ایسنا- رییس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار از پرداخت وجوه پذیره‌نویسان بانک تات خبر داد و گفت: مکاتباتی انجام شده است که وجوه مورد نظر پذیره‌نویسانی که عموم بودند و ارتباطی با گروه آریا نداشتند پرداخت شود. غلامرضا ابوترابی موضع سازمان بورس در خصوص بانک‌های الکترونیکی آرین و تات را اعلام کرد و گفت: براساس ملاک بانک مرکزی، بانک تات تعیین تکلیف نهایی شده است، ولی از نظر سازمان بورس بانک لغو مجوز شده آرین همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

وی در‌خصوص بانک تات توضیح داد: در این خصوص مکاتبات لازم با مراجع ذی‌صلاح و دادستان کل کشور انجام شده و سازمان بورس پیگیر مطالبات سهامداران است. ابوترابی توضیح داد: تمام مشکل این بانک به اصل وجوه موسسین که در بدو تاسیس تامین و به حساب بانک واریز شده است، بر‌می‌گردد.

وی با بیان اینکه در فرآیند پذیره‌نویسی قصوری از سوی سازمان بورس صورت نگرفته و مجوز‌های لازم صادر شده است، تصریح کرد: بازار پول و سرمایه دو بازوی اجرایی هستند و زمانی که این گونه اتفاقات در بازار پول رخ می‌دهد، سازمان بورس هم دچار تبعاتی می‌شود. رییس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار سازمان بورس تاکید کرد: با این حال مکاتبات لازم، صورت گرفته و پیگیری‌هایی در حال انجام است که استرداد وجوه پذیره‌نویسان انجام شود و وجوه مورد نظر برای کسانی‌که عموم بودند و ارتباطی با گروه آریا نداشتند، پرداخت شود. وی اعلام کرد: این درحالی است که از مردادماه سال گذشته این پرونده در حال بررسی است و مدارک لازم ارائه شده و رای نهایی در این خصوص باید صادر شود.

ابوترابی تاکید کرد: با این حال قطعا وجوه پذیره‌نویسان پرداخت می‌شود، ولی این کار زمان‌بر است و از اختیارات سازمان بورس خارج است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد تا این اتفاق برای بانک‌های دیگر رخ ندهد، گفت: بعد از اتفاقاتی که در سال گذشته در سیستم بانکی رخ داد، سازمان بورس سعی کرده است نظارت‌ها را دو چندان کند، بنابراین اسامی مربوط به پذیره‌نویسان هر بانک تازه تاسیس را کنترل می‌کند و سرمایه‌ اولیه آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. رییس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار سازمان بورس اضافه کرد: به‌طور مثال موسسین بانک در حال تاسیس خاورمیانه ۴۸ شخصیت حقیقی و سه شخصیت حقوقی بودند که بالغ بر ۲۰۶ میلیارد تومان از سرمایه‌ بانک را تامین ‌کردند.