گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در هفته منتهی به ۲۰ تیرماه نه تنها توانستند افت هفته گذشته را جبران کنند، بلکه در مسیر رشد گام برداشتند و به این ترتیب همگرایی کامل خود با بازار سرمایه را به نمایش گذاشتند. پس از افت ۲/۴ درصدی شاخص بورس در هفته نخست تیرماه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند و بالطبع پس از جو مثبت حاکم بر بازار سرمایه و ترمیم بیش از ۵/۱ درصدی افت شاخص طی دو هفته اخیر، صندوق‌ها نیز به احیای وضعیت نامطلوب خود پرداختند و توانستند در جهت مثبت گام بردارند، به طوری که در هفته مورد گزارش ۳۶ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی مثبت را به نمایش گذاشتند و به این ترتیب از شاخص بورس نیز پیشی گرفتند؛ چراکه در هفته گذشته بازدهی شاخص کل بورس منفی ۵/۰ درصد بوده است.

از سوی دیگر بازدهی بالای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته یادشده نیز نشان از بهبود عملکرد این نهادهای مالی دارد؛ در بهار امسال که دوران رونق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود، این نهادها توانستند بازدهی در محدوده یک تا دو درصد را کسب کنند، این در حالی است که بازدهی آنها در هفته گذشته بسیار فراتر از این ارقام حرکت کرد. به طوری که صندوق سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و بورسیران هر کدام به ترتیب توانستند بازدهی مثبت ۵/۳ و ۱/۳ درصدی را به نمایش بگذارند.

به نظر می‌رسد قسمتی از رشد مزبور مربوط به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و تقسیم سود در آنها باشد که این مساله در بازدهی صندوق‌ها به طور مستقیم تاثیر گذاشته است و انتظار می‌رود در هفته پیش‌رو و با توجه به ترافیک مجامع و برگزاری بیش از ۱۰۰ مجمع بازدهی این نهادهای مالی با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود.

افزون بر این افت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در هفته منتهی به ۲۰ تیرماه بسیار ملایم بود و در واقع مثبت حرکت کردن این نهادهای مالی بر منفی‌بودن آنها غلبه کرد به طوری که به‌رغم ثبت ۲۴ صندوق با عملکرد منفی، بازدهی آنها تنها تا محدوده منفی ۸/۱ درصد رقم خورد و صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگر سرمایه به عنوان نامطلوب‌ترین نماد شناخته شد. همچنین صندوق‌های شاخصی کارآفرین، سپهر اول صادرات، بیمه دی، پاسارگاد، ایساتیس و فیروزه نیز دیگر صندوق‌هایی بودند که سرمایه‌گذاران خود را ناامید کردند. در این دوره صندوق بورس بیمه نیز عملکردی منفی داشت و بازدهی صفر را به ثبت رساند. این در حالی است که شاخص کل بورس با کسب بازدهی منفی ۵/۰ درصدی از ۴۹ صندوق دیگر عقب افتاد و با ۴ صندوق رفاه، کارآفرینان برتر، رضوی و ارگ در یک رتبه قرار گرفت.

عملکرد ماهانه نامطلوب

اما در کارنامه ماه اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچنان ردپای موج منفی مشاهده می‌شود، به طوری که در این دوره از ۶۱ صندوق معامله شده تنها ۱۰ صندوق بازدهی مثبت را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند و به جز صندوق‌های امین کارآفرین و آرین که عملکردی خنثی داشته‌اند، مابقی صندوق‌ها با بازدهی منفی مواجه بودند.

در این میان شاخص کل بورس نیز با بازدهی منفی ۶/۳ درصدی در جایگاه چهل و ششم قرار گرفت و صندوق‌های نوین، سپهر اول صادرات، کارگزاری بانک ملت، حافظ و رفاه نیز در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص ایستادند. همچنین صندوق تدبیرگران آگاه و نواندیشان نیز به عنوان منفی‌ترین صندوق‌ها شناخته شدند و هر کدام به ترتیب ۹/۶ و ۱/۶ درصد زیان به سرمایه‌گذاران اعطا کردند.

کارنامه بلندمدت صندوق‌ها

افزون بر این در بررسی کارنامه سه ماهه این نهادهای مالی وضعیت نامطلوب‌تر است و در این دوره تنها ۸ صندوق از جمله پارس، توسعه فردا، بانک گردشگری و یکم ایرانیان با بازدهی مثبت و هرچند اندک روبه‌رو شده و مشتریان خود را راضی نگاه داشتند و به این ترتیب ۵۱ صندوق دیگر عملکرد منفی را به ثبت رساندند که در این میان صندوق تدبیرگران آگاه با بازدهی منفی ۶/۱۶ درصدی در انتهای فهرست قرار گرفت. صندوق‌های ارگ، کارگزاری بانک ملت، صبا، نقش جهان و نوین از دیگر صندوق‌های منفی در این دوره بودند. همچنین شاخص کل بورس نیز بازدهی منفی ۴/۵ درصدی را به ثبت رساند. اما بررسی کارنامه بلندمدت صندوق‌ها در دوره‌های

۶ ماهه و یکساله حکایت از وضعیت به مراتب مطلوب‌تر دارد و در این دوره‌ها تقریبا نیم بیشتری از این نهادهای مالی با بازدهی مثبت روبه‌رو شده‌اند، هرچند شاخص کل بورس تنها در یک سال اخیر بازدهی مثبت ۳/۳ درصدی را تجربه کرده و در دوره ۶ ماهه نیز با عملکرد منفی ۵/۰ درصدی مواجه شده است.