گروه بورس- محبوبه مغانی: در هفته‌ای که گذشت بازارهای جهانی هرچند نظاره‌گر رشد ارزش دلار در برابر یورو تحت تاثیر برخی تحولات مهم بودند اما ارزش دلار در ایران با افت 1/1 درصدی مواجه شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته سپری شده اخبار منفی موجود در فضای بین‌المللی از جمله کاهش ۵/۴ میلیارد یورویی بودجه ایتالیا برای کوچک کردن دولت، اقدام ژاپن در افزایش دوبرابری نرخ مالیات بر فروش تا سال ۲۰۱۵ در پی بروز کسری بودجه ۵۶۳ میلیارد دلاری این کشور و نرخ بیکاری ۲/۸ درصدی آمریکا در ماه ژوئن در کنار کاهش تولیدات اقتصادی چین و هند سبب تقویت ارزش دلار در برابر یورو شد.

این در حالی است که تقویت نرخ دلار در برابر یورو فلزات رنگین را هم با بازدهی منفی مواجه کرد. تا جایی که در بازارهای جهانی مس از افت قیمت 18/1 درصدی و سرب و روی هم به ترتیب با افت 5/1 و 18/1 درصدی روبه‌رو شدند.
در همین حال، طی هفته یادشده فروکش کردن نرخ جهانی طلا و کاهش جزئی ارزش دلار در برابر ریال و اعلام واردات ۶۱ تن طلا از ترکیه کاهش قیمت سکه و طلا در ایران را در پی داشت، تا بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار از بازدهی منفی ۲ درصدی و به دنبال آن سکه از افت ۴ درصدی قیمت در این هفته برخوردار شود.
اما در بورس اوراق بهادار تهران نیز در هفته منتهی به بیست‌ویکم تیرماه، شاخص کل از افت ملایم 2/0 درصدی برخوردار شد. به گونه‌ای که حجم و ارزش کل معاملات در بورس اوراق بهادار تهران هم به ترتیب با کاهش 8 و 11 درصدی همراه بودند. اگرچه بنا بر گزارش اعلام شده از سوی بورس، تعداد خریداران در این بازار از رشد 47 درصدی برخوردار بوده است.
افزون بر این، بورس تهران در حالی قدم به آخرین هفته تیرماه سال ۹۱ می‌گذارد که شاهد برگزاری بیش از ۱۰۰ مجمع خواهد بود؛ به طوری که فولاد خوزستان قبل از مجمع شاهد عرضه ۵/۵۰ درصدی سهام خود از سوی سازمان خصوصی‌سازی آن هم به صورت بلوکی است. در مجمع شرکت تجهیزاتی مپنا هم مدیران شرکت احتمالا برنامه خود را در خصوص افزایش سرمایه‌ای که حقوق برخی از سهامداران مپنا در آن رعایت نشد، اعلام خواهند کرد.
افزون بر این، سایپا هم در این هفته در شرایطی به مجمع می‌رود که حاشیه‌های معاملات ضربدری این شرکت که منجر به ابطال معامله و بازگشت وثایق شد، در بازار زبان‌زد شده است.
صدرا هم در حالی در هفته جاری به مجمع می‌رود که با اعلام زیان حدود ۱۵۰ تومانی به ازای هر سهم برای سال مالی ۹۰، یک مقام مسوول در بورس از احتمال خروج این شرکت از بازار سهام سخن گفته است.
در همین حال، مدیران بانک صادرات نیز پس از جریان تخلف بانکی سال گذشته نخستین مجمع خود را برگزار می‌کنند و بانک آرین لغو مجوز شده هم با گزینه‌هایی همچون افزایش سرمایه و ادغام به مجمع سالانه خواهد رفت.
از طرفی دیگر، این هفته با برگزاری مجامع مهم دیگری همچون ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، ایرالکو، بانک صادرات، بانک ملت، حفاری و... همراه خواهد بود، مجامعی که می‌توانند در چگونگی به پایان رسیدن فصل داغ مجامع و وضعیت کلی بازار سهام موثر باشند.