گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته در آغاز هفته کاری خود شاهد ادامه رشد بازار بود. بازار سهام در شرایطی فعالیت خود را شروع کرد که روند رشد بازار که از روز چهارشنبه آغاز شده بود دیروز نیز در ابتدای وقت معاملات ادامه یافت. این امر در شرایطی بود که همچنان در مسائل سیاسی، فضای ابهام آلودی برقرار بود.

دیروز معامله‌گران در حالی شاهد رشد بازار بودند که رقابت نزدیکی میان دو گروه بانکی و خودرویی برای صدر نشینی بازار در جریان بود. گروه بانکی با حرکت دو نماد عمده صادرات و سینا که هر دو به دلیل ارزش فوق‌العاده پرتفوی سرمایه‌گذاری خود وضعیت خاصی را به لحاظارزش بازار تجربه می‌کنند، توانست روز مثبتی را پشت سر بگذارد.

بانک صادرات به دلیل ارزش قابل ملاحظه سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، خوارزمی و بانک پاسارگاد و زیر مجموعه‌های آن و بانک سینا به دلیل ارزش پرتفوی عمدتا مخابراتی این شرکت مورد توجه بازار است.

در همین حال صف خرید سرمایه‌گذاری سایپا موجب شد تا سه نماد سایپا، پارس خودرو و زامیاد نیز با صف‌های خرید شکننده روبه‌رو شوند که در نهایت با معامله ۱۰ میلیون سهم سایپا مواجه شود. در همین حال دیروز گروه واسطه‌گری مالی نیز روز پر‌اقبالی را تجربه کرد که در آن سرمایه‌گذاری بهمن با معامله نزدیک به ۸۰ میلیون سهم روز پر‌معامله‌ای را تجربه کرد. سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز دیروز با صف خرید همراه شد.

در همین حال در گروه فلزی - معدنی تعطیلی بازارهای جهانی در روز جمعه سبب شده است تا حرکت اساسی این گروه به روز دوشنبه آینده موکول شود. در همین حال دیروز صف فروش فولاد آلیاژی ایران و یزد پا برجا ماند تا گروه فولادی همچنان در انتظار تحولات روزهای آتی باقی بماند.

در گروه غذایی دیروز دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات گفت: با افزایش قیمت گندم تا ۳۶۰ تومان در هر کیلوگرم قیمت بیسکویت قطعا افزایش پیدا می‌کند.

جمشید مغازه‌ای در واکنش به این سوال که آیا با افزایش قیمت گندم، قیمت بیسکویت تغییر پیدا می‌کند؟ اظهار داشت: قطعا این اتفاق می‌افتد چرا که پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از سال گذشته این صنعت هیچ گونه افزایش قیمت نداشته است و ما در حال حاضر در حال مذاکره با سازمان حمایت و کارگروه تحول اقتصادی هستیم.

وی افزود: از آنجا که هیچ کدام از کالاهای ما، یارانه دریافت نمی‌کند؛ بنابراین محصول نهایی هم نباید مشمول قیمت‌گذاری باشد. اگر این افزایش قیمت رخ ندهد مطمئنا تا یک ماه دیگر ۵۰ درصد کارخانه‌ها تعطیل می‌شود؛ چرا که در حال حاضر کارخانه‌های شیرینی و شکلات توان پرداخت حقوق کارگران را ندارند.

در گروه تجهیزات دیروز صدرا به صف خرید پیوست. این امر موجب شد تا برخی از نمادهای وابسته به این گروه شرایط مثبتی را تجربه کنند.

در گروه حمل‌و‌نقل، تاید واتر خاورمیانه در اطلاعیه‌ای از خروج این شرکت از ترمینال غلات بندر امام (ره) خبر داد که این امر به معنای کاهش دوباره درآمدهای این شرکت است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۷/۱۲۹ واحد رشد کرد و به ۲۶ هزار و ۶۱۰ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۱/۹۵ میلیارد تومان بود که ۶/۹ درصد آن را معاملات سرمایه‌گذاری بهمن تشکیل داد. از ۲۳۵ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۱۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۱۱ نماد با رشد ارزش معامله شدند.