گروه بورس - هدیه لطفی: نماد معاملاتی اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مربوط به فروردین‌ماه سال 90 از روز شنبه بازگشایی می‌شود.
بر این اساس، دوره جدید معاملات گواهی بانک مسکن از روز شنبه در بازار اول فرابورس آغاز به کار می‌کند.

یادآور می‌شود تاکنون 6 گواهی و از دوره مهر تا اسفندماه این بانک در بازار دادوستد می‌شد و این گواهی جدید، اولین اوراق مربوط به سال 90 بانک مسکن است.
بازار پرحجم اوراق
از سوی دیگر بازار اوراق مشارکت فرابورس روز گذشته را با ترافیک نمادهای معامله‌شده سپری کرد. در این روز اوراق گواهی 6 شرکت به ارزش کل 68 میلیارد و 455 میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.
در جزئیات این معاملات می‌توان به دادوستد ۲۴ هزار و ۲۰ برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰ میلیون، ۲۰ هزار و ۵۰۰ برگه از اوراق اجاره ماهان به ارزش ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۵ هزار و ۵۰۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اشاره کرد.
همچنین روز گذشته گواهی سپرده سعدی، مشارکت ایران شرق و مشارکت توسعه نیز به ترتیب 7 میلیارد و 70 میلیون ریال، یک میلیارد و 315 میلیون ریال و 50 میلیون ریال روانه بازار کردند.
موج مثبت
از سوی دیگر بیشتر نمادهای معامله‌شده در بازار فرابورس دیروز با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. روز گذشته نماد 16 شرکت فرابورسی در بازار معامله شد که از این تعداد تنها 4 نماد با کاهش قیمت مواجه شدند و مابقی رشد نرخ را تجربه کردند. در این راستا می‌توان به افزایش قیمت نمادهای پتروشیمی پردیس، بیمه دی، مرجان کار، همراه اول و تجارت الکترونیک پارسیان اشاره کرد.
این در حالی است که نماد فولاد آلیاژی یزد با ۵ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد. همچنین نمادهای لیزینگ ایرانیان، سیمان سبزوار و کویرتایر نیز به ترتیب ۱۹ ریال، ۵ ریال و ۸ ریال کاهش قیمت یافتند.
در مجموع روز گذشته بیش از 6 میلیون و 603 هزار سهم در میان دو هزار و 199 نفر سهامدار جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات بازار به رقم 86 میلیارد و 586 میلیون ریال رسید که بیشترین معاملات در اختیار دو نماد همراه اول و پتروشیمی پردیس بود.
در این روز صف خرید سهام «شپدیس» همچنان ادامه پیدا کرد و در مجموع یک میلیون و ۳۳۷ هزار سهم این شرکت به ارزش ۲۵ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال دادوستد شد.
همچنین همراه اول نیز با ارزشی معادل 39 میلیارد ریال، باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد. نماد لیزینگ ایرانیان نیز با حجم دو میلیون و 210 هزار سهم، به عنوان پرمعامله‌ترین سهم دیروز را کسب کرد.
این در حالی است که کمترین حجم معاملات مربوط به شرکت‌های سبحان‌دارو، روان فن‌آور و مرجان‌کار بود که هر کدام را به ترتیب با معامله ۲۶، ۴۵ و ۶۰ هزار سهم، در مجموع رقم ۹۹۶ میلیون ریال روانه بازار کردند.
همچنین دیروز گواهی تسهیلات مسکن تمامی دوره‌ها با افزایش نرخ همراه بودند، به طوری که گواهی تسهیلات بانک مسکن دوره آذرماه با بیشترین رشد قیمت به رقم 594 هزار و 41 ریال رسید.