گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را بر مدار معاملات پتروشیمی پردیس سپری کرد.

در مجموع دیروز بیش از ۲۶ میلیون سهم در میان ۱۴ هزار و ۴۳۴ نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش کل معاملات این بازار به رقم ۵۷۸ میلیارد و ۴۱۵ میلیون ریال رسید که ۹۶ درصد از این رقم در اختیار معاملات پتروشیمی پردیس بود.
در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز صف خرید سهام پتروشیمی پردیس از بین رفت، ولی این امر تداوم زیادی نیافت و در جریان معاملات، مجدد صف خریدی برای آن تشکیل شد، به طوری که در پایان ساعت کاری، صف خرید این سهم به 8 میلیون سهم رسید.
همچنین در جریان عرضه و تشکیل صف خرید مزبور، هر سهم «شپدیس» با ۲۲/۴درصد رشد به نرخ ۲۲ هزار و ۱۶۷ ریال رسید و در مجموع ۲۵ میلیون سهم آن به ارزش ۵۵۶ میلیارد ریال معامله شد. این در حالی است که دو شرکت فولاد آلیاژی یزد و روان فن‌آور شاهد تشکیل صف فروش برای سهام خود بودند.
بر این اساس در پایان معاملات، صف فروش هر کدام به ترتیب به 5 میلیون و 50 هزار سهم رسید. همچنین دو شرکت یادشده، بازار دیروز را با افت قیمت 5 درصدی ترک کردند.
در این روز ۱۰ نماد دیگر نیز در بازار دادوستد شد که تمامی این نمادها نیز با افت قیمت سهام خود همراه بودند.
در این راستا می توان به کاهش نرخ 67/3 درصدی کویر تایر، 39/1 درصدی مرجان کار و 13/1 درصدی بیمه دی اشاره کرد. همچنین گواهی تسهیلات مسکن دوره آذرماه با 11 هزار و 280 ریال کاهش نرخ، بیشترین افت قیمت را در میان دیگر گواهی‌های این بانک به خود اختصاص داد.
در همین حال در پایان روز کاری گذشته، نماد شرکت سیمان سبزوار به دلیل ارائه اطلاعات با اهمیت، متوقف شد. در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته ۴ گواهی سپرده سعدی، بانک کشاورزی، اجاره ماهان و مشارکت نفت دادوستد شد. در جزئیات معاملات این بازار می توان به معامله ۱۱ هزار و ۴۹۰ برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش ۱۱ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال و معامله ۳ هزار و ۸۰ برگه از اوراق اجاره ماهان به ارزش ۳ میلیارد و ۸۱ میلیون ریال اشاره کرد.
معامله بلوک «جوش ایران»
از سوی دیگر روزگذشته بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت پژوهش و مهندسی جوش ایران در بازار سوم فرابورس عرضه و معامله شد. روز گذشته سازمان خصوصی سازی، تعداد دو میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام مهندسی جوش ایران را در بازار سوم فرابورس عرضه کرد. قیمت پایه هر سهم در این عرضه مبلغ ۲۴ هزار و ۵۶۱ ریال در نظر گرفته شده بود که بلوک مزبور به همان قیمت پایه به فروش رفت.