گروه بنگاه‌ها - مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران گفت: صندوق سرمایه‌گذاری سپهر در بورس و فرابورس فعال خواهد شد. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، هاشم بوذرجمهر مدیرعامل شرکت کارگزاری این بانک روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، ‌با اشاره به آغاز پذیره نویسی سهام صندوق سرمایه‌گذاری سپهر اول افزود: این صندوق با استفاده از وجوه حاصل از فروش واحدهای سرمایه‌گذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به خرید و فروش سهام پذیرفته در بورس و فرابورس ایران و اوراق مشارکت به قصد انتفاع سرمایه‌گذاری در بورس خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک از تعدادی واحد سرمایه‌گذاری به ارزش اسمی یک میلیون ریال تشکیل می شود. این صندوق‌ها توسط مدیران حرفه ای اداره شده و دارای شخصیت حقوقی هستند. به گفته وی، این صندوق‌ها دارای حسابرس، متولی و ضامن نقد شوندگی هستند و در واقع سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها جایگزینی برای خرید سهام شرکت‌های بورسی برای افراد غیر حرفه ای هستند.

بوذرجمهر در خصوص نحوه کسب سود برای سرمایه‌گذاران ‌گفت: ‌صندوق سپهر اول با استفاده از نظرات و تجارب مدیران و کارشناسان خود نسبت به خرید و فروش سهام در بورس و فرابورس می پردازند.

به گفته وی، عمده درآمد این صندوق‌ها مابه‌التفاوت ارزش سهام خریداری شده و به فروش رفته، سود نقدی سهام شرکت‌ها و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران در پاسخ به این سوال که آیا واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سپهر اول دارای قابلیت فروش و نقد شوندگی هستند، اظهار داشت: خرید واحدهای سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاران به ارزش روز توسط ضامن صندوق بانک صادرات ایران ضمانت شده و هر زمان سرمایه‌گذار قصد فروش واحد سرمایه‌گذاری خود را داشته باشد این امکان وجود دارد.

وی در خصوص نحوه عملکرد این صندوق‌ها گفت: این صندوق‌ها دارای مدیر به منظور اداره صندوق، متولی به عنوان رکن نظارتی صندوق و حسابرس می باشند. همچنین سازمان بورس اوراق بهادار تهران توسط کارشناسان خود بر عملکرد صندوق‌ها نظارت همه جانبه ای دارد. مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران تصریح کرد: حداقل یک واحد سرمایه‌گذاری به مبلغ یک میلیون ریال برای هر شخص حقیقی و حقوقی و حداکثر ۷۵ هزار واحد به مبلغ۷۵ میلیارد ریال برای هر شخص حقیقی و حقوقی است.

وی اظهار داشت: این صندوق‌ها برای افراد غیرحرفه‌ای و افرادی است که فرصت کافی برای مدیریت سهام خود ندارند لذا با خرید این واحدها، سرمایه آنان توسط افراد حرفه ای مدیریت می‌شود.

بوذرجمهر در خصوص نحوه محاسبه قیمت خرید(صدور) و فروش(ابطال) واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سپهراول، ‌گفت: در پایان هر روز معاملاتی، براساس قیمت‌های پایانی سهام معامله شده در بورس و فرابورس، نرم‌افزار مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به محاسبه قیمت صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سپهر اول اقدام و در تارنمای صندوق و بورس اوراق بهادار منعکس می‌کند.