گروه بورس- اعظم شریفی: معاملات بازار دیروز فرابورس در حالی ادامه یافت که باوجود افزایش در حجم و ارزش دادوستدها در این بازار، نوسانات منفی شرکت‌ها نیز گسترده‌تر شد. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته همچنان پالایشگاه نفت شیراز تنها نماد قدرتمند بازار فرابورس بود که با صف خرید ۱۰۰ میلیونی تنها شاهد جابه‌جایی ۱۳ هزار سهم بود که قیمت پایانی این نماد را به مبلغ ۳۱۲۷ ریال رساند. این در حالی است که با منفی شدن دوباره شاخص بورس، نوسانات منفی در نمادهای عمده فرابورس نیز افزایش یافت، به طوری که ذوب‌آهن با معامله ۵/۵ میلیون سهمی در نوسانات منفی افت ۵/۴ درصدی را تجربه کرد. همچنین لیزینگ ایرانیان، بیمه دی، باغمیشه و عمران و توسعه شاهد به همراه پتروشیمی زاگرس از جمله نمادهایی بودند که دیروز در حدود ۵/۴ تا ۵ درصد نوسان منفی داشتند و با افت قیمت مواجه شدند. همچنین مسکن تهران از دیگر نمادهای پرمعامله دیروز بود که با دادوستد ۶/۵ میلیون سهمی کاهش قیمت ۳ ریالی داشت.

در همین حال بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس، حق‌تقدم بانک ایران‌زمین در بازار دوم فرابورس با جابه‌جا‌یی ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم با نرخ ۴۸۱ ریال داشت. کمترین حجم معاملات را کویر تایر در بازار اول فرابورس با جابه‌جا‌یی هزار سهم و قیمت پایانی هزار و ۵۸۵ ریال کسب کرد. بیشترین کاهش قیمت را عمران و توسعه شاهد با کاهش قیمت ۹/۴ درصد و قیمت۳ هزار و ۱۱۲ ریال در بازار دوم فرابورس در سیستم معاملاتی امروز ثبت کرد.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جا‌یی ۱۲ هزار و ۴۴۰ برگه داشت.

همچنین در سومین روز پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه ۶/۴ میلیون سهم پذیره‌نویسی شد که ۳/۲۴۱ میلیون از هزار و ۹۳۴ میلیارد و ۵۰۹ میلیون سهم باقی مانده است و ادامه پذیره‌نویسی به امروز موکول شد.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز حدود یک درصد افزایش داشت و در مرز ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان مبادله شد.

عرضه بلوک حق‌تقدم ایران زمین

مدیر بازار فرابورس گفت: بلوک ۸/۷ درصدی از حق‌تقدم استفاده نشده بانک ایران زمین به قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ ریال امروز در فرابورس عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، امیر‌هامونی با اعلام این خبر افزود: ۱۹۵ میلیون سهم معادل ۸/۴ درصد حق‌تقدم استفاده نشده بانک ایران زمین به قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ ریال امروز از طریق بازار فرابورس به صورت یکجا و نقد عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: کارگزارانی که حق‌تقدم استفاده نشده را خریداری می‌کنند، علاوه بر مبلغ پرداختی بابت حق‌تقدم، مبلغ اسمی هر سهم را نیز از مشتری دریافت و وجه مورد نظر را به حساب اعلامی توسط بانک، حداکثر تا روز یکشنبه ۲۵ تیر واریز نمایند. مسوولیت واریز مبلغ خرید حق‌تقدم و همچنین ارزش اسمی هر سهم بر عهده کارگزار است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه سهام مذکور حق‌تقدم استفاده نشده است، گفت: خریداران امکان فروش سهام خریداری نشده را تا قبل از ثبت افزایش سرمایه بانک ندارند. همچنین سرمایه بانک نباید از محل تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تامین شود.