گروه بورس- مجید اسکندری: در شرایطی که بورس اوراق بهادار روزهای نه چندان خوبی را از سر می‌‌گذراند، بازار فرابورس از رونق مناسبی برخوردار است، اگرچه بیشتر نمادهای حاضر در این بازار با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند.

روز گذشته این بازار شاهد دادوستد ۹۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۳۱ میلیارد ریال بود که در ۴۵۹۵ دفعه صورت پذیرفت.
دیروز سرمایه‌گذاری خوارزمی توانست بیشترین حجم معاملات و بالاترین رقم ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص دهد.
بر این اساس روز گذشته حدود ۵/۸۱ میلیون سهم این شرکت به ارزش بیش از ۱۳۵ میلیارد ریال دادوستد شد. در همین حال بیمه سامان نیز توانست شاهد دادوستد ۸/۲ میلیون سهم خود در بازار فرابورس باشد. از سوی دیگر اوراق اجاره مپنا با ارزش معاملات ۲۹ میلیارد ریال جزو نمادهای باارزش معاملات بالا در بازار بود. براساس این گزارش سرمایه‌گذاری توسعه کرمان در بازار دیروز کمترین ارزش معاملات را دارا شد، به گونه‌ای که حاصل این شرکت از معاملات روز گذشته فرابورس تنها ۳ میلیون ریال بود. در همین حال اوراق اجاره لیزینگ سینا شاهد دادوستد ۲۰ برگه خود بود و کمترین حجم معاملات بازار را به خود اختصاص داد. بیشترین افزایش قیمت هم در بازار دیروز به امتیاز تسهیلات مسکن تیرماه ۹۰ رسید که توانست ۳۵۷۷ ریال رشد قیمت را در مقایسه با روز قبل به ثبت برساند، حال آنکه بیشترین کاهش قیمت نیز نصیب کویرتایر شد. دیروز قیمت سهام این شرکت با حدود ۵ درصد افت، بیشترین کاهش را تجربه کرد.
بازگشایی دو نماد
در همین حال، روز گذشته نماد معاملاتی بانک دی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی بازگشایی شد و ۹۵ هزار سهم آن به ارزش ۱۱۱ میلیون ریال دادوستد شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت نیرو سرمایه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی در بازار فرابورس بازگشایی شد، اما معامله‌ای در این نماد صورت نگرفت.
عرضه 40 درصد «پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین»
اما خبر دیگر اینکه ۴۰ درصد سهام پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین معادل ۴۰ میلیون سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۱۰۹ ریال و ارزش کل پایه ۴۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال به وکالت از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طریق فرابورس واگذار خواهد شد. بر این اساس مبلغ ضمانت نامه شرکت در این مزایده یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال عنوان شده است و «طراحی پایه و تفصیلی، مهندسی، مدیریت، اجرا و نظارت بر ساخت و نصب و راه‌اندازی» مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین را تشکیل می‌دهد.