گروه بورس- محبوبه مغانی: هفته منتهی به ششم مردادماه در شرایطی سپری شد که در پی انتشار خبر حذف سهمیه ارز مسافری و طرح مجلس برای پرداخت سود به سپرده‌های ارزی بانک‌ها به یک باره قیمت دلار، یورو و سکه در بازار داخلی دستخوش نوسانات مثبت شد و این دو ارز رایج را در کنار سکه از افزایش نرخ برخوردار کرد؛ به طوری که بازدهی دلار و یورو را طی این هفته به طور جداگانه 7/2 درصد رقم زد و سکه را نیز 6 درصد افزایش داد.

اما طی هفته سپری شده در حالی نرخ دلار و یورو در ایران رشد کرد که آمارهای اقتصادی آمریکا و اروپا رضایت بخش نبود، به طوری که آمریکا در ماه جولای با افزایش نرخ بیکاری و کاهش ذخایر استراتژیک مواجه شد، همچنین شاخص تولیدات صنعتی این کشور و میزان فروش خودرو و به تبع آن میزان تقاضای بنزین در ماه یاد شده از کاهش برخوردار بود.
اروپا نیز طی ماه جولای شاهد کاهش شاخص مدیریت خرید در اقتصاد منطقه یورو و افت شاخص اعتماد تجاری آلمان و فرانسه بود؛ همچنین کاهش 2/0 درصدی رشد اقتصادی انگلیس در 3 ماهه دوم سال 2012، رییس بانک مرکزی این کشور را بر آن داشت تا اعلام کند برنامه خرید 50 میلیارد پوند برای اوراق قرضه را در دستور کار خود دارد.
افزون بر این، افزایش نگرانی‌ها از رکود اقتصادی منطقه یورو و آمریکا نفت برنت دریای شمال را در این هفته با افت ۴۰/۱ درصدی مواجه ساخت. همچنین در بازار فلزات رنگین نیز مس با کاهش ۴۴/۱ درصدی همراه شد. حال آنکه شمش روی و سرب نیز به ترتیب شاهد افت ۲ و ۵/۱ درصدی در قیمت‌های خود بودند.
اگرچه در این بین موافقت بانک مرکزی اروپا برای حمایت از بانک‌های اسپانیایی در پی نگاه مثبت آلمان در کنار وعده نخست وزیر یونان برای بازگرداندن رونق به اقتصاد این کشور سبب شد تا نرخ جهانی هر اونس طلا در پایان هفته از رشد 2/2 درصدی برخوردار شود.
اما در ایران به‌رغم اعلام بانک مرکزی برای تحویل حدود دو میلیون قطعه سکه پیش فروش شده، قیمت سکه تا پایان هفته از بازدهی ۴ درصدی و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با بازدهی ۷/۳ درصدی روبه‌رو شد.
از سوی دیگر طی هفته سپری شده ادامه رکود در معاملات بازار مسکن کشور سبب شد تا رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک آمار معاملات روزانه مسکن را 4 تا 5 هزار معامله اعلام کند، درحالی که زمستان سال گذشته به طور متوسط روزانه تا 15 هزار معامله مسکن به ثبت می‌رسید. اما به رغم اعلام وجود 327 هزار و 750 واحد مسکونی خالی از 3 میلیون واحد مسکونی موجود در تهران، مجلس در نظر دارد به ازای هر 50 متر خانه‌ خالی مبلغ 200 هزار تومان مالیات تعیین کند و این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی تلویحا به مخالفت با این موضوع پرداخته است.
اما بازارهای موازی بورس در شرایطی رکودی نسبی را تجربه می‌کنند که ورود کشور به گرم‌ترین ماه سال، گرمی مضاعفی را به معاملات بورس تهران بخشیده است به طوری که شرکت‌های بورسی پس از فراغت از برگزاری مجامع عادی سالانه خود، در حال ارائه گزارش صورت وضعیت ۳ ماهه خود به بازار هستند و برداشت مثبت بازار از این گزارش‌ها شاخص بورس تهران را از رشد
2/0 درصدی برخوردار ساخته است. اما این رشد در شرایطی حاصل شد که حجم معاملات با کاهش 13 درصدی و ارزش معاملات با رشد 58 درصدی همراه بود.
اما برگردیم به جهان و خبر مهم اینکه پس از هشدار صندوق بین‌المللی پول به چین از ادامه تداوم روند نزولی رشد اقتصادی این کشور، شرکت‌های هسته‌ای فعال در چین در حال آماده‌سازی مقدمات سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد پوندی عملیات احداث ۵ راکتور هسته‌ای در این کشور هستند.
لازم به یادآوری است که تولیدات صنعتی شاخص چین در ماه جولای از افزایش برخوردار بوده است.