ایسنا-یک کارگزار فعال بورس تهران عنوان کرد: بورس تهران تحت تاثیر سیاست‌های ارزی است و نوسان در تصمیم‌ها و نحوه ارائه اطلاعات در بازار پول، بازار سرمایه را دچار مشکل می‌کند. فردین آقابزرگی در پاسخ به این سوال که اعلام حمایت مسوولان از بورس چه تاثیری در بهبود اوضاع بورس داشته است؟‌گفت: اعلام حمایت مسوولان از بورس واکنش مثبت سهامداران و سرمایه‌گذاران را به همراه داشته و دارد به طوری که باعث شد شاخص از مرز کمتر از ۲۵ هزار واحد حرکت کرده و ظرف چند روز رشد کند. وی اضافه کرد: اما نوسان در تصمیم‌ها و نحوه ارائه اطلاعات به خصوص در حوزه بازار پول و تعیین نرخ ارز و مسائل جنبی که باعث شده است نرخ ارز در نوسان باشد، به ناچار حوزه بازار سرمایه را دچار مشکل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کنیم بسیاری از تحلیل‌هایی که در خصوص برخی صنایع مثبت ارزیابی می‌شد، ممکن است دچار تاثیر منفی شود. وی با بیان مثالی ادامه داد: به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی تامین مواد اولیه و خوراک باید براساس ارز تک نرخی باشد و این نوسانات و تلاطم‌ها در وضعیت صنعت تاثیرگذار است. این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه عواملی در بهبود اوضاع بورس تاثیرگذار است، عنوان کرد:‌ مهم‌ترین عامل، ثبات در تصمیمات و انتشار اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری است به طوری که نوسان در تصمیمات یا شاید تناقض در ارائه اطلاعات، بازار را گیج می‌کند.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: مثلا در خصوص سیاست

تک نرخی یا چند نرخی شدن ارز برخی شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پتروشیمی، خودرویی و قندی در زمینه تامین مواد اولیه تاثیر می‌پذیرد.

این کارگزار بورس تهران یادآور شد: همچنین در بحث اخیر ارز مسافرتی هر‌چند حجم بسیار کمی دارد ولی سیاست‌های انقباضی ارزی را نشان می‌دهد و حداقل برداشت بازار سرمایه این است که سیاست‌های انقباضی در حوزه ارز اعمال می‌شود و آثاری از این قبیل که با افزایش نرخ دلار مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: به این ترتیب بورس تهران در چند هفته اخیر تحت تاثیر سیاست‌های ارزی و نوسانات ارز است علاوه بر اینکه پیش‌بینی فعالان بازار سرمایه از نتایج مذاکرات هسته‌ای نیز در روند بازار تاثیرگذار بوده است. به این ترتیب نوسان در تصمیم‌گیری‌ها، اطلاع‌رسانی بازار را با تلاطم مواجه می‌کند که باید تدابیر جدی در این خصوص اتخاذ شود.

آقابزرگی با بیان اینکه شاخص بورس در حال برگشت در مرز ۲۵ هزار واحد است، تاکید کرد: باید به گونه‌ای حمایت شود تا شاخص بورس به بالای ۲۵ هزار واحد برگردد زیرا وارد شدن به کانال ۲۴ هزار واحدی بار روانی منفی دارد.