گروه بورس- اعظم شریفی: بازار فرابورس اولین روز هفته را با رشد 292 درصدی ارزش و افزایش 67 درصدی حجم معاملات آغاز کرد که جابه‌جایی بلوکی مارون و حق‌تقدم بانک ایران‌زمین در کنار بازگشایی نماد بیمه سامان سهم قابل توجهی در افزایش حجم و ارزش معاملات این بازار داشتند.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز ۵/۱۰۵ میلیون سهم به ارزش ۷۵۲میلیارد ریال در فرابورس دادوستد شد که بلوک ۵/۳۹ میلیون سهمی حق‌تقدم ایران‌زمین، جابه‌جایی بیش از ۳۹ میلیون سهم پتروشیمی مارون در کنار دادوستد ۴/۸ میلیون سهمی بیمه سامان، سهم قابل توجهی را در این معاملات داشتند. در همین حال پالایش نفت شیراز نیز دیروز شاهد معاملات سنگینی بود که به جابه‌جایی حدود ۸ میلیون سهم در این نماد به ارزش ۸/۲۸ میلیارد ریال منجر شد، هرچند «شراز» در پایان معاملات دیروز باز هم با صف خرید ۹ میلیون سهمی به کار خود پایان داد. همچنین توکاریل و بیمه دی نیز از دیگر نمادهای پرطرفدار دیروز فرابورس بودند که با دادوستد ۶۵۰ و ۵۶۰ هزار سهمی همچنان با صف خرید مواجه بودند.
بیمه سامان در فرابورس
همزمان با این اتفاق، مدیر بازار فرابورس با اشاره به بازگشایی نماد بیمه سامان افزود: نماد معاملاتی شرکت ۲۸۰میلیارد ریالی بیمه سامان به عنوان چهل و پنجمین شرکت فرابورسی که بین قیمت‌های ۱۸۰۰ تا ۱۸۶۰ ریال معامله شد، سرانجام به نرخ هر سهم ۱۸۳۲ریال در بازار اول بسته شد و قیمت پایانی سهام میانگین موزون معاملات روزانه سهام در روز گشایش در نظر گرفته می‌شود.
امیر هامونی با اشاره به این که بیمه سامان نهمین شرکت بیمه‌ای در فرابورس است، ادامه داد: با گشایش نماد بیمه سامان 3/8 میلیون سهم این شرکت به ارزش 4/15 میلیارد ریال معامله شد و با این مبادله ارزش بازار فرابورس به 322هزار میلیارد ریال رسید.
وی در حالی که ارزش بازار بیمه سامان را ۵۱۴میلیارد ریال اعلام کرد، یادآور شد: بیمه سامان به عنوان سی و پنجمین شرکت در بازار اول در گروه بیمه و صندوق‌های بازنشستگی به جز تامین اجتماعی فعالیت می‌کند و بانک سامان با داشتن مالکیت ۱۰درصدی از بیشترین سهام این شرکت بیمه‌ای برخوردار است.
همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت نارنجستان با جابه‌جایی 12هزار و 960 برگه داشت. قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز 60 تا 61 هزار تومان مبادله شدند.
در پایان معاملات دیروز نماد شرکت‌های پتروشیمی زنجان و شمال شرق شاهرود به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد. این در حالی است که امروز فرابورس شاهد عرضه بلوک ۱۵ درصدی ذوب‌آهن به قیمت پایه ۱۵۰۰ ریال خواهد بود.
معامله بلوک پتروشیمی بیستون قطعی شد
در همین راستا معامله بلوک ۶۸ درصدی شرکت پتروشیمی بیستون متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، که روز ۲۲ خرداد از طریق فرابورس ایران عرضه شده بود، قطعی شد.
بنا بر این گزارش، معامله تعداد 340 میلیون و 497 هزار و 25 سهم از سهام شرکت پتروشیمی بیستون معادل 68 درصد از سهام این شرکت به ارزش پایه هر سهم 2 هزار و 591 ریال و ارزش کل 2/882 میلیارد ریال که روز 22خرداد انجام شده بود، قطعی شد.
زمینه فعالیت این شرکت ۵۰۰ میلیارد ریالی احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، واردات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمیایی است.