گروه بورس- اعظم شریفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عملکرد هفته گذشته شاهد آرامش نسبی اما فراگیر بودند، به طوری که طی هفته منتهی به سوم مردادماه ۲۶ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی مثبت ۱/۱ درصدی تا ۲/۱ درصدی را کسب کردند.

به گزارش خبرنگار ما، ترافیک بازگشایی نمادها طی هفته گذشته همان طور که توانست بازدهی شاخص را طی هفته گذشته در سطح محدودی مثبت کند، سرمایه‌گذاران بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز با کسب بازدهی مثبت همراه ساخت.

در این بین صندوق سرمایه‌گذاری صبا با بازدهی ۲/۱ درصدی در حالی صدرنشین کسب بیشترین بازدهی در هفته گذشته بود که در عملکرد ماهانه بازدهی منفی ۳ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین بازدهی منفی صندوق صبا در دوره سه ماهه، ۶ ماهه و یک ساله به ترتیب ۶/۵۵، ۵۳ و ۶۵ درصد گزارش شده است.

در همین حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری فیروزه، بانک ملی، آرین و صنعت و معدن با کسب بازدهی به ترتیب مثبت یک، ۹/۰ و ۶/۰ درصدی رتبه‌های بعدی برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته گذشته را از آن خود کردند. نکته قابل توجه در این گزارش کسب بازدهی مثبت ۳/۰ درصدی برای شاخص کل طی هفته منتهی به سوم مردادماه است که دقیقا معادل بازدهی ۸ صندوق سرمایه‌گذاری بوده است.

از سوی دیگر در کنار ۲۶ صندوق مثبت طی هفته گذشته بازدهی صندوق‌های کشاورزی و سهم‌آشنا صفر اعلام شده است. همچنین ۸ صندوق بازدهی منفی ۱/۰ درصدی، ۳ صندوق بازدهی منفی ۲/۰ درصدی، ۸ صندوق بازدهی منفی ۳/۰ درصدی و ۵ صندوق هم بازدهی منفی ۴/۰ درصدی را از خود به نمایش گذاشتند. در همین حال کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان و نوین هم با بازدهی منفی ۳/۱ درصدی کمترین بازدهی را طی هفته منتهی به سوم مردادماه داشتند. افزون بر این، عملکرد صندوق‌های پویا و کارگزاری بانک صادرات نیز بازدهی منفی یک درصدی را طی هفته منتهی به سوم مردادماه به همراه داشت.

این در حالی است که بررسی عملکرد ماهانه صندوق‌ها نشان‌دهنده آن است که صندوق آرین با کسب بازدهی ۲/۲۰ درصدی صدرنشین است و صندوق‌های صنعت و معدن، توسعه صادرات و عقیق رتبه‌های بعدی را با بازدهی ۸/۱۷، ۷/۱۳ و ۱۲ درصدی دارا بودند. همچنین در حالی که شاخص بورس طی یک ماه اخیر بازدهی منفی ۳/۲ درصدی را در عملکرد خود به همراه داشت، بازدهی شاخص صندوق‌ها تنها ۴/۰ درصد بازدهی منفی را شاهد بوده است. همچنین در عملکرد ماهانه صندوق‌ها، صندوق نواندیشان با بازدهی منفی ۱۸، شاخص کارآفرین با بازدهی منفی ۷/۱۴ و کاسپین مهر ایرانیان با بازدهی منفی ۲/۱۴ درصدی بهترین بازدهی ماهانه را شاهد بودند. از سوی دیگر در کارنامه سه ماهه بیشترین بازدهی را صندوق آتیه ملت و تجربه ایرانیان با بازدهی ۸/۱۸ و ۶/۱۸ درصد شاهد بودند. در این دوره شاخص صندوق‌ها همچنان بهتر از شاخص بورس بود، به طوری که بازدهی شاخص صندوق‌ها به منفی ۶/۵ درصد و بازدهی شاخص کل هم به منفی ۵/۷ درصد رسید.