فارس- مدیر تحقیقات شرکت بورس از تدوین و ارسال مقررات معاملات سلف سهام و خرید اعتباری به سازمان بورس و شروع مطالعات ریزساختارهایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا و انواع حراج‌ها برای شرکت‌های بورسی خبر داد. علی‌عباس کریمی درباره برنامه‌های انجام شده و در دست مطالعه واحد تحقیقات شرکت بورس اظهار داشت: در پی تهیه و ارسال گزارشی در مورد معاملات سلف سهام به سازمان بورس در سال گذشته که با موافقت اولیه کمیته فقهی هم مواجه شد، مقررات مربوط به این موضوع تدوین و برای بررسی به کمیته فقهی سازمان بورس ارسال شده است تا این کمیته نظر بدهد.

وی ادامه داد: همچنین درباره تامین مالی خرید اعتباری هم گزارشی به سازمان بورس ارسال شد تا در هیات‌ مدیره سازمان مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است

که شاید این گزارش به نظر کمیته فقهی هم نیاز داشته باشد.

این مقام مسوول‌ در پاسخ به این سوال که آیا مواردی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا سهام شرکت‌های بورسی هم جزو برنامه‌ها و مطالعات مدنظر است یا خیر؟ توضیح داد: این گونه موارد که در قالب ریز ساختارها قرار دارند به بررسی وضعیت سایر بورس‌ها و همچنین شرایط بازار سهام کشور در دوره حداقل ۶ ماهه نیاز دارد، بنابراین مطالعاتی درباره دامنه نوسان، حجم مبنا،‌ انواع حراج‌ها و توقف نمادها در حال انجام است ولی در این مقطع هیچ نکته‌ای را نمی‌توان بیان کرد چون باید حداقل نیمه اول سال به پایان برسد.

کریمی در خاتمه گفت: معرفی ابزارهای مالی جدید، انواع اوراق مشارکت با ساختارهای جدید و صندوق‌های پوشش ریسک از جمله برنامه‌های واحد تحقیقات بورس در سال جاری است.