ظهور نشانه‌های ضعف بازار

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد افت شاخص به میزان ۱۸/۶۹ واحد بود. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که احتیاط در خریدهای عمده مشهود بود.

در همین حال بازار دیروز شاهد انتشار خبرهایی در مورد عرضه اولیه برخی از شرکت‌ها در هفته آینده بود. براساس خبرهای اولیه احتمال عرضه شرکت باغمیشه از زیرمجموعه‌های شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان در بورس وجود دارد. همچنین سه نماد پتروشیمی امیرکبیر، سرمایه‌گذاری خوارزمی و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز احتمالا در فرابورس بدون عرضه اولیه با گشایش نماد مواجه هستند.

همچنین دیروز انتشار برخی خبرها در مورد احتمال پذیرش برخی از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری مسکن در فرابورس این نماد را با صف خرید همراه کرد.

از سوی دیگر دو نماد مهم فرابورس، همراه اول و تجارت الکترونیک پارسیان برای برگزاری نخستین مجمع سالانه پس از پذیرش این شرکت‌ها در فرابورس متوقف شدند.

در بازار دیروز معامله گران در گروه بانکی شاهد بازگشایی نماد بانک پارسیان بودند. پس از آنکه رقابت‌های سنگین سهامداران این سهم را به بیش از ۱۳۰ میلیون صف خرید کشاند دیروز این نماد با افت قیمت ۲/۳ درصدی به تابلو بازگشت.

به نظر می‌رسد این بازگشایی با عدم خرید سهام خرد توسط رقبا همراه بوده است. در این گروه، بانک سینا با شایعاتی در مورد فروش بخشی از پروژه مهستان تهران خود مواجه است.

در گروه غذایی، صنعتی بهشهر با جهش قیمتی بعد از برگزاری مجمع بازگشایی شد.

در گروه تجهیزات، دیروز صدرا در شرایطی معامله شد که فروش‌های تعاونی خاص ایران خودرو و سرمایه‌گذاری ملی توجه معامله گران را به خود جلب کرده است. صدرا دیروز با معامله ۸/۷ میلیون سهم مواجه شد.

در همین حال معاون مالی صدرا در مصاحبه‌ای خاطر نشان کرد حتی اگر دولت با تمدید و استمهال بدهی ما موافقت نکند، خود با بانک‌ها توافق می‌کنیم. این در شرایطی است که پایان مهلت یک ساله پرداخت بدهی‌های صدرا به نظام بانکی می‌تواند فشار سنگینی را به این شرکت وارد کند.

در گروه فلزی، دیروز نماد حق تقدم فولاد مبارکه متوقف شد. در این گروه دیروز همچنان دو نماد آلیاژی تازه وارد، آلیاژی ایران و یزد با صف فروش مواجه بودند.در گروه خودرویی، دیروز صف خرید سرمایه‌گذاری سایپا در هم شکسته شد.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی پردیس با عرضه مواجه شد و حجم معاملات این نماد به ۶/۵ میلیون سهم رسید.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص کل ۶۹ واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز با سهم ۱۴ درصدی سرمایه‌گذاری سایپا به ۸/۸۱ میلیارد تومان رسید. از ۲۳۵ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۱۵۴ نماد با کاهش قیمت و ۷۶ نماد با رشد ارزش معامله شدند.