حقوقی‌ها در فاز احتیاط

گروه بورس- اعظم شریفی: با تعلل معامله‌گران حقوقی در بازار، این هفته بورس تهران روند منفی را تجربه کرد و در برخی نمادها صف‌های فروش سنگینی را شاهد بود. به گزارش خبرنگار ما، افت بورس در روزهای یکشنبه و دوشنبه باعث شد حقوقی‌ها در روز سه‌شنبه خریدهای پرحجمی را در نمادهای زیرمجموعه که فشار فروش را شاهد بودند، انجام دهند. در این هفته غیبت صندوق نفت (که تا پیش از این روزانه چند میلیارد تومان سهام خریداری می‌کرد) به طور محسوسی در نمادهای مختلف قابل توجه بود، به طوری که این حقوقی فعال در این هفته تنها نظاره‌گر بود و خریدی را صورت نداد.

در مجموع این هفته نیز خروج سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار ادامه داشت تا مبلغ ۲۱۵ میلیارد ریال تغییر مالکیت سهامداری از سرمایه‌گذاران حقیقی به حقوقی‌ها منتقل شود.

حقوقی‌ها و خریدهای تکراری

حقوقی‌های بورس اولین روز هفته را با کاهش حجم معاملات آغاز کردند، هرچند حمایت حقوقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه ادامه داشت اما نوسانات منفی بازار مانع از هیجان معامله‌گران بود. در این روز بانک تجارت خریدار «ونیکی» بود و صباتامین در شرکت‌های ملی مس، صندوق بازنشستگی، ایران ترانسفو، حفاری و بیمه ملت در نقش حمایتگر ظاهر شد. همچنین سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد برای حمایت از بانک انصار ۵/۲ میلیون سهم این شرکت را جمع کرد.

صندوق عشایر هم در این روز به خرید ۴۵۰ هزار سهم غدیر در این روز بسنده کرد و از سوی دیگر معادن و فلزات در چهار نماد بکام، صبانور، چادرملو و گل‌گهر خریدار بود. در همین حال مهرآفرینان دوران برای حمایت از بانک پارسیان ۵۰۰ هزار سهم خرید و بانک سامان نیز خریدار ۶۲۵ هزار سهمی بیمه سامان بود. سرمایه‌گذاری سایپا برای متعادل کردن فشار فروش در نماد سایپا اقدام به خرید ۱۵ میلیون سهم این شرکت نمود. بنابراین اطلاعات آتیه کارکنان بانک ملت و گروه مالی ملت هم از خریداران بانک ملت بودند. توسعه معادن روی دیگر حقوقی خریدار بازار بود که در نماد فرآوری و کالسیمین حمایتگر بود.

این در حالی است که تجلی سامانه برای حمایت از «کروی» معادل ۴۰۰ هزار سهم این شرکت را از بازار جمع کرد. خرید ۵۰۰ هزار سهم بیمه ملت نیز در این روز از سوی تجلی سامانه صورت گرفت.

در روز شنبه یک میلیون سهم ایران‌خودرو از سوی سرمایه‌گذاری سمند معامله شد. همچنین ۲/۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا را شرکت ساختمانی دهکده پاسارگاد (از زیرمجموعه‌های خود «وساپا») خرید.

جای خالی «نفت»

باوجود ضعف بازار در ابتدای هفته صندوق نفت برخلاف هفته گذشته در روند منفی خریدار هیچ سهمی نبود. اما صباتامین با حجم ۵۰ تا ۱۰۰ هزار سهمی در نمادهای زیرمجموعه خریدار بود.

سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد هم در نماد انصار ۷/۷ میلیون سهم را جابه‌جا کرد. بیمه عشایر خریدار غدیر، پارسان و فخاس بود و معادن و فلزات ۳۵۰ هزار سهم بکام را از بازار جمع کرد. اقدامات حقوقی‌ها در روز یکشنبه همچنان کم‌حجم بود تا با افت شاخص در این روز شاخص دوباره به کانال ۲۴ هزار واحدی وارد شود.

به این ترتیب فدک دانش محور در صف خرید نماد قند ثابت، فروشنده ۱۰۰ هزار سهمی بود. نفت و گاز پارسیان در این روز ۴۷۵ هزار سهم پالایش نفت تبریز را از بازار جمع کرد.

سرمایه‌گذاری غدیر ۲۷۵ هزار سهم «پارسان» را جمع کرد. همچنین در صف‌های فروش روز یکشنبه فولاد صبانور ۷/۴ میلیون سهم معادن و فلزات را به پرتفولیوی خود افزود. از سوی دیگر کارکنان مپنا خریدار ۹/۳ میلیون سهم مپنا بود. همچنین امید آیندگان سپهر در معامله‌ای بلوکی ۸۰ میلیون سهم خوارزمی را از آن خود کرد.

در بازار روز یکشنبه تجلی سامانه در نماد بیمه ملت خریدار ۱/۱ میلیون سهمی بود و توسعه معادن روی نیز به خریدهای خود در نمادهای فرآوری و کالسیمین ادامه داد.

حمایت حقوقی‌ها از بازار

در دومین روز متوالی افت سنگین شاخص، حقوقی‌ها توانستند با اقدامات خود عمده‌ترین صف‌های فروش را از بازار جمع کرد. در روز دوشنبه بانک ملت از سوی صباتامین، گروه مالی ملت و کارکنان بانک ملت مورد حمایت قرار گرفت. عشایر در این روز در نماد غدیر و «پارسان» خریدار بود و در نوسان‌های منفی از این نمادها حمایت کرد.

نکته قابل توجه این بود که غدیر در نماد پارسان اقدام به عرضه ۲ میلیون سهم کرد. در این روز معادن و فلزات همچنان در نمادهای «بکام»، صبانور و فولاد خراسان خریدهای کم‌حجمی را صورت داد و حجم معاملات مهرآفرینان دوران در نماد بانک پارسیان به ۷۰۰ هزار سهم رسید.

بانک سامان در کنار خرید بیمه سامان و شیشه همدان اقدام به فروش تعداد کم‌حجمی در نماد «قشهد» نمود.

فولاد صبانور ۵/۳ میلیون سهم «ومعادن» را از بازار جمع کرد و امید آیندگان سپهر در نماد خوارزمی ۸/۵ میلیون سهم خرید. در همین حال خریدهای تجلی سامانه در نماد بیمه ملت خریدار بود و ملی انفورماتیک نیز خریدار ۴۰۰ هزار سهمی «رانفور» و ۲۶۰ هزار سهم «مداران» بود.

توکافولاد نیز در این روز ۲۵۰ هزار سهم توکاریل را از بازار جمع کرد.

برگشت موقت قیمت‌ها

حمایت حقوقی‌ها از سهام زیرمجموعه موجب شد با جمع‌آوری در صف‌های فروش، روز سه‌شنبه یک روز مثبت برای بازار باشد هرچند بازار مثبت حقوقی‌ها را نیز فروشنده کرد. با توجه به انتشار اخبار مثبت برای تعدیل سرمایه‌گذاری غدیر، این نماد شاهد صف خرید سنگینی بود که ۵/۳ میلیون سهم این شرکت را سرمایه‌گذاری خوارزمی عرضه کرد.

صندوق ذخیره فرهنگیان و سرمایه‌گذاری فرهنگیان در این روز بلوک ۱۵ میلیون سهمی ملی مس را جابه‌جا کردند. همچنین سرمایه‌گذاری توسعه ملی در نماد گروه توسعه ملی سه میلیون سهم فروخت. همچنین صف خرید «وساخت» نیز موجب عرضه ۵۰۰ هزار سهمی از سوی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی شد تا حجم مبنا به این وسیله پر شود.

از سوی دیگر تعاونی کارکنان بانک انصار در نماد قند نیشابور فروشنده بود و در اقدامی دیگر، ۳۶۵ هزار سهم بانک انصار را خرید. در بازار روز سه‌شنبه بانک پاسارگاد ۷/۱ میلیون سهم بانک پاسارگاد را به پرتفولیوی خود افزود.

گروه مالی ملت معاملات پرحجم ۶/۴ میلیون سهمی را در نماد بانک ملت رقم زد. در دیگر تحولات قابل رصد روز سه‌شنبه تجلی سامانه خریدار ۳۵۰ هزار سهمی بیمه ملت، سایپا خریدار ۱۵۰ هزار سهمی «وساپا» و تدبیر خریدار ۱۶۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری پردیس بودند.

در همین حال حجم خریدهای مهرآفرینان دوران در بانک پارسیان به یک میلیون سهم رسید. صندوق عشایر که این هفته در نمادهای غدیر و پارسان فعال بود، ۶/۱ میلیون سهم غدیر را به پرتفولیوی خود افزود.

در مجموع بازار این هفته را می‌توان دوره‌ای برای کاهش تحرک سرمایه‌گذاران حقوقی دانست که همین روند را می‌توان یکی از عوامل تداوم تدریجی افت بورس دانست.