گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروع مثبتی را در آغاز هفته داشت که در آن شاخص کل ۴۳واحد رشد کرد. در بازار روز گذشته معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات مهم اعلام دور جدید تحریم‌ها و همچنین تلاش دولت برای مهار تورم در صدر خبرهای روز قرار دارد. در همین حال بازارهای جهانی نیز در آخرین روز هفته کاری خود در روز جمعه شاهد افزایش بهای نفت بودند که این امر نیز برای معامله‌گران بازار آرامش نسبی را به همراه آورد. در بازار دیروز معامله‌گران در بازار‌های موازی شاهد ادامه تلاش بانک مرکزی برای مهار رشد ارزش دلار بودند. در آخرین خبرها در حوزه دلار وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت ایران، شرایط جدید ثبت سفارش واردات کالا را اعلام کرد که براساس آن کالاهای وارداتی به ۱۰ گروه طبقه‌بندی شد که این گروه کالایی بر حسب اولویت اول تا دهم، از ارز برخوردار خواهند شد.

کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص به ایلنا گفت: برای گروه نخست که پنج گروه کالایی شامل؛ کالاهای مصرفی اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه و ماشین‌آلات و همچنین قطعات یدکی را در‌بر‌می‌گیرد، ارز دولتی از سوی بانک مرکزی تامین خواهد شد. گروه دوم نیز برای واردات باید از ارز حاصل از صادرات و یا ارز با منشاء خارجی استفاده کنند. کارشناسان بازار طبقه بندی واردات از نظر تخصیص ارز را زمینه‌ساز تثبیت نرخ آزاد برای شرکت‌های دارای صادرات ارزیابی می‌کنند.در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت همچنان بحث در مورد اطلاعیه پالایشگاه شیراز و توقف و بازگشایی آن در روز چهارشنبه در بازار به چشم می‌خورد. در همین حال مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار از پیگیری اطلاعات منتشره پالایشگاه شیراز و دریافت اصلاحات از این شرکت فرابورسی خبر داد.

امیرحمزه مالمیر در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: این اطلاعات و گزارش‌ها در حالی از جمله گزارش‌هایی است که مستقیما از سوی شرکت‌ها ارسال و درج می شود که عنوان تجدید ارزیابی شده در اطلاعات پالایشگاه شیراز بی معنی است، چون هنوز عملکرد سال ۹۰ آن منتشر نشده است.وی ادامه داد: همچنین این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۰ را قبلا حدود ۵۰۰ ریال اعلام کرده بود که طبق نامه دریافتی در چهارشنبه گذشته، این پیش‌بینی به ۵۳۳ ریال افزایش یافته است، بنابراین اعلام پیش بینی سود ۸۶۰ ریالی هر سهم پالایشگاه شیراز در حال پیگیری است. مالمیر با بیان اینکه جمع و تفریق های منتشره در گزارش ارائه شده این شرکت فرابورسی هم اشتباه است، خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها از مسوولان‌ و مدیران پالایشگاه شیراز در حال انجام است تا بعد از دریافت، نامه اصلاحات در سایت کدال منتشر شود. مساله پالایشگاه شیراز و همچنین توقف دراز مدت پالایشگاه اصفهان و همچنین مسایلی که در پالایشگاه بندر عباس وجود دارد نشان از لزوم تقویت کارشناسان صنعت پالایشگاه دارد، به ویژه آنکه به نظر می‌رسد نو ظهور بودن این صنعت در بازار سرمایه موجب ناشناخته ماندن این صنعت شده است. در گروه تصفیه نفت برخی از خبرهای اولیه از تقسیم سهام پالایشگاه بندر عباس نظیر نحوه تقسیم سهام پالایشگاه شیراز در میان بانک‌ها خبر می‌دهد. براساس گزارش‌های منتشره سهام پالایشگاه شیراز در کنار ۴۰درصد سهام عدالت به این صورت بین اشخاص حقوقی تقسیم شده است: ۳۹/۲۷ درصد بانک ملی، ۳۹/۷ درصد بانک سپه، بانک صادرات ۳۱/۷ درصد، بانک ملت ۵۷/۵ درصد، تجارت ۲۴/۴ درصد، مسکن ۴/۲ درصد، رفاه ۲۸/۰ درصد، بانک توسعه صادرات ۲۴/۰ درصد و پست بانک ۱۸/۰ درصد. از این رو با توجه به عدم انتقال نهایی سهام به این گروه از سهامداران در حال حاضر تنها ۵درصد اولیه سهام در بازار قابل معامله ارزیابی می‌شود.

در گروه خودرویی شرکت سرمایه‌گذاری رنا با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان طبق صورت‌های مالی حسابرسی نشده میان‌دوره‌ای ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۱ برای هر سهم خود به طور خالص مبلغ ۱۱۰ ریال زیان اعلام کرده است.«ورنا» طی نامه‌ای در مورخ ۲۰ تیر ۹۱ با توجه به مذاکرات شفاهی در خصوص فروش سهام ایران خودرو و با توجه به تاثیر با اهمیت فروش فوق بر سود این شرکت خواستار بسته شدن نماد در سامانه معاملاتی شد و دیروز بعد از بازگشایی نماد با صف خریدی با حجم نزدیک به یک میلیون روبه‌رو‌ بوده است. در گروه خودرویی، مدیرعامل شرکت ایران خودرودیزل از تولید و عرضه ۱۳ محصول جدید این شرکت در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» خبر داد که در تاریخ صنعت خودروسازی ایران بی‌سابقه است. در این گروه، مجمع گروه بهمن با تقسیم سود ۲۵۰ریالی رای داد. در گروه فلزی، مدیر‌عامل شرکت فولاد خوزستان از آزمایش موفقیت آمیز نخستین ترانسفورماتور کوره پاتیلی ساخته شده در این شرکت خبر داد.

عبدالمجید شریفی گفت:‌ این ترانسفورماتور که وظیفه حساسی در تامین برق کوره‌های پاتیلی بر عهده دارد، نخستین بار در کشور ساخته شده و در یک دوره آزمایشی صحت کارکرد آن مطابق نمونه خارجی به اثبات رسید. وی اعلام کرد: طی یک دوره بهره برداری آزمایشی پنجاه روزه ، بیش از ۹۰۰ نمونه ذوب توسط این ترانس در واحد فولادسازی تولید شد که از نظر فنی توانایی کامل این دستگاه را در فرآیند فولادسازی نشان می‌دهد.

در گروه تجهیزات، مجمع حفاری شمال با تقسیم سود ۳۵۰ریالی به کار خود پایان داد. در همین حال هدایت‌الله خادمی در گفتگو با مهر از ورود یک دستگاه دکل جدید حفاری خشکی به ناوگان حفاری صنعت نفت خبر داد و گفت: هم‌اکنون‌ دکل ۱۱۹ حفاری خشکی با توان ۲۰۰۰ اسب بخار آماده فعالیت در طرح‌های نفت و گاز ایران شده است.مدیرعامل شرکت حفاری شمال با تاکید بر اینکه هم اکنون تعداد دکل‌های حفاری خشکی این مجموعه به ۱۰ دستگاه افزایش یافته است، تصریح کرد: در سال جاری هم اولین دستگاه دکل دریایی ملکی ایران وارد آب‌های خلیج فارس شده است.مدیرعامل شرکت حفاری شمال از خرید ۲ دستگاه جدید جک آپ دریایی از سازندگان چینی خبر داد و گفت: در حال حاضر ساخت اولین دستگاه جک آپ دریایی سحر دو به بیش از ۶۱ درصد رسیده است.

این مقام مسوول‌ با اشاره به ورود این دکل دریایی تا پنج ماه آینده به آب‌های خلیج فارس، تاکید کرد: در حال حاضر متقاضیان متعددی در خلیج فارس برای فعالیت این جک آپ دریایی در فازهای مختلف پارس جنوبی و برخی از میادین مشترک نفت و گاز وجود دارد.در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی پردیس بازگشایی شد که با توجه به اطلاع قبلی معامله‌گران از تعدیل شرکت، جهش قیمتی خاصی در شرکت رخ نداد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۶/۴۰ میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۱۶درصد آن را معامله ۶۵هزار برگه اوراق شهرداری شیراز تشکیل داد. از ۱۸۵نمادی که روی تابلو رفتند ۱۰۶نماد با کاهش قیمت و ۷۰ نماد با رشد ارزش همراه شدند.