعایت حداقل ده هزار سهم برای هر سرمایه‌گذار انجام می‌شود.
در همین حال نماینده هیات موسس و مدیرعامل کنونی موسسه مالی و اعتباری کوثر از انجام پذیره‌نویسی موفق این موسسه در روز گذشته خبر داد. عیسی رضایی در گفت‌و‌گو با بورس ۲۴ استقبال فعالان اقتصادی از پذیره‌نویسی دیروز کوثر را بی‌سابقه خواند و افزود: در حالی دیروز تنها ۴۵۰ میلیون سهم برای پذیره‌نویسی عرضه شده بود که در فرابورس تقاضای ۹۲۰ میلیون سهمی برای سهام این موسسه به وجود آمد.
وی گفت: از آن جا که این متقاضیان برای خرید سهام کوثر مبالغی را واریز کرده بودند و به کارگزاران خود سفارش خرید داده بودند، فرابورس به ما اعلام کرده که 450 میلیون سهم قابل پذیره‌نویسی به صورت عادلانه بین متقاضیان تقسیم می‌شود تا همه از خرید سهام این موسسه بهره‌مند شوند. او در پایان گفت: با انجام این پذیره‌نویسی تا دو ماه آینده دور جدید فعالیت جدی موسسه مالی و اعتباری کوثر در کشور آغاز خواهد شد، چرا‌که پیش از این موسسان 105 میلیارد تومان از سرمایه این موسسه را تامین کرده بودند.