عقب‌نشینی یک‌درصدی شاخص

عکس: آکو سالمی

گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته با افت ۲۷۸واحدی، بیش از یک‌درصد عقب نشست و به عدد ۲۶هزار و ۲۶۱واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد افت قیمت‌ها بودند که همچنان مسائل سیاسی، عمده‌ترین توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است.

در همین حال شامگاه یکشنبه دکتر صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در رسانه ملی به تشریح شرایط بازار سرمایه پرداخت.

به نظر می‌رسد عرضه‌های سنگین سهام از سوی خصوصی سازی و سهامداران عمده که به دلیل نگرانی از رشد بازار در هفته‌های گذشته برنامه ریزی شده بود، اینک به ریزش دامنه‌داری در بازار منجر شده است که در صورت عدم توجه به آن، به خروج نقدینگی از بازار منجر خواهد شد.

در شرایطی که بازار به حمایت سهامداران نیاز دارد، درخواستهای طرح شده از سهامداران عمده برای عرضه سهام، بدون حمایت از نمادها موجب شده مازاد عرضه در بازار مورد کنترل قرار نگیرد. این شرایط در صورت ادامه می‌تواند به زیان سنگین سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازار منجر شود که این امر خروج این گروه را به دنبال خواهد داشت. برخلاف بازارهای طلا، ارز و مستغلات که سرمایه‌گذاران در آنها با امکان زیان چندانی مواجه نیستند، بازار سرمایه در صورت عدم توجه می‌تواند زیان‌های سنگینی را به همراه آورد.

با وجود نگرانی‌های تشدید شونده در بازار سرمایه، کارشناسان همچنان امیدوارند در روزهای آتی با فروکش کردن نگرانی‌های سیاسی، بازار به شرایط تعادلی باز گردد.

دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار همچنان شاهد صف‌های فروش سنتی در بازار بودند. صف‌های فولادهای آلیاژی ایران و یزد که در دو هفته اخیر مهمان تالار بورس بوده‌اند دیروز نیز به‌رغم خرید ۶/۱میلیون سهم از صف فولاد آلیاژی ایران همچنان باقی ماند.

این در حالی بود که صف‌های فروش جدیدی در گروه شرکت‌های هلدینگی و معدنی نیز به این صف‌ها پیوستند.

در گروه فلزی- معدنی، معامله‌گران در انتظار اعلام صورتهای حسابرسی شده شرکت‌های عمده این گروه هستند.

در گروه شرکت‌های انفورماتیکی، نماد خدمات انفورماتیک ایران با صف خرید در آخرین دقایق بازار به کار خود پایان داد تا معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع افزایش سرمایه ۳۰۰درصدی و همچنین انتخاب اعضای هیات‌مدیره این شرکت باشند.

در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، حق تقدم‌های استفاده نشده سرمایه‌گذاری سپه در شرایطی به روی تابلو رفت که مجمع سرمایه‌گذاری سپه در هفته پیش به دلیل عدم تعیین تکلیف این حق تقدم‌ها به تنفس خورده بود. به نظر می‌رسد با معامله این اوراق و ثبت افزایش سرمایه، راه برای برگزاری مجمع این شرکت باز شود.

در گروه بانکی دیروز بانک پارسیان مجدد با صف خرید همراه شد.در همین حال گروه بانکی دیروز شاهد افت اکثر نمادها بود.

در گروه تجهیزات، اکثر نمادها با افت مواجه بودند. حفاری شمال، مپنا و صدرا دیروز به کرات شاهد صف فروش بودند.

در گروه پتروشیمی دیروز صف خرید پتروشیمی پردیس برای دقایقی از میان رفت اما این نماد باردیگر با صف خرید همراه شد.

بر این اساس روز گذشته ۲۵میلیون سهم تقریبا معادل ۵۰درصد سهام روز نخست عرضه در بازار معامله شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که با معامله ۴/۷۱میلیارد تومان سهام مواجه شد که ۵/۹درصد آ‌‌ن‌را معاملات ۶/۱۴میلیون سهم مپنا تشکیل داد. از ۲۳۸ نماد مورد معامله، ۱۷۸ نماد با افت ارزش و ۵۷ نماد با رشد قیمت همراه شدند.