گروه بورس- اعظم شریفی: عرضه بیمه ملت در معاملات این هفته روند تغییر مالکیت سهامداری در بورس تهران را برای دومین هفته به نفع حقیقی‌ها مثبت کرد. این در حالی است که چند روز پیش دو مقام سازمان بورس در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از آشتی مجدد حقیقی‌ها با بازار سهام خبر داده بودند؛ رویکردی که البته در آیینه آمار هم می‌توان آن را رصد نمود. به گزارش خبرنگار ما، باوجود اینکه هفته جاری برای معامله‌گران بورس تهران با نوسانات مثبت و منفی همراه بود، اما استقبال از عرضه بیمه ملت موجب شد حقیقی‌ها همچنان گروه فعال‌تر بازار سرمایه باشند. عرضه بیمه ملت با تغییر مالکیت ۱۵۲ میلیارد ریالی از حقوقی به حقیقی همراه بود. به این ترتیب در مجموع طی هفته سپری شده حقوقی‌ها در نمادهای مس، پاسارگاد، مپنا و پارسان فعال بودند و حقیقی‌ها نیز در نمادهای پتروشیمی شازند، صنایع شیمیایی ایران و پالایش نفت بندرعباس خریدار بودند تا در نهایت ۷۵ میلیارد ریال تغییر مالکیت از حقوقی‌ها به نفع حقیقی‌ها رقم بخورد.

حمایت از زیرمجموعه‌ها

در بازار روز شنبه در کنار نوسانات منفی بازار، بانک تجارت تنها حقوقی خریدار ۵/۱ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری ملی ایران بود. در همین حال صندوق نفت در صف خرید صنایع شیمیایی اقدام به عرضه ۲۰۰ هزار سهمی کرد. این در حالی است که خریدهای صندوق نفت در نمادهای توکافولاد به میزان ۷۰۰ هزار سهم، صبانور و انفورماتیک با حجم اندک ادامه داشت، از سوی دیگر حجم خرید ساتا در نماد غدیر ۳۰۰ هزار سهم بود و پارس آریان نیز ۲۶۰ هزار سهم میدکو را از بازار جمع کرد. بنابراین گزارش، صبا تامین نیز در نمادهای ملی مس و خگستر به ترتیب خریدار ۳۰۰ هزار و ۵۰ هزار سهمی بود. در همین حال حمایت سرمایه‌گذاری فرهنگیان از ماشین‌سازی اراک به شکل خرید ۵۵۵ هزار سهمی بود. در این بین سامان فرهنگیان نیز حمایتگر ۵۰ هزار سهمی ایران ارقام بود. همچنین کارکنان مپنا با خرید ۵/۲ میلیون سهمی در نماد این شرکت تجهیزاتی فعال بود. غدیر اول هفته را با حمایت از پارسان آغاز کرد. همچنین «وتوصا» ۹۲ هزار سهم قند پیرانشهر را از بازار جمع کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در نمادهای فولاد خراسان و کابل شهید قندی خریدار بود. این در حالی است که اولین روز معاملات پالایش نفت شیراز با صف خرید سنگین ۱۰۰ میلیونی همراه بود که تنها عرضه ۱۲۶ هزار سهمی را از سوی شرکت ملی و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران شاهد بود. توسعه گوهران امید نیز در نوسان‌های منفی برای حمایت از فولاد مبارکه اقدام به خرید ۱/۱ میلیون سهمی کرد.

تلاش حقوقی‌ها برای تعادل

در بازار روز یکشنبه بانک تجارت حمایتگر «ونیکی» بود. سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۳/۲۲ میلیون سهمی فولاد را به کارکنان شرکت اختصاص داد که تجلی سامانه، تدبیرگران آتیه ایرانیان به همراه مدیریت توسعه گوهران امید خریدار بودند. همچنین شرکت بازرگانی پلی‌اکریل ۱۰۰ هزار سهم شمواد را فروخت.

سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه نیز ۶۵۰ هزار سهم «وصنعت» را از بازار جمع کرد. سرمایه‌گذاری توسعه ملی هم ۱۰۰ هزار سهم نفت بهران را عرضه کرد.

در این روز سرمایه‌گذاری سایپا برای حمایت از سایپا در آستانه صف فروش خریدار ۵/۱ میلیون سهمی این نماد بود. در بازار روز یکشنبه خریدهای کم‌حجم صندوق نفت در نمادهای خدمات انفورماتیک، توکافولاد، فولاد خوزستان و غدیر ادامه داشت. همچنین صندوق نفت در صف خرید صنایع شیمیایی ایران اقدام به عرضه ۵۰۰ هزار سهمی کرد. در روز منفی گروه تجهیزات، سرمایه‌گذاری فرهنگیان با تمام قدرت خریدار ۵/۲ میلیون سهم ماشین‌سازی اراک بود. همچنین صندوق بازنشستگان ملی مس خریدار ۱۰۰ هزار سهم ملی مس و صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت به همراه گروه مالی ملت خریدار بانک ملت بودند. در همین حال گروه صنعتی سپاهان ۹۰۰ هزار سهم سخت آژند و شرکت خدمات مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاران صندوق ۵۰۰ هزار سهم گروه توسعه ملی را عرضه کردند.

اما در معاملات پرحجم سرمایه‌گذاری مسکن تهران فروشنده ۶۶۵ هزار سهمی، سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه بود. سرمایه‌گذاری ایرانیان پارس نیز با عرضه ۴۵۰ هزار سهمی در نماد سخت آژند فعال بود. در روز یکشنبه سرانجام با دامنه نوسان منفی ۱۲ درصدی صف فروش بانک اقتصاد نوین از سوی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی جمع شد.

در این روز بانک پارسیان نیز از سوی شرکت مهرآفرینان دوران مورد حمایت قرار گرفت، این در حالی است که حقیقی‌ها نیز در نمادهای پتروشیمی اصفهان و سامان‌گستر اصفهان فعال‌تر بودند.

فروشندگان حقوقی بیمه ملت

در بازار روز دوشنبه در جریان عرضه بیمه ملت، شرکت ایران و شرق عرضه‌کننده ۲/۷ میلیون سهم، بازرگانی سایپا یدک فروشنده حدود ۳ میلیون سهم، سرمایه‌گذاری سپه فروشنده ۴/۶ میلیون، صدر تامین عرضه‌کننده ۳/۳۴ میلیون سهم، صندوق بازنشستگی کشوری ۷/۱۹ میلیون سهم بودند. همچنین شرکت کشاورزی مدبر کشت توس ۱/۷ میلیون سهم، گروه بهمن ۳۵ میلیون سهم و شرکت مدبر بازرگان ۵/۴ میلیون سهم بیمه ملت، رایان سایپا ۸/۱۷ میلیون و امداد خودرو سایپا ۴/۸ میلیون سهم عرضه کردند.

در این روز پلی‌اکریل باز هم ۳۱۳ هزار سهم «شمواد» را از بازار جمع کرد. ایران و فرانسه خریدار ۱۸۳ هزار سهم مسکن تهران بود و معادن و فلزات نیز با خریدهای کم‌حجم از زیرمجموعه‌های خود حمایت کرد. اما روز دوشنبه در حالی که برای لحظاتی سایپا با صف فروش مواجه شد، سرمایه‌گذاری سایپا برای حمایت از سهم وارد عمل شد و خریدار ۵۰۰ هزار سهم سایپا بود. صبا تامین هم در کنار صندوق نفت همچنان خریدهای کم‌حجمی را در شرکت‌های زیرمجموعه صورت دادند و تنها خرید ۱۰۰ هزار سهمی صباتامین در نماد پتروشیمی فناوران قابل توجه بود.

در این میان غدیر و سرمایه‌گذاری فرهنگیان خریدهای قابل ملاحظه‌ای را در نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان و ماشین‌سازی اراک انجام دادند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری مهرگان فروشنده ۱۰۰ هزار سهم چادرملو بود. شرکت خدمات مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاران صندوق فروشنده ۷۰۶ هزار سهمی پارس الکتریک بود. عشایر روز دوشنبه خریدار ۱۰۰ هزار سهم بیمه البرز بود اما کارکنان مپنا نیز برای حمایت از سهام مپنا اقدام به خرید ۵۰۰ هزار سهمی کرد. در این روز خریدهای توسعه گوهران امید در نماد فولاد مبارکه هم در سطح یک میلیون سهم بود. در نمادهای بانک پارسیان و اقتصاد نوین نیز دو حقوقی مهرآفرینان دوران و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی خریدار بودند. در ادامه معاملات روز دوشنبه فدک دانش محور خریدار قند ثابت و دلیران پارس فروشنده سخت آژند بودند.

خرید و فروش حقوقی‌ها و نوسانات بازار

در بازار روز سه‌شنبه آستان قدس فروشنده ۱۵۰ هزار سهمی نوسازی و ساختمان تهران بود و بنیاد مستضعفان نیز فروشنده ۱۰۰ هزار سهم بانک سینا بود. بانک تجارت هم در نماد «ونیکی» اقدام به خرید ۲/۲ میلیون سهمی کرد و بازرگانی پلی‌اکریل همچنان در نوسانات مثبت اقدام به عرضه ۸۵۰ هزار سهمی «شمواد» کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه خریدار «ثتران» و پارس آریان نیز با خرید ۸۷۷ هزار سهمی حمایتگر میدکو بود. تجلی سامانه هم در نماد فولاد مبارکه در نقش خریدار ۵/۱ میلیون سهمی ظاهر شد.

«وتوصا» نیز خریدهای کم‌حجمی را در نمادهای قند پیرانشهر و سرمایه‌گذاری مسکن به ثبت رساند. حال آنکه روز سه‌شنبه سمند یک بار دیگر برای حمایت از ایران خودرو صف فروش ۶/۱ میلیون سهمی این نماد را جمع کرد.

در این روز صندوق نفت از بازیگران فعال بود که در کنار فروش ۲۰۰ هزار سهم «شیران» در صف خرید در نمادهای پالایش نفت بندرعباس، «شخارک»، «شصفها» و «کنور» خریدار بود. اما سرمایه‌گذاری فرهنگیان در نماد ماشین‌سازی اراک با خرید یک میلیون سهمی حمایتگر بود و در نماد پتروشیمی اصفهان دو میلیون سهم فروخت.

در بازار روز سه‌شنبه کارکنان گروه مپنا خریدار ۲/۲ میلیون سهمی شرکت مپنا بود، اما کارکنان بانک ملت تنها ۲۷ هزار سهم بانک ملت را خرید. در همین حال مدیریت توسعه‌ گوهران امید یک بار دیگر در نماد فولاد مبارکه خریدار یک میلیون سهمی بود. روز سه‌شنبه حجم فعالیت خریداران افزایش یافت به نحوی که حقیقی‌ها در پتروشیمی اصفهان، سامان‌گستر اصفهان، قند قزوین و سخت آژند خریداران فعالی بودند. در این روز سرمایه‌گذاری بانک مسکن در کنار خرید پرحجم در نماد سرمایه‌گذاری مسکن، اقدام به عرضه ۶۲۰ هزار سهمی در نماد پتروشیمی اصفهان کرد. بنا بر این اطلاعات توسعه سرمایه‌گذاری کامیار با عرضه بیش از یک میلیون سهم در نماد سرمایه‌گذاری ملت فروشنده بود.

در این روز فدک دانش محور کارآفرین خریدار ۱۵۰ هزار سهمی قند ثابت و مهرآفرینان دوران خریدار ۵۰۰ هزار سهمی بانک پارسیان بود. در مجموع هفته جاری را باید زمانی برای بازگشت حقیقی‌ها دانست که پس از پشت سر گذاشتن تلاطم‌های اخیر بار دیگر در حال ورود تدریجی به بازار هستند.