گروه بورس - سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است در نظر دارد در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بخشی از سهام سه شرکت را به بخش خصوصی واگذار کند. براساس اطلاعات منتشرشده از سوی این سازمان، قرار است بخشی از سهام سه شرکت توسعه علوم زمین، پاک‌مایه کرمانشاه و حمل‌و‌نقل چندوجهی سایپا از طریق مذاکره به بخش خصوصی واگذار شود.

بر این اساس مقرر شده است ۳۷ درصد از کل سهام توسعه علوم زمین معادل ۲۷۰ هزار و ۸۹۶ سهم به ارزش کل ۷ میلیارد و ۵۴۲ میلیون ریال، ۲۶۷/۴۵ درصد از سهام شرکت پاک‌مایه کرمانشاه به ارزش ۱۵ میلیارد و ۳۸۸ میلیون و ۴۸۸ هزار ریال و ۴۹ درصد از شرکت حمل‌و‌نقل چندوجهی سایپا به ارزش ۶۷ میلیارد و ۷۱۸ میلیون ریال از طریق مذاکره به فروش برسد.

متقاضیان سهام شرکت حمل‌و‌نقل چندوجهی سایپا باید توجه کنند که با توجه به اینکه از مبلغ ۴۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال علی‌الحساب افزایش سرمایه مبلغ ۲۴۵ میلیارد ریال آن متعلق به شرکت راه‌آهن ج.ا.ا است و این شرکت به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی مجاز به شرکت در افزایش سرمایه نیست، بنابراین خریدار باید بابت علی‌الحساب افزایش سرمایه مبلغ مزبور را با شرایط پرداخت مندرج در ماده (۳) مبایعه‌نامه شماره ۶۴۷۵-۸۷ مورخ فروردین‌ ۸۷ منعقده بین شرکت حمل‌و‌نقل چندوجهی سایپا و شرکت راه‌آهن به صورت ۲۵ میلیارد ریال پس از اخذ گواهی‌های کاملا خلاف از شهرداری چهاردانگه و ... (موضوع ماده ۴ مبایعه‌نامه مذکور) و هنگام انتقال قطعی اسناد مالکیت در دفتر اسناد رسمی پرداخت کند.

همچنین خریدار باید مابقی به مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریالی طی ده قسط ۲۲ میلیارد ریالی علی‌السویه سه ماهه (مجموعا سی ماه) که اولین قسط سه ماه پس از انتقال قطعی اسناد مالکیت خواهد بود، را به شرکت راه‌آهن ج.ا.ا پرداخت کند.

از سوی دیگر، اسناد مالکیت زمین‌های شرکت (پایانه ریلی) به طور قطعی به نام شرکت انتقال نیافته است اما شرکت طی مبایعه‌نامه مورخ دی‌ماه ۸۷ زمین‌های مذکور را از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خریداری کرده است.

متقاضیان تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت باید نسبت به تکمیل و تحویل فرم تقاضا به سازمان خصوصی‌سازی اقدام کنند.