گروه بنگاه‌ها - فاطمه بهادری: موسسه مالی و اعتباری کوثر به احتمال بسیار زیاد از عید فطر به پذیره‌نویسی ۴۵ میلیارد تومانی اقدام خواهد کرد. دکتر عیسی رضایی مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری کوثر روز گذشته با بیان این مطلب گفت: ۱۰۵میلیارد تومان از ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه موسسه مالی و اعتباری کوثر از سوی موسسان تامین شده و مقرر است تا ۴۵ میلیارد تومان باقی مانده از طریق پذیره‌نویسی تامین شود.

وی ادامه داد: این پذیره‌نویسی از عید فطر آغاز خواهد شد. در عین حال مجمع موسسه پس از پذیره‌نویسی در شهریور ماه برگزار خواهد شد و افزایش سرمایه نیز در مجمع مورد بحث قرار می‌گیرد و در دستور کار موسسان خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه موسسه مالی و اعتباری کوثر در سال ۹۲ به بانک تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: براساس چشم انداز موجود، این موسسه در سال ۹۴ جزو پنج بانک برتر خصوصی کشور خواهد بود.

وی به مباحث حقوقی و ثبتی این موسسه اشاره کرد و گفت: از ابتدای شروع فعالیت با کارشناسان بانک مرکزی و علی‌الخصوص اداره نظارت بانک مرکزی در تعامل بودیم، پس از اخذ مجوز به دنبال پذیره‌نویسی سهام در بورس رفتیم و هم اکنون در اداره ثبت مشغول تهیه و تحویل آخرین مدارک مورد نیاز هستیم.

انتقال حساب‌های ایرانیان به موسسه کوثر

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر در پاسخ به این سوال که آیا قصد انتقال حساب‌های بانک حکمت ایرانیان به موسسه را دارید؟ گفت: ما علاقه داریم حساب‌های همه ایرانیان به موسسه کوثر منتقل شود.

وی با تکذیب ادغام بانک حکمت ایرانیان و کوثر، گفت: چنین بحثی نبوده و نیست. آغوش کوثر برای پذیرش هر بانک یا موسسه یا صندوقی در راستای ادغام نهادهای مالی باز است.

وی درخصوص پروسه ادغام موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها در دوره فعلی تصریح کرد: هر موسسه و هر بانکی که بخواهد می‌تواند در کوثر ادغام شود، اما ما نه به کسی سهم می‌دهیم نه اسم کوثر را عوض می‌کنیم. آینده هم از آن ماست.

فقط پذیرش مجموعه‌های پولی با تراز مالی مثبت

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر خاطرنشان کرد: آن مجموعه ای که در نظر می‌گیرند تا در کوثر ادغام شود، باید دارای تراز مالی مثبت باشد، در غیر این صورت باید جبران زیان‌های آن شود.

وی به ادغام صندوق والعصر در موسسه مالی و اعتباری کوثر اشاره کرد و گفت: در صندوق والعصر شرایط ویژه ای حاکم شده بود، تسهیلات بالایی به مشتریان داده بودند، اما دیگر نقدینگی نداشتند، به همین دلیل مجوز الحاق آن را به کوثر دادند، صندوق جوانان خیر را هم اعلام کرده‌اند که به ما بدهند، صندوق بدی نبود، اما پذیرش آن برای ما بار مالی زیادی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در برداشت، این صندوق ۵۰۰ میلیارد تومان تعهد تسهیلات داشت، اما دیگر نقدینگی نداشت، ما هم اعلام کردیم که این صندوق را نمی‌پذیریم.

رضایی با اشاره به پروسه تایید صلاحیت مدیران بانکی در بانک مرکزی گفت: پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع، هیات‌مدیره جدید انتخاب می‌شوند و در آن صورت در خصوص سمت مدیرعاملی بنده بررسی می‌کنند، پس از این پروسه، مذاکره با بانک مرکزی هم طی می‌شود.

وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد در کوثر

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری کوثر همچنین از تسهیلات قرض‌الحسنه بدون کارمزد در این موسسه نیز خبر داد و گفت: موسسه کوثر تا سقف ۵ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه اعطا می‌کند و البته هیچ کارمزدی هم از این بابت دریافت نخواهد کرد. وی گفت: البته اکنون هیچ بانک و موسسه‌ای نیست که در قبال پرداخت وام قرض‌الحسنه کارمزد نگیرد، اما ما بر این اعتقاد هستیم که آن کارمزد برای کسی که مستاصل دریافت وام است، تلخ است و البته با بخشش این کارمزد به فعالیت ما نیز برکت داده می‌شود.

رضایی به سازماندهی تیم کاری این مجموعه پولی و مالی برای بهبود شاخص‌های عملکردی، تبدیل نیروی انسانی به سرمایه ارزش آفرین اشاره و خاطرنشان کرد: همه عملیات این موسسه در قالب نرم‌افزار کربنکینگ است و از ابتدا، فعالیت خود را با این نرم‌افزار شروع کردیم.