دنیای اقتصاد- چند روزی است که ماه مبارک رمضان روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان داده و شاخص بورس رشد‌هایی پی‌در‌پی را به ثبت می‌رساند، به طوری که روز گذشته شاخص بازار سهام رشد ۶۴ واحدی را به ثبت رساند تا با نزدیک شدن به مرز ۲۵ هزار و ۱۰۰ واحدی خود را در این ارتفاع تثبیت کند. هر چند این رشد‌های کم رمق نتوانسته از بازدهی منفی بورس در سال جاری بکاهد، ولی ادامه این روند مثبت می‌تواند افزایش اعتماد فعالان بازار سهام برای سرمایه‌گذاری را به دنبال داشته باشد. جنب پل حافظ

رشد آرام شاخص

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته برای دومین روز پیاپی تحت تاثیر بازگشایی برخی از نمادهای متوقف به رشد خود ادامه داد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که براساس اعلام قبلی نمایندگان ایران و ۱+۵ در استانبول با یکدیگر ملاقات کردند، تا مبنای مشترکی را برای دور جدیدی از مذاکرات بین‌المللی درباره موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برقرار کنند.

دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دیدار بین هلگا اشمیت، معاون اشتون و علی باقری معاون مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ، در این بیانیه آمده است که پس از آن اشتون و سعید جلیلی مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ایران با یکدیگر تماس می‌گیرند تا درباره «احتمال دیداری در آینده در سطح سیاسی» با یکدیگر صحبت کنند.

در همین حال در بازارهای جهانی نیز شرایط معاملات به ویژه به دلیل رشد بهای نفت رو به بهبود گذاشته و اکثر قیمت‌ها تقویت نسبی را تجربه کردند.

در مسائل‌ کلان اقتصادی همچنین دیروز بحث در مورد تورم در صدر خبرها قرار داشت، جایی که قرار است امروز دو وزیر کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

در همین رابطه دیروز ارسلان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با مهر، با تاکید براین‌که در شرایط فعلی، تورم بهتر از رکود صنعت و بیکاری در کشور است، گفت: براین اساس، باید تدبیری اندیشیده شود، تا در برخی صنایع مانند خودروسازی برای جلوگیری از رکود و بیکاری در کشور قیمت برخی قطعات افزایش پیدا کند و این کار هیچ اشکالی ندارد، چون فقط چند درصد قیمت قطعه خودرو افزایش پیدا می‌کند که چندان تاثیری در تورم ندارد، درحالی که با این کار از ورشکستگی و تعطیلی صنایع و بیکاری جلوگیری خواهدشد. کارشناسان این تغییر در تصمیم‌گیری را زمینه ساز چرخه تورم در بخش‌های مختلف ارزیابی می‌کنند، جایی که افزایش قیمت یک کالا به صورت رشته‌ای قیمت همه کالا‌های هم خانواده و مکمل را افزایش داده و در نهایت تورم شدیدی را ایجاد می‌کند.

بلوک مدیریتی فولاد خوزستان نیامد

در بازار دیروز نخستین معامله پس از برگزاری مجمع سالانه فولاد خوزستان و تعدیل قابل ملاحظه سود این شرکت در گزارش سه ماهه انجام شد که این امر به تاثیر مثبت ۵۶/۳۳ واحدی بر روی شاخص کل بورس منجر شد. در همین حال دیروز طلسم عرضه بلوک مدیریتی فولاد خوزستان شکسته نشد و این کلاف سر‌درگم همچنان دست نخورده باقی ماند.

در این رابطه سایت رسمی بورس اعلام کرد: با توجه به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فولاد خوزستان و تقاضای سازمان خصوصی سازی، عرضه عمده ۵/۵۰ درصدی این شرکت (موضوع اطلاعیه مورخ ۲۵ تیر ۹۱) انجام نخواهد شد و تاریخ بعدی عرضه هم متعاقبا اعلام خواهد شد. این در حالی است که پیش از این خبرهای اولیه‌ از تلاش سازمان تامین اجتماعی در هیات دولت برای دریافت مستقیم سهام قابل واگذاری توسط دولت بدون عرضه در بورس حکایت داشت. براساس این خبرها روش کنونی که در آن سازمان خصوصی‌سازی سهام تعیین شده برای رد دیون را ابتدا در بازار سرمایه عرضه کرده و در صورت نبود خریدار سهام مزبور به دستگاه دارای طلب از دولت واگذار می‌شود، کنار گذاشته شده و سهام مصوب در قالب رد دیون مستقیما به دستگاه تعیین شده واگذار خواهد شد. انتظار می‌رفت عرضه بلوک مدیریتی فولاد خوزستان با رقابت خریداران همراه شود.

سیمان خزر دوباره فعال می‌شود

در گروه سیمانی مساله تغییر سوخت شرکت‌های سیمانی همچنان فعالیت شرکت‌های این گروه را با مشکل مواجه کرده است. در همین حال سیمان خزر که به دلیل اختلاف در میان پیمانکاران حمل سیمان و مساله تغییر سوخت در چند روز گذشته متوقف شده بود، به گفته مدیرعامل این شرکت مجددا فعال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حمید اقبالیان مدیرعامل کارخانه سیمان خزر، گفت: شنبه شب (۳۱ تیر) رانندگان جدیدترین نرخ اعلام شده از سوی فرمانداری را پذیرفتند و قرار است محصولات کارخانه سیمان سازی خزر را با ۱۵ درصد افزایش نرخ جابه‌جا کنند.

اقبالیان تصریح کرد: شرکت گاز از چند روز گذشته گاز را قطع کرد و کارخانه‌ها مجبور به تامین گاز مازاد برای سر پا نگه داشتن چرخه تولید خود شده‌اند که این کار از سوی کارخانه‌های سیمان سازی خزر نیز صورت گرفته و از فردا کارخانه شروع به تولید می‌کند.

در گروه پتروشیمی دیروز برخی از نمادهای عمده این گروه از جمله کرمانشاه و آبادان با صف خرید همراه شدند. در این میان انتشار خبرهایی در مورد عرضه سهام هلدینگ نفت و گاز پارسیان توسط سرمایه گذاری غدیر به افت قیمت این نماد منجر شد.

در گروه پتروشیمی، مدیر عامل پتروشیمی خارک اظهار کرد: مخزن پروپان جدید شرکت دارای شرایطی ویژه است و توانایی نگهداری پروپان تا دمای بیش از ۴۰ درجه زیر صفر را دارد.

به گزارش ایرنا، محسن شاهین با تاکید بر اینکه روند تولید، بازاریابی و صادرات پتروشیمی خارک مطلوب است و شرایط پایداری با وجود برخی فشارهای خارجی در این مجتمع وجود دارد، ادامه داد: مشکل تامین خوراک این مجتمع پتروشیمی رفع شده و خوراک به میزان کافی از طرف شرکت نفت فلات قاره دریافت می‌شود.

وی از بکارگیری ۸۰ درصد ظرفیت این مجتمع خبر داد و گفت: فاز دوم متانول خارک نیز با ظرفیت ۵/۱میلیون تن در حال ساخت است و همزمان با بهره برداری از پروژه ان‌جی‌ال خارک با برنامه‌ریزی‌های انجام شده آغاز به کار خواهد کرد.

روز خوب خودرویی‌ها در بورس

در گروه خودرویی دیروز معامله‌گران متعاقب رشد قیمت نماد سایپا در بازگشایی نماد شاهد بازگشایی مثبت ایران خودرو و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بودند که این امر به رشد اکثر نمادهای گروه خودرویی کمک کرد. در همین حال نمادهای خودرویی که در هفته‌های اخیر با افت قیمت فوق‌العاده‌ای مواجه شده‌اند، از شرایط کنونی بازار برای جبران بخشی از افت قیمتی استفاده می‌کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: تعیین قیمت خودرو بر اساس آنالیز هزینه‌ها و قیمت تمام شده صورت می‌گیرد، بنابراین هر زمان که لازم باشد، افزایش قیمت صورت خواهد گرفت.

شهرام میرآخورلو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک خودروساز درخواست خود برای افزایش قیمت محصولات را ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: با این حال مدارک ارائه شده از سوی شرکت زامیاد کامل نبوده و خواستار ارائه مدارک تکمیلی از سوی این شرکت شده‌ایم بنابراین پس از ارائه مدارک تکمیلی، آنالیز قیمت تمام شده صورت گرفته و جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو برای بررسی درخواست این شرکت برگزار خواهد شد.

در این گروه دیروز اعلام شد محصولات ایران خودرو در مرداد ماه سال جاری بیشتر به صورت نقدی عرضه می‌شود.

در گروه بانکی دیروز نماد بانک ملت با رشد قیمتی پس از تقسیم سود فوق‌العاده در مجمع این شرکت بازگشایی شد. در همین حال گروه بانکی دیروز شاهد انتشار دو گزارش ضعیف برای عملکرد سه ماهه بود. بانک صادرات دیروز در گزارش سه ماهه نخست خود تنها از پوشش ۴درصد سود خود خبر داد.

در گروه تجهیزات مدیرعامل شرکت ملی حفاری از نیاز کشور به ۱۴۰دستگاه دکل حفاری خبر داد و گفت: نزدیک به۱۲۰ دستگاه حفاری از سوی شرکت‌های مختلف در سراسر کشور در حال حفاری هستند.

ذوب‌آهن سودده شد

در گروه فلزی، ذوب‌آهن اصفهان گزارش عملکرد سه ماهه خود را با تحقق ۲۷درصد از سود پیش‌بینی شده برای سال جاری اعلام کرد تا راه برای بازگشایی این نماد باز شود.

به گزارش بورس۲۴، این شرکت که سال گذشته اعلام خروج از زیان کرده و سود هر سهم سال مالی ۹۱ را ۱۷۱ ریال پیش‌بینی کرده بود، در پایان خرداد ماه قادر به پوشش ۲۷ درصد از این سود شده است.

در این رابطه صفر علی براتی مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: عمده دلیل افزایش سود ناخالص در عملکرد سه ماهه سال ۹۱، افزایش میانگین نرخ فروش محصولات فولادی از ۸۷۶۱ ریال در سال گذشته به ۱۰ هزار و۷۱۰ ریال در سه ماهه ابتدای سال ۹۱ بوده است، بطوری که ۲۲ درصد افزایش در میانگین نرخ فروش محصولات شرکت مشاهده می‌شود، در حالی که میانگین قیمت تمام شده محصولات شرکت در مدت مشابه از ۸۲۵۴ ریال برای هر کیلو به ۸۶۳۵ ریال رسیده و به تعبیری با افزایش ۴ درصدی مواجه بوده است.

این درحالی است که در صورت‌های مالی شرکت فرابورسی ذوب‌آهن کماکان زیان انباشته ۳۳۲ میلیارد تومانی دیده می‌شود و حتی اگر سود پیش‌بینی شده امسال هم یعنی حدود ۱۳۵ میلیارد تومان به طور کامل محقق شود، این شرکت همچنان ۱۹۷ میلیارد تومان زیان انباشته خواهد داشت.

در این گروه، شرکت توسعه معادن روی ایران در گزارش ۳ ماهه اعلامی خود به بورس از پوشش ۴۵ درصدی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و پوشش ۲درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و بالاخره پوشش ۹ درصدی در سود خالص پس از کسر مالیات خبر داده‌ که این پوشش نسبت به ۳ ماهه سال قبل از رشد حدود ۲۰۰ درصدی برخوردار بوده است. این شرکت به دلیل افزایش سود سرمایه گذاری در شرکت صنایع ملی مس ایران با توجه به تصویب سود نقدی در مجمع و افزایش پیش‌بینی سود نقدی سهم فرآوری مواد معدنی در سال ۹۱سود سال جاری را از مبلغ ۲۹۹ ریال به ۳۲۲ریال افزایش داده است.

در مجمع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۹/۲۳ میلیارد تومان سهام دادو‌ستد شد که ۱۴درصد آن را معامله ۵/۵ میلیون سهم هلدینگ نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۱۹۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، سهم نمادهای مثبت ۷۹نماد و نمادهای منفی ۱۱۰نماد بود.