گروه بورس- محسن نظری: عرضه اولیه سهام پالایشگاه نفت شیراز در بازار فرابورس اعتراضات بسیاری را در بین سهامداران حقیقی در فروم‌های بورسی ایجاد کرده است. عرضه‌ای با روش متفاوت به نسبت روال سابق که در این روش فروشنده از قیمت‌های ۴۰۰ تومان شروع به عرضه سهام خود کرده و تا قیمت‌های ۲۵۰ تومان سهام را به فروش رساند و میانگین قیمتی نیز در سطوح ۲۷۰ تومان بسته شد. به این ترتیب در همان روز اول بسیاری از سهامداران که در سطوح قیمتی بالای ۳۰۰ تومان اقدام به خرید کردند با ضرر و زیان مواجه شدند. در ادامه به نظرات برخی از سهامداران در این مورد توجه می‌کنیم: بسیاری از سهام در قیمت پایین ارزنده بودند، اما در قیمت‌های بالا باز شدند؛ به هر حال قیمت بالای ۵۰ درصد هیچ توجیهی ندارد ولو سهامدار خرد مقصر باشد. این روش باعث فراری دادن افراد از بورس می‌شود. کارگر یا کارمندی که به امید درآمد کمی که بتوانند مشکلی از زندگیشان را حل کنند سرمایه اندکی فراهم نموده و در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند. کسی که در عرضه اولیه شرکت می‌کند و در قیمت‌های بالا خرید کرده به امید سود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی است!!!

اما کاربر دیگری نیز این‌طور نارضایتی خود را مطرح می‌کند. فروشنده به تمامی دستورات خرید تسلط داشته است، اما خریداران تنها قادر به مشاهده ۳ دستور خرید بوده‌اند. به همین دلیل، فروشنده با علم به اینکه در قیمت‌های ۲۵۰ تومان عمده خریداران برای خرید وجود دارد، اقدام به عرضه سهامش کرد. در صورتی که اگر فروشنده در سیستم می‌دید که قیمت‌های کمتری برای خرید نشسته‌، به هیچ وجه سهامش را عرضه نمی‌کرد. متاسفانه رانتی در این قسمت ایجاد شد. فروشنده باخبر بود، ولی خریدار از این اطلاعات خبر نداشت. به همین دلیل خریداران در سطوح بالای ۲۵۰ تومان همگی متضرر شدند. اما شاید این روزها نام بهشت پارس پروژه‌ای متفاوت در شمال کشور برای صادرات انبوه گل و گیاه و میوه به خارج از کشور و ایجاد پایانه‌های توریستی را شنیده باشید.

سهامداران این شرکت در آستانه مجمع نظرات مثبتی درباره آینده این شرکت دارند....

کاربر یکی از فروم‌های بورسی نظر خود را چنین بیان می‌کند:

آنچه که خیلی‌ها در بازدید از پایانه به آن پرداختند، این بود که تمام تجهیزات وارد شده و طراحی‌ها جهت ابداع یک مدل کاملا هلندی صادرات گل و گیاه است که نمونه آن را در ایران ما تا به حال نداشتیم.

شروع به کار در حد و اندازه‌ای که برای آن هزینه شده باعث رشد چشمگیر شرکت خواهد شد، مگر اینکه این‌طور فکر کنیم که کل هزینه انجام شده برای چنین پایانه‌ای کاملا بیهوده بوده است.

مثلا اگر مدیر عامل این هزینه را صرف همین ساخت و ساز میدان تره بار و هتل و رستوران می‌کرد، مطمئنا خیلی سریع به سود می‌رسید تا اینکه یک کار نو و به دنبال آن ریسک دار را شروع کند. در هر صورت آنچه که مشخص هست این است که این اهداف حداقل در زیرساخت‌های مورد نیاز روی کاغذ ترسیم نشده بلکه پایه‌ریزی و ساخته شده و پایانه با وارد کردن تجهیزات در حال تکمیل است. اگرچه قرار بود این پروژه دهه فجر پارسال افتتاح شود، ولی حتی شروع به کارش در نیمه دوم امسال هم دورنمای خوبی را مقابل سهامداران می‌گذارد. در کوتاه‌مدت هم شرکت قادر است، از محل ارزش افزوده ساخت و فروش غرفه‌های تره‌بار و همچنین واردات و صادرات مقطعی کسب سود کند که با توجه به سرمایه کم شرکت می‌تواند قابل توجه باشد. اما برخی دیگر از سهامداران شرکت از عدم وجود سهامدار حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت و روندهای

نوسان‌گیری ایجاد شده در سهام شرکت در بازار فرابورس گلایه دارند. یکی از سهامداران در انتظار گزارش تعدیل مثبت شرکت است و می‌گوید مثل شما منتظر گزارش

هستم ....

امیدوارم زود‌تر انجام بشه ..

واقعا سهامداران بهشت روزهای سختی را می‌گذرانند.

و سهامدار دیگری از وضعیت نامناسب سهم به دلیل حضور نوسان‌گیران در ترکیب سهم شکایت دارد و می‌گوید: به نظر می‌رسد شرکت باید شفاف‌‌سازی عمده‌ای را از فعالیت‌های خود در مجمع برای سهامداران انجام دهد.