گروه بنگاه‌ها- شرکت سایپا در سه ماه نخست امسال با تحقق ۱۱ ریال سود به ازای هر سهم توانست دو درصد پیش‌بینی خود را پوشش دهد. به گزارش بورس و اوراق بهادار، این شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۱ را مبلغ ۵۰۱ ریال پیش‌بینی کرده است.

سایپا از ۵۶ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال پیش‌بینی فروش برای سال ۹۱ توانست ۶ هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال معادل ۱۲ درصد را در سه ماهه اول سال محقق کند.

این شرکت ۱۶ درصد از پیش‌بینی سود ناخالص معادل یک‌هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال و همچنین ۵۵۲ میلیاردریال از پیش‌بینی سود عملیاتی معادل ۲۰ درصد را تا خردادماه پوشش داد.

شرکت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه ۹۱ شرکت اصلی را در تاریخ‌های ۳۰ بهمن‌ماه و ۲۱ اسفندماه ۹۰ و ۲۱ فروردین‌ماه ۹۱ (حسابرسی شده) مبلغ ۵۰۱ ریال اعلام کرده بود که به‌رغم عدم تغییر سود هر سهم، اجزای پیش‌بینی ارائه شده نسبت به قبل با تغییر همراه بود.

بنابر اعلام سایپا کاهش سود عملیاتی شرکت ناشی از کاهش تولید و فروش در نیمه اول سال و پیش‌بینی افزایش قیمت مواد اولیه بوده است.

همچنین این شرکت اعلام کرده که کاهش درآمدهای متفرقه ناشی از کاهش حجم فروش‌های اعتباری و به تبع آن کاهش درآمد فروش اقساطی خودرو است.

شرکت همچنین افزایش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها را عمدتا ناشی از افزایش سود شرکت سرمایه‌گذاری سایپا دانسته که حاصل از فروش بخشی از پرتفوی آن شرکت است.

بنابراین گزارش بیش از دو هزار و ۹۱ میلیارد ریال از سود سال ۹۱ شرکت (معادل ۲۰۱ ریال به ازای هر سهم و ۴۰ درصد از سود خالص شرکت) مربوط به سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ در شرکت سرمایه‌گذاری سایپا است. در این خصوص سود هر سهم و پیش‌بینی تقسیم سودهر سهم شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در پیش‌بینی شرکت سایپا با سرمایه ۱۳ هزار میلیارد ریال به ترتیب به مبلغ ۸۲۰ و ۸۱۳ ریال درج شده است، در حالی که مطابق اطلاعات ارائه شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایپا سود هر سهم و پیش‌بینی تقسیم سود شرکت با سرمایه ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به ترتیب به مبلغ ۴۱۳ و ۴۱ ریال است.

شرکت در قسمت درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تقسیم ۱۰۰ درصد از سود سال ۹۱ شرکت پارس‌خودرو را پیش‌بینی کرده است، در حالی که هیات مدیره شرکت فوق تقسیم ۸۰درصد از سود سال ۹۱ را پیش‌بینی کرده است. همچنین شرکت لیزینگ رایان سایپا پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۱ خود را به مبلغ ۸۳۳ ریال و پیش‌بینی تقسیم سود خود را به مبلغ ۶۶۶ ریال ارائه کرده است، در حالی که اطلاعات شرکت سایپا پیش‌بینی سود تقسیمی هر سهم شرکت فوق به مبلغ ۷۸۰ ریال در نظر گرفته است.

براساس این گزارش هیات مدیره سایپا در نظر دارد تقسیم ۱۰ درصد از سود عملیات سال مالی ۹۱ را به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. یادآور می‌‌شود در سال گذشته به‌رغم پیش‌بینی تقسیم سود ۱۰ درصدی توسط هیات مدیره، حدود ۸۰ درصد از سود خالص شرکت در مجمع تقسیم شد.