گروه بورس - هدیه لطفی: بلوک 100 درصدی سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی گسترش که برای دومین بار در بازار سوم فرابورس عرضه شد، بدون خریدار روی میز فروش باقی ماند. تعداد 90 میلیون سهم معادل 100 درصد از سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی گسترش در 21 فروردین‌ماه سال‌جاری، توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد که پس از گذشت یک هفته و رقابت دو خریدار، به دلیل مشکل در عرضه، روز گذشته مجدد روی میز فروش قرار گرفت. اما این بلوک دیروز به دلیل نداشتن متقاضی برای خرید، شاهد معامله‌ای نبود.یادآور می‌شود عرضه مجدد این سهام بستگی به نظر سازمان خصوصی‌سازی دارد.
صف‌های پابرجا
از سوی دیگر بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با تداوم صف‌های خرید و فروش سپری کرد. در این روز صف خرید سهام پتروشیمی پردیس عرضه نشد و در حد 37 میلیون سهم باقی ماند. این در حالی است که صف فروشی معادل 4 میلیون و 500 هزار سهم برای سهام فولادآلیاژی یزد در نرخ سه هزار و 292 ریال تشکیل شد و به دنبال آن هر سهم این شرکت با 5 درصد افت مواجه شد.همچنین در این روز نمادهای معاملاتی مرجان‌کار، بیمه دی، تجارت الکترونیک پارسیان و لیزینگ ایرانیان نیز هر کدام به ترتیب 97/4 درصد، 03/2 درصد، 92/1 درصد و 03/1 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.همچنین روز گذشته نماد معاملاتی اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن فروردین‌ماه با نماد (سه 9001)، در بازار اول فرابورس و با دامنه نوسان 5 درصدی بازگشایی شد. همچنین این نماد در اولین روز معاملاتی خود شاهد خرید و فروش 806 گواهی به ارزش 484 میلیون ریال بود. در این روز دیگر گواهی‌های تسهیلات مسکن نیز با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.پرمعامله‌ترین گواهی در این روز، اوراق مسکن دوره اسفندماه شناخته شد.به طوری که روز گذشته سه هزار و 641 برگه از این اوراق به ارزش دو میلیارد و 184 میلیون ریال دادوستد شد. در مجموع روز گذشته بیش از 7 میلیون و 534 هزار سهم در میان دو هزار و 248 نفر سهامدار معامله شد و ارزش کل معاملات فرابورس به رقم 110 میلیارد و 241 میلیون ریال رسید که حدود 72 درصد از این رقم در اختیار معاملات همراه اول بود.هر سهم «همراه» در این بازار با 573 ریال رشد به قیمت 52 هزار و 835 ریال رسید و در مجموع یک میلیون و 500 هزار سهم این شرکت، رقمی معادل 79 میلیارد و 402 میلیون ریال روانه بازار کرد.همچنین نمادهای معاملاتی «شپدیس»، «رپارس» و «ودی» نیز هر کدام با 2/6 میلیارد ریال، 7/5 میلیارد ریال و 3/5 میلیارد ریال به عنوان باارزش‌ترین نمادهای دیروز شناخته شدند. در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته سه گواهی سپرده سعدی، بانک کشاورزی و مشارکت نفت دادوستد شد.در این راستا می‌توان به معامله 178 هزار و 540 برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش 178 میلیارد و 540 میلیون ریال و معامله 700 برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی به ارزش 700 میلیون ریال اشاره کرد.




رشد 161 درصدی معاملات
از سوی دیگر ارزش کل معاملات بازار فرابورس در طول هفته گذشته با ۱۶۱ درصد رشد نسبت به هفته ماقبل به بیش از یک هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال رسید.به گزارش خبرنگار ما، در طول هفته گذشته تعداد ۲۰۸ میلیون سهم توسط ۱۶ نماد معاملاتی در بازار جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم یک هزار و ۶۴۱ میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال رسید.این در حالی است که ارزش کل معاملات هفته منتهی به ۲۴ فروردین‌ماه، معادل ۶۲۸ میلیارد و ۳۷۶ میلیون ریال بوده است.همچنین بیشترین حجم معاملات هفته گذشته در اختیار نماد پتروشیمی پردیس بود.این نماد که در روز دوشنبه گذشته بازگشایی شد، تنها با داشتن سه روز معاملاتی، ارزشی معادل ۸۹۷ میلیارد و ۲۳۶ میلیون ریال کسب کرد و عنوان باارزش‌ترین نماد هفته را کسب کرد. همچنین نمادهای معاملاتی همراه اول و تجارت الکترونیک پارسیان، به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.در مجموعه هفته یادشده، تعداد ۴ میلیون و ۷۹۷ هزار سهم «همراه» به ارزش ۲۵۲ میلیارد و ۱۴ میلیون ریال دادوستد شد.همچنین در این هفته ارزش معاملات «رپارس» نیز معادل ۲۰ میلیارد و ۷۰۸ میلیون ریال بود. این در حالی است که شرکت روان فن‌آور، سیمان سبزوار و سبحان‌دارو، کمترین ارزش معاملات هفتگی را کسب کردند، به طوری که معاملات هر کدام به ترتیب معادل دو میلیارد و ۸۹۸ میلیون ریال، یک میلیارد و ۱۱ میلیون ریال و ۴ میلیارد و ۶۳۸ میلیون ریال بود.در طول هفته گذشته ۶ گواهی تسهیلات مسکن مربوط به دوره‌های مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفندماه، مورد دادوستد قرار گرفتند که از میان گواهی‌های یادشده، اوراق مسکن دوره اسفندماه به عنوان پرمعامله‌ و باارزش‌ترین نماد شناخته شد.در مجموع هفته مزبور تعداد ۳۰ هزار و ۲۴۹ برگه از گواهی مسکن دوره اسفندماه به ارزش ۱۷ میلیارد و ۷۶۹ میلیون ریال معامله
شد.