گروه بورس- اعظم شریفی: بازگشت اندک نوسان‌های مثبت در میانه هفته گذشته نیز نتوانست بهبودی در عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته منتهی به 10 مردادماه ایجاد کند. به گزارش خبرنگار ما، نوسانات منفی طی هفته منتهی به 10 مردادماه موجب شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز تنها با بازدهی مثبت در دو صندوق و بازدهی صفر برای 5 صندوق بدترین عملکرد خود را طی 5 هفته گذشته به نمایش بگذارند.

بنا بر این گزارش طی هفته منتهی به ۱۰ مردادماه صندوق فیروزه با ثبت بازدهی ۹/۰ درصدی در رتبه نخست جای گرفت. همچنین صندوق آتیه ملت نیز دیگر صندوق مثبت در این هفته بود که توانست بازدهی مثبت ۴/۰ درصدی را رقم بزند. پس از این دو صندوق کارنامه صندوق‌های بورس بیمه، کارآفرینان برتر، مهر ایرانیان، یکم ایرانیان و یکم سامان در حالی بازدهی صفر را نشان می‌داد که این صندوق‌ها برای منفی نشدن بازدهی هفتگی خود تلاش کردند. از سوی دیگر بازدهی شاخص بورس در هفته منتهی به ۱۰ مردادماه به منفی ۲ درصد رسید و ۲۷ صندوق سرمایه‌گذاری با بازدهی منفی بین ۱/۰ درصد تا منفی ۹/۱ درصد بالاتر از شاخص بودند. همچنین ۲۶ صندوق دیگر با بازدهی منفی ۱/۲ درصد تا ۵/۴ درصدی رتبه‌های پایین‌تری از شاخص را به دست آوردند. بنابر این گزارش کاسپین مهر ایرانیان با بازدهی منفی ۵/۴ درصد، نوین با بازدهی منفی ۲/۴ درصد و تدبیرگر سرمایه‌ با بازدهی منفی ۲/۴ درصد در انتهای جدول بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته منتهی به ۱۰ مردادماه قرار گرفتند.
صندوق‌ها در بلندمدت
بررسی عملکرد ماه اخیر صندوق‌ها نیز نشان می‌دهد باوجود ثبت بازدهی مثبت برای ۱۶ صندوق سرمایه‌گذاری در این مدت، ۴۵ صندوق سرمایه‌گذاری به تبعیت از شاخص بورس که بازدهی منفی ۵/۲ درصدی را داشت، بازدهی منفی از ۲/۰ درصد تا ۲/۶ درصد را به ثبت رساندند. نکته قابل توجه اینکه در دوره سه ماهه بازدهی ۴ صندوق سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان، مهر ایرانیان، آتیه ملت و یکم ایرانیان مثبت مانده است. شاخص نیز طی دوره سه ماهه منتهی به ۱۰ مردادماه بازدهی منفی ۸/۸ درصدی داشت و سایر صندوق‌ها بازدهی منفی ۶/۰ درصدی تا ۸/۱۸ درصدی کسب کردند. در ادامه اما بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی دوره‌های ۶ ماهه و یک سال اخیر نشان می‌دهد صندوق سینا با کسب بازدهی ۶/۱۷ و ۲/۳۳ درصدی صدرنشین است و بازدهی سایر صندوق‌ها نیز به لطف بازدهی مناسب در سال ۹۰ همچنان نوسان مثبت خود را حفظ کرده است.