گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: براساس پیش‌بینی‌ها سود این شرکت در سال‌جاری به ۸۷۴ میلیارد ریال می‌رسد. مهدی کرباسیان در مراسم معارفه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی برای ورود به بازار فرابورس با اشاره به وضعیت کنونی و چشم‌انداز آینده این شرکت افزود: طی دو سال ۸۸ و ۸۹ سود خالص شرکت به ترتیب معادل ۳۶۵ و ۵۴۰ میلیارد ریال بود.

وی پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۰ را با سرمایه سه هزار و ۸۹۵ میلیارد ریالی معادل ۲۲۴ ریال ذکر کرد.

وی همچنین گفت: درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در پایان سال ۸۸ معادل ۴۶۴ میلیارد ریال و در سال ۸۹ معادل ۵۱۳ میلیارد ریال بوده و پیش‌بینی می‌شود این سود در سال ۹۰ به ۷۷۱ میلیارد ریال برسد.

کرباسیان همچنین از ورود این شرکت به حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری از جمله بورس کالا، بیمه، انرژی، لیزینگ،IT، تجارت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و مسکن و سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد‌.

به گفته وی، خرید ۵/۲ درصد از بلوک ۵ درصدی بانک صادرات در اردیبهشت ماه سال‌جاری و مشارکت در تاسیس شرکت‌های بیمه سپهر، تامین سرمایه سپهر، خدمات گردشگری، لیزینگ و همچنین ایجاد صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح افزایش سرمایه شرکت انرژی سپهر از جمله اقداماتی است که متولیان شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به منظور ارزش‌ آفرینی برای سهامداران این شرکت انجام داده اند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکی از شیوه‌ها و راهبردهای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین ارائه خدمات تنوع بخشی پرتفوی برای سرمایه‌گذاران خرد محسوب می‌شود،‌ بنابراین با استفاده از این راهبرد، شرکت خوارزمی اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خوارزمی و مشارکت در تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سپهر اول کرده است.

وی تصریح کرد: صندوق سرمایه‌گذاری خوارزمی در نیمه دوم خرداد ماه با مجوز ۱۰۰ میلیارد ریالی شروع به پذیره‌نویسی می‌کند.

افزایش ۵۹ درصدی سرمایه خوارزمی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی همچنین گفت: براساس مجوز بازار فرابورس، سرمایه این شرکت با ۵۹ درصد افزایش از رقم ۲ هزار و ۴۴۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال به ۳ هزار و ۸۹۵ میلیارد ریال (به میزان یک هزار و ۴۴۵ میلیارد ریال) افزایش می‌یابد و قرار است این برنامه، همزمان با ورود آن به بازار فرابورس عملیاتی شود.

به گفته وی، افزایش سرمایه یک هزار و ۴۴۵ میلیارد ریالی این شرکت مشتمل بر یک هزار و ۲۰۵ میلیارد ریال (معادل ۲/۴۹ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و ۲۴۰ میلیارد ریال (معادل ۸/۹ درصد) از محل سایر اندوخته‌های این شرکت (به صورت سهام جایزه) خواهد بود.

مدیر عامل سرمایه‌گذاری خوارزمی در زمینه ساختار سرمایه‌گذاری‌های شرکت با اشاره به دو پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی متشکل از شرکت سینا دارو با ۴۷/۴۹ درصد مالکیت، شرکت توسعه صنایع بهشهر با ۰۵/۹ درصد مالکیت و سیمان کارون با ۹۱/۱۰ درصد مالکیت و سایر سرمایه‌گذاری‌های بورسی ارزش بازاری معادل ۱۱۱/۴ میلیارد ریال است.

وی درباره پرتفوی غیر‌بورسی این شرکت نیز افزود: پرتفوی غیر‌بورسی شرکت خوارزمی متشکل از بانک پاسارگاد با ۱۱/۵، توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی با ۵۱ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری آذر با ۴۹ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان ۷۶/۴ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا و انرژی سپهر هریک با ۵ درصد، شرکت تجارت گستران خوارزمی، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، شرکت داده‌پردازی خوارزمی، شرکت توسعه ساختمان خوارزمی و شرکت آتی‌نگر سپهر ایرانیان هر یک با ۱۰۰ درصد مالکیت و همچنین شرکت کارت اعتباری ایران کیش، شرکت واسپاری سپهر پارس و صرافی سپهر هر یک به ترتیب با ۲۹،۲۰،۲۴ درصد مالکیت است که بهای تمام شده پرتفوی غیر‌بورسی شرکت رقمی معادل ۲,۹۷۴ میلیارد ریال است.