گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس، روز گذشته تغییر محسوسی را در حجم و ارزش معاملات خود شاهد نبود. روز گذشته این بازار معاملات 4/30 میلیون سهمی به ارزش بیش از 125 میلیارد ریال را در 4556 دفعه ثبت کرد که در مقایسه با روز گذشته تغییر چندانی در حجم و ارزش معاملات رخ نداد.

این در حالی است که دیروز بلوک ۸ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی که به شرکت امید آیندگان تعلق داشت در بازار فرابورس عرضه شد و به فروش رسید. براساس این گزارش روز گذشته تعداد ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به ارزش بیش از ۶۲۳ میلیارد ریال در فرابورس معامله شد.
از سوی دیگر روز گذشته حدود 19 میلیون سهم این شرکت به ارزش 32 میلیارد ریال در بازار اول فرابورس دادوستد شد و توانست بیشترین ارزش معاملات را به خود نسبت دهد. سرمایه‌گذاری خوارزمی در بازار دیروز از لحاظ حجم معاملات هم در رتبه اول قرار گرفت.
پس از خوارزمی، «همراه» با معاملات ۲۲ میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را کسب کرد. همچنین «ذوب» توانست شاهد معاملات ۸/۳ میلیون سهمی خود باشد و بیشترین حجم معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص دهد.
در همین حال گروه فن‌آوا تنها شاهد معامله 2900 سهم خود به ارزش 4 میلیون ریال بود که کمترین حجم و ارزش معاملات سهام شرکت‌ها در فرابورس بود.
دیروز قند شیروان، قوچان و بجنورد هم با ۲۷۷ ریال افزایش قیمت، بیشترین رشد قیمت را در میان شرکت‌ها تجربه کرد. این در حالی است که همراه شاهد ۹۳۵ ریال کاهش قیمت خود بود که بیشترین افت در بازار دیروز محسوب می‌شود.
از 65 نمادی که دیروز در بازار فرابورس حضور داشتند 36 نماد با افت قیمت، 19 نماد بدون تغییر قیمت و 10 نماد با رشد قیمت همراه شدند.
گزارش خبرنگار ما از بازار دیروز فرابورس حکایت از به فروش نرسیدن بلوک ۱۰۰ درصدی تولید نیروی برق سنندج دارد که دیروز در فرابورس عرضه شد.
همچنین فعالان بازار، روز گذشته تغییر چندانی در قیمت اوراق تسهیلات مسکن ندیدند و قیمت این اوراق در حدود 590 هزار ریال باقی ماند.
پذیره‌نویسی «کوثر»
به گزارش فارس،‌ پذیره نویسی موسسه مالی اعتباری کوثر از 21 مرداد ماه به مدت 30 روز در بازار فرابورس انجام می‌شود. بر این اساس 450 میلیون سهم معادل 450 میلیارد ریال در بازار فرابورس به قیمت هر سهم 100 تومان پذیره‌نویسی می‌شود.
کل سرمایه این موسسه ۱۰۵ میلیارد ریال است که ۱/۰۵۰ میلیارد ریال آن توسط موسسان تامین شده و بقیه آن نیز پذیره‌نویسی می‌شود. همچنین تامین سرمایه امین ۳۰۰ میلیارد ریال و تامین سرمایه آرمان ۱۵۰ میلیارد ریال این پذیره‌نویسی را متعهد شده‌اند. براساس این گزارش، تعداد سهامی که سهامداران حقیقی و حقوقی می‌توانند خریداری کنند از ۱۰ هزار سهم تا حداکثر ۱۵ میلیون سهم است. همچنین خرید سهام از طریق کد خرید گروهی «ددد» ممنوع است.
فرابورس میزبان بلوک پتروشیمی جهرم
مدیر بازار فرابورس گفت: ‌سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۸۸/۱۹ درصدی شرکت پتروشیمی جهرم را به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نرخ پایه هر سهم هزار و ۴۴۷ ریال امروز ۱۶ مرداد عرضه می‌کند.
امیر‌هامونی با اعلام این خبر افزود: 127 میلیون و 769 هزار و 700 سهم شرکت پتروشیمی جهرم معادل 88/19 درصد سهام به نرخ پایه هر سهم هزار و 447 ریال و به قیمت پایه کل 184 میلیارد و 882 میلیون و 755 هزار و 900 ریال به صورت یکجا و با شرایط نقد یا نقد و اقساط حداقل30 درصد نقد و بقیه اقساط 3 ساله در بازار پایه فرابورس بر اساس مقررات بازار سوم عرضه می‌شود. مدیر بازار فرابورس ایران تاکید کرد: قیمت‌ حامل‌های انرژی، خوراک و محصولات پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است و خریداران ملزم به رعایت آن هستند. همچنین خریدار متعهد به رعایت ضوابط و مقررات پدافند غیر عامل کشور، رعایت اصول سیستم مدیریتHSE، رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردهای بازرسی فنی واحد‌های صنعتی، اجرای آموزش‌های تخصصی متناسب با شغل در واحدهای صنعتی، رعایت کامل دستورالعمل‌های تعمیراتی و عملیاتی مربوط به قراردادهای فروش شرکت‌های تولیدی است. هامونی در پایان تصریح کرد: خریدار یا خریداران متعهد می شوند که هزار سهم وثیقه مدیران را معادل قیمت هر سهم در این معامله بلوکی خریداری و وجه مربوطه را پرداخت کنند، بنابراین خریدار و فروشنده تعهد می‌کنند نسبت به نقل و انتقال هزار سهم یادشده اقدامات لازم را به عمل آورند.